Jump to content
Annons

Recommended Posts

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lyssnade på PA steg i helgen och dom är nog inte kissemisse bajs. Har rätt länge varit tänd på d-förstärkare och nu var det dags.

Det snackas mycket skit om sådana har jag hört, inte finlir i mellanreg. osv. Då kanske dom passar bra (Gilbert) till mina AKG lurar, tror ni att 1800W blir tillräckligt headroom för mina 0,2W som jag spelar normalt?

Det "oljud" som jag upplevde kom säkert från högtalarna, för så brukade det vara. Högtalare är i regel kissemisse bajs. Klart det finns en del undantag, lyssnade också på några Jamo som var rena i mellan och uppåt. Fast dom stod inte till buds för dom 1800W-en dessa bryggat och 2ohm så med mina lurar blir det väl ungefär 70W.

Han hade inget finlir, han älskar en massa oljud i mellanreg och tusan vet om han inte fick ännu mer av det goda av pa-steg, då gärna d-förstärkare. :rolleyes:

Redigerat av 1 W
Annons
Postat

Lyssnade på PA steg i helgen och dom är nog inte kissemisse bajs. Har rätt länge varit tänd på d-förstärkare och nu var det dags.

Det snackas mycket skit om sådana har jag hört, inte finlir i mellanreg. osv. Då kanske dom passar bra (Gilbert) till mina AKG lurar, tror ni att 1800W blir tillräckligt headroom för mina 0,2W som jag spelar normalt?

Det "oljud" som jag upplevde kom säkert från högtalarna, för så brukade det vara. Högtalare är i regel kissemisse bajs. Klart det finns en del undantag, lyssnade också på några Jamo som var rena i mellan och uppåt. Fast dom stod inte till buds för dom 1800W-en dessa bryggat och 2ohm så med mina lurar blir det väl ungefär 70W.

Han hade inget finlir, han älskar en massa oljud i mellanreg och tusan vet om han inte fick ännu mer av det goda av pa-steg, då gärna d-förstärkare. :rolleyes:

Haha fy fan. Dig är det nog ingen som kommer nån vart med. 1800 Watt till hörlurarna. Och högtalare som gör oljud själva. 😆

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hör du Nilsson du måste väl vara införstådd med att en högtalare alltid har någon amplitud som inte överens stämmer med den inmatade signalen, så grön kan du väl inte vara så du inte förstår det?

Högtalaren ljuder från sig själv i det fallet, förvrängningen är inget som matats till högtalaren.

Det är dessutom så att mina lurar får "bara" 70W som sen i sin tur gör att dom brinner upp, men där finns volumpott på steget. En fördel är att ju att med mindre watt mindre dist. speciellt i det högre reg. med d-förstärkare.

Dämpfaktor över 300 är aldrig fel, borgar för att högtalaren inte skall spela såååå mycket för sig själv.

Redigerat av 1 W
drloop (oregistrerad)
Postat

Han ser ut som ett troll

Han beter sig som ett troll

Jo, han ljuger ibland

Men det struntar jag i...

1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Siste man här snackar skit!!!! Bara för att vederbörande inte är med på banan så finns det dom som är överdrifternas man och dit hör jag. Du kanske också borde överdriva någon gång, det är jättekul.

Om man nu känner för ett d-steg så får man väl gör det utan någon skall komma här och tro en massa.

Är vederbörande en troende? Ja med största sannolikhet!!!!! Det är kul med dom, känns så "normala" och det vill man ju försöka vara, får gå en kurs kanske?

I nuläget har jag över 100W mellan 20-20000hz till lurarna så om jag skulle hoppa upp till 600W vad har det för betydelse. Ni måste tänka stort!!!!!!!!! 😆

0,1W-95db

0,2w-98

0,4-101

0,8-104

1,6-107

3,2-110

6,5-113

13-116

26-119

52...

104... som man max kan jag förmodligen spela med 125dB. Men det händer aldrig.

