Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har alltid "undrat lite", men jag har alltid fått till det förut, så jag har inte brytt mig om att fråga. Men nu har jag gått i baklås, det handlar om Drum Maps, och specifikt Addictive Drums. Till Sonar förstås:

När jag tidigare - i mitt Sonar 6 - laddade in AD så blev midifönstret (alltså Piano Roll View) alltid "rätt" per default, alltså jag ser alla trummor mappade till vänster i fönstret i stället för en "vertikal pianoklaviatur" med bara svarta o vita tangenter. Ni hajjar vad jag menar.

Nu, i version 8.5, så är det inte så längre. I Piano roll View så har jag bara "pianoklaviaturen", och jag kan inte hitta vilken "enkel knapp" jag ska trycka på för att få det rätt. Ty jag ska ju inte behöva editera ihop en egen drum map, right...

Jag har provat att ladda AD i ett "instrument track" eller som "två spår" dvs "instrument track+midi track". Sak samma.

Jag har kliat mitt bakhuvud en stund. Någon med en lösning? Och vem äger problemet? Sonar eller AD-pöjka?

Annons
Postat

Drum map väljer du i midispårets output. Jag sitter dock med superior drummer 2 och vet inte om Addictive Drums finns där i listan i ditt fall.. 😕

Postat

Drum map väljer du i midispårets output. Jag sitter dock med superior drummer 2 och vet inte om Addictive Drums finns där i listan i ditt fall.. 😕

Hallå🙂

Jodå, jag har klickat på midispårets output, och scrollat igenom befintliga drummaps. Men det hittas inte rätt.

Jag kanske ska dumpa en skärm för att visa hur det ser ut.

Det blir kanske två frågor: 1: Varför fixas det inte till "default" när jag öppnar/Laddar AD. Och 2: Hur hittar jag "rätt drummap"?

Postat

Här är en bild.

Till vänster i bild ett nytt projekt, där jag inte får till drummappen. Gula spår är MIDI. Till höger två midispår till samma instans av AD i ett äldre projekt, där "allt är som det ska". Valmöjligheten till "DM1-Addictive Drums" (som används i det äldre projektet) existerar inte i mitt nya projekt.

post-2329-082727900 1288522361_thumb.jpg

Postat

Mmmmm... Jag går nog bet där. 😱 Det enda jag kan tänka mig att du måste placera drum maps i drum map mappen. Hittar inte om man kan importera direkt i cakewalk.. 😕

Postat

Mmmmm... Jag går nog bet där. 😱 Det enda jag kan tänka mig att du måste placera drum maps i drum map mappen. Hittar inte om man kan importera direkt i cakewalk.. 😕

Ta mig sjutton, jag tror du hjälpte mig där. Det ekade till i bakhuvudet, nångång när jag köpte AD, så installerade jag nog en Drum Map helt manuellt. Drag-drop lixom, till systemmappen "Drum Maps". Och sen dess har jag blåst rent datorn. Jag kollade min BACKUP och där låg det ett par misstänkta AD-drummappar. Copy klart!

Så nu rullar det som det ska.

Men ändå liksom: De gamla projekten ser ju ut som de ska, även om drum map saknades för en timme sen?

well well... man ska inte fatta allt.

Tack mr NEO

Postat

Ta mig sjutton, jag tror du hjälpte mig där. Det ekade till i bakhuvudet, nångång när jag köpte AD, så installerade jag nog en Drum Map helt manuellt. Drag-drop lixom, till systemmappen "Drum Maps". Och sen dess har jag blåst rent datorn. Jag kollade min BACKUP och där låg det ett par misstänkta AD-drummappar. Copy klart!

Så nu rullar det som det ska.

Men ändå liksom: De gamla projekten ser ju ut som de ska, även om drum map saknades för en timme sen?

well well... man ska inte fatta allt.

Tack mr NEO

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.