Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har för länge sedan slutat bry mig om hur förstärkare "låter" då högtalarna alltid är den svagare länken. Att klass D har fördelar gällande effektivitet och att de kan göras lätta och billiga är en annan diskussion.

Slutsteg ska vara vidrigt tunga, då är de bra. Lättviktssteg är modernt plojty plojty, inget för riktiga män...

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat (redigerat)

Slutsteg ska vara vidrigt tunga, då är de bra. Lättviktssteg är modernt plojty plojty, inget för riktiga män...

Riktiga män vet att "storleken" inte har någon betydelse ... 😄

I PA-sammanhang skulle jag inte tveka att köra klass D p g a pris och vikt/watt.

Redigerat av Gilbert
1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har ni glömt att det inte är PA sammanhang det gäller utan "hörlursförstärkare" med bra headroom. Kan man ha 100W så kan man ha 1000 utan problem det är bara max 9dB extra.

Det enda som jag stävar efter är att 1000W-aren skall låta bra nog, lika bra som det gamla.

Gilbert det var rätt länge sedan som högtalarna spelade någon roll i mitt fall, har man JBL i mellan och diskant så är det bra nog speciellt om man inte har lyssnat på ljudet från dom på 10år.

Frågan kvarstår och kommer förmodligen att göra det ett tag framöver , mina 0,2W till lurarna, hur bra är en d-förstärkare i det fallet.

Gulllbert den kanske hörs konstig i mellanreg? 😆

Ang. förstärkare så finns det sådana som inte framkallar ett jäkla något "spelglädje". Jag jämförde Advance Acustic med Marantz och där visade sig Advancen vara helt kass. bägge var ungefär på 100W, högtalare Elac band osv. Det visade sig att Marantz hade 0,0001% distorsion om nu det skulle ha någon betydelse vilket jag inte vet, såvida inte jag kan gå på att min tillbakablick säger att jag hela tiden fått just förstärkare med mindre och mindre dist...

Det är inte roligt med förstärkare som bara "spelar" utan att man blir glad och skrattande slår sig på knäna.

På tal om glädje så drack jag en Carlsberg mellanöl eller något åt det hållet och den var också helt kass inte ölkänsla ens till mat.

Man börjar undra om felet ligger hos mig eller omgivningen? Kan en sådan öl blivit så kass?

Debowe Mochne är naturligtvis för bra i nuläget när det gäller öl.

Redigerat av 1 W
1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tur att Edge NL 10.1 inte är något PA steg för det kostade 172000 Nkr för ett tag sedan. Om det inte blir något steg den närmaste tiden så får jag köra med mitt 1500:-. En fördel med Edge NL 10.1 kan vara att det steg över 120v/millisek och det kostar. Nu får jag riva mitt hårstrå och undra hur stor skillnad denna stigtid kan göra och vad jag har för någon stigtid?

Får trösta mig men att jag har 1dB bättre mellan 1-100000Hz om det nu kan spela någon roll?

I slutet är det nog bara priset som har betydelse eftersom 1500:- är rätt bra för lilla plånboken.

Vad gör man inte för att det skall hända något på hörlursförstärkar-fronten eftersom jag har erbjudet en Hasselblad mot Hörlurs....

Misstänker att det endast är kulor som gäller men det går bra att försöka.

Redigerat av 1 W
1 W (oregistrerad)
Postat

Det är tråkiga tider, man erbjuder guld och gröna skogar för dom 1000W men det är endast kontanta medel som gäller.

Jag har funderat på hur jag skall tackla dom 1000 om jag kommer över dom och kommit fram till att det blir en senare fråga som jag inte behöver bekymra mig över kanske någonsin.

Det är spännande att ha något på gång och ju längre fram i tiden ju fler D-förstärkare så utbudet blir inte mindre på den beg. marknaden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.