Och nästa steg blir 208W, nästa 416... 832... är förmodligen rätt högt plus att det kan behövas "stora" lurar för kylnings skull. 😱

Om inte folk förstår min inställning så tycker jag att dom inte skall "glappa käft" så mycket, är det inte en reko inställning?

Redigerat av 1 W
1 W (oregistrerad)
Postat

Det är snarare så att undantagen har ab steg i dagens läge. Jag kan köpa en 25W d men hur kul är det när det finns med 600.

Sen å andra sidan så noterade jag inte skillnad på denna d och Behringer 2500. Men just d känns på något vis rätt gooooa i nuläget.

Får tillägga att det är ingenting jag behöver på något vis men det är kul med lite omväxling. Bra ljud kan man ju inte få för mycket av och som läget är för tillfället så har dessa pa presenterat just bra ljud.

Får kanske i framtiden köra liknande steg med riktiga högtalare som i mellanreg. och diskant har ytterst liten distorsion så man får klarhet, egentligen är det en baggis eftersom jag har lös Lansing mellan och likaledes diskant som bara är att koppla in. Men så långt gick jag inte i detta skedet, man skall ju har något att göra i framtiden. Jag har som sagt högtalare också men den är på undantag eftersom det går så bra med lurar.

Lansing kunde göra diskant högtalare, det var inte många sådana som var någonting till på 80-talet. Det mesta var skit i kvadrat, i nuläget är det betydligt bättre på den fronten.

Postat

Jag har nyss köpt två Behringersteg som kan bryggas till 4000 watt styck. Borde jag använde dem till min nya lurar? Kanske extra bra när man ska bränna in nya lurar?

1 W (oregistrerad)
Postat

Det går säkert att bränna in med den bara det är 4000W vid 50 ohm och 5 hz, ännu bättre inbränning vid 100 ohm och 1 hz men nu får vi inte bli petiga, får tänka på frisyren eftersom du inte gillar för mycket affro enl. säker källa.

1 W (oregistrerad)
Postat

Man är lite sugen på PA d-förstärkaren så frågan är om man skulle erbjuda ett byte mot guldringen som jag fordom bar.

Postat

Siste man här snackar skit!!!! Bara för att vederbörande inte är med på banan så finns det dom som är överdrifternas man och dit hör jag. Du kanske också borde överdriva någon gång, det är jättekul.

Om man nu känner för ett d-steg så får man väl gör det utan någon skall komma här och tro en massa.

Är vederbörande en troende? Ja med största sannolikhet!!!!! Det är kul med dom, känns så "normala" och det vill man ju försöka vara, får gå en kurs kanske?

I nuläget har jag över 100W mellan 20-20000hz till lurarna så om jag skulle hoppa upp till 600W vad har det för betydelse. Ni måste tänka stort!!!!!!!!! 😆

0,1W-95db

0,2w-98

0,4-101

0,8-104

1,6-107

3,2-110

6,5-113

13-116

26-119

52...

104... som man max kan jag förmodligen spela med 125dB. Men det händer aldrig.

Och nästa steg blir 208W, nästa 416... 832... är förmodligen rätt högt plus att det kan behövas "stora" lurar för kylnings skull. 😱

Om inte folk förstår min inställning så tycker jag att dom inte skall "glappa käft" så mycket, är det inte en reko inställning?

Sorry men du påminner om en sån här fast ändå av ett rätt så roligt slag:

http://hd.se/diskutera/2007/09/28/instruktion-foer-hantering-av/1/

• Gilla 1
1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är löjligt, bara för att jag vill ha ett d steg på ett antal watt så är man ett troll, det är för mycket pappskalle om man inte förstår min önskan, givetvis vill jag inte göra någon större uppoffring i fallet.

Om ett sådan steg hörs bra på mina lurar 0,2W så har jag plats till det. Som det nu är kör jag med 2st 100W steg och ett tredje har jag inget emot än om det har 900W eftersom det har inställning på förstärkningen.

Jag kan ha hur många steg som helst bara dom är bra nog, har t.ex. 5st cdspelare.

Och en förstärkare förutom dom som jag använder enbart då jag kollar annan utrustning så den står i rätt klass för mig.

Det skall ni veta gossar att bra grejor kan man aldrig få för mycket av, om man däremot köper skit så glömmer man det aldrig, blir påmind så fort man använder det.

Mina Onkyo är från 80-talet och kondensatorerna är som nya, hade en Citation 11 12 som jag bytte jämt av mot ena Onkyon, Citationen lät apa eftersom kond... var kass.

Jag är en överdrifternas man, har alltid köpt 3st av varje grej och efter det har jag kunnat sälja.

Får tillägga att det varit högtalarna som varit boven i dramat när jag kollat Onkyo och köpt, folk tror det är förstärkaren men ack nej.

Man är duktig på att svälja och då speciellt "ingen" bas. Lyssnade i lurar på en Musik Angel rör på 7,5W. Den pesterade inte bas i jämföreles med min Provare. Bas är något som det går att leva utan men det är gott om den finns, fast det är rätt sällan den är kanon.

Det fodras några kilo trafo (för a resp ab) för att prestera och gärna att grejorna går ner till några Hz. Än om 1 hz inte hörs så ser jag det som en självklarhet, ju längre ner ju bättre svar på t.ex 20Hz. Ett stegsvar på 20Hz skall ju sluta hoppa så fort som möjligt efter full signal.

Redigerat av 1 W
Postat

"Om ett internettroll dyker upp i någon diskussion märker du det bl a på följande: * vansinniga inlägg (inlägg som i sig får dig att tänka "oj så dumt!" * inlägg som du direkt kan se är skrivna av någon med en störning. Störningen kan vara ett tecken - likväl som svansen - på att ett internettroll är i farten! * inlägg som andas ett paranoiskt hat mot auktoriteter (ex rättsväsen och poliser) * galna uppfattningar som upprepas till vansinne * signaturer som för tankarna mot illamående och rätt eller fel * allmänt galna inlägg

När du snavat över ett internettroll - mata det inte! Försök att nonchalera det, så kryper det ofta tillbaka under stenen det kom ifrån!"

:rolleyes:

• Gilla 1
1 W (oregistrerad)
Postat

För min del är det av ringa intresse hur troll beter sig. Mitt vetande består av lite om mycket och det är jag för min del nöjd med.

Sen att folk ha svårt att fatta något utanför deras ibland rätt inskränkta sfär får man leva med.

Postat (redigerat)

För min del är det av ringa intresse hur troll beter sig. Mitt vetande består av lite om mycket och det är jag för min del nöjd med.

Sen att folk ha svårt att fatta något utanför deras ibland rätt inskränkta sfär får man leva med.

fyllesnack

Redigerat av slejnard
  • Gilla 1
1 W (oregistrerad)
Postat

Skämtet är nog i min nivå eftersom jag inte fattade det.

1 W (oregistrerad)
Postat

Skit också nu har jag missat det ytterst folkliga, jag som tänkte starta folklivsforskning som hobby.

Stickan har tydligen haft stora kval och vaknat upp relativt tidigt på morgonen.... vad var det jag skrev?

sadomachine (oregistrerad)
Postat

"Om ett internettroll dyker upp i någon diskussion märker du det bl a på följande: * vansinniga inlägg (inlägg som i sig får dig att tänka "oj så dumt!" * inlägg som du direkt kan se är skrivna av någon med en störning. Störningen kan vara ett tecken - likväl som svansen - på att ett internettroll är i farten! * inlägg som andas ett paranoiskt hat mot auktoriteter (ex rättsväsen och poliser) * galna uppfattningar som upprepas till vansinne * signaturer som för tankarna mot illamående och rätt eller fel * allmänt galna inlägg

När du snavat över ett internettroll - mata det inte! Försök att nonchalera det, så kryper det ofta tillbaka under stenen det kom ifrån!"

:rolleyes:

Jo, men nån gång då och då så är det inte ett troll man har att göra med, som T:ex. när Laxen ville diskutera Basshunters nya platta ....och faktiskt menade allvar.

Vi var hur många som helst som trodda att han bara var ironisk. 🙂

Postat

Diskussioner är sunt. När det är på "rätt" nivå. Längesen man såg Glaskatten vs Gilbert på forumet. Brukar vara perfekta tillfällen att plocka fram både chips, dip och läskeblask..😉

Har en känsla av att han smyger omkring här med annat nick. 😉

Postat (redigerat)

Ibland saknar jag Analogfreak, den värsta forumvärstingen av alla. Vi hotmailar ibland, då är han nästan som en människa.

PS. Har frågat Analogfreak om det är han som är samma som 1 W. Han förnekar detta.

Redigerat av Guitar Nilsson
1 W (oregistrerad)
Postat

Jag är dubbelt så häftig som Analogfreak det känner jag på mig.

Postat (redigerat)

Ibland saknar jag Analogfreak, den värsta forumvärstingen av alla. Vi hotmailar ibland, då är han nästan som en människa.

PS. Har frågat Analogfreak om det är han som är samma som 1 W. Han förnekar detta.

[/quote

Redigerat av slejnard
1 W (oregistrerad)
Postat

Det är konstigt att man måste ha något nytt. Än om det är överkurs så är jag i valet och kvalet om jag skall satsa på stora d-förstärkaren och i så fall om jag skall erbjuda en guldring eller två.

Jag har liksom inte ambitionen att sälja själv men gillar affärer som inte "kostar" mig så mycket.

Det bästa hade varit som steget hade försvunnit så kunde man haft nytt att "hålla på med".

Undrar vad som blir nästa "fluga" om man nu kommer över ett bra d-steg, behöver väl inte fler förstärkare bara för att det är kul att skifta?

Ingen som kan snacka vackert om D-förstärkare så jag blir peppad?

Egentligen är det väl lättare att snacka skit om sådana så det kan ju också gå för sig.

Hur är det, sjunker disten hos dessa förstärkare i paritet med att volymen närmar sig noll, har en känsla av det. Vi har väl inte så många tekniska snille här har jag fått för min men kanske???

1 W (oregistrerad)
Postat

Man får tacka för det tekniska.

Har någon ljudmässiga erfarenheter, jag tycker dom låter toppen men har inte riktigt kunnat avgöra eftersom högtalarna varit diskutabla.

I dator är t.ex. en D och det "lilla" som den presterar tycker jag låter toppen om man lägger till lös förstärkare.

Med tekniska snillen menade jag någon som kunde peka på ett speciellt problem och sedan återspegla problemet ljudmässigt.

Gilbert vad tycker du? Har du hört något oljud eller vice versa i förhållande till AB-förstärkare.

Eller var det Claes som hade "försäljning" av sådana prylar och förmodligen....

Postat

Man får tacka för det tekniska.

Har någon ljudmässiga erfarenheter, jag tycker dom låter toppen men har inte riktigt kunnat avgöra eftersom högtalarna varit diskutabla.

I dator är t.ex. en D och det "lilla" som den presterar tycker jag låter toppen om man lägger till lös förstärkare.

Med tekniska snillen menade jag någon som kunde peka på ett speciellt problem och sedan återspegla problemet ljudmässigt.

Gilbert vad tycker du? Har du hört något oljud eller vice versa i förhållande till AB-förstärkare.

Eller var det Claes som hade "försäljning" av sådana prylar och förmodligen....

Jag har för länge sedan slutat bry mig om hur förstärkare "låter" då högtalarna alltid är den svagare länken. Att klass D har fördelar gällande effektivitet och att de kan göras lätta och billiga är en annan diskussion.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.