Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Jag undervisar i pro tools pÄ gymnasiet och ska börja spela in lite filmer som komplement till undervisningen. Dessa filmer Àr tÀnkta i första hand för dessa elever, men kommer vara fria för alla att se. Jag har nu satt ihop första filmen, som Àr tÀnkt för den som aldrig jobbat i pro tools innan. Tanken Àr att fÄ en bra överblick redan i första videon men samtidigt kunna göra sin allra första inspelning direkt. Vill alltsÄ inte gÄ igenom alla menyer i första videon utan tÀnker det Àr viktigt att man kan komma igÄng sÄ snabbt som möjligt.

Mitt problem Ă€r att jag inte kan följa ett manus, sĂ„ jag kör mycket som det kommer. Detta kan resultera i lite luddighet, lite felsĂ€gningar osv. Försökte rĂ€tta till dessa med text 🙂

Om du vill och har lust sÄ fÄr du gÀrna kolla pÄ filmen och sÀga vad du tycker. Funkar det?

Detta Àr allra första filmen, och vad jag tÀnkt gÄ igenom i den.

EDIT: Slutgiltig film pÄ vÀg.....Finns nu i en blogg //forum.studio.se/index.php?app=blog&module=display&section=blog&blogid=12&showentry=130

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat

Lite saker jag sjÀlv kÀnner mÄste Àndras Àr de saker jag fick Àndra med text. Samt vissa saker som Àr onödigt att sÀga. T.ex input only monitoring i HD. BÀttre gÄ direkt pÄ record arm tror jag.

Suck...f-n vad jag luddar tycker jag. hm....kanske blir till att skriva manus ÀndÄ och följa till punkt och pricka.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Suck igen...detta med volymkontroll finns ju i mÄnga av digidesign/Avids ljudkort. Det mÄste jag sÀga annorlunda.

Hela grejen med metronom funderar jag pĂ„ att skippa i första filmen, och ta den Ă€nnu mer grundligt i andra filmen. Är viss information som inte kommer med nu som Ă€r synd.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

jag tyckte det var en bra tutorial 🙂 men ja som du sa. finns flera ljudkort med output level pĂ„ sĂ„ man behöver knappast köpa en kontroll 🙂 du kanske ska ta upp ocksĂ„ att man inte behöver köpa mick och grejer i början. att man bara kan plugga gitarren rĂ€tt in och sen lĂ€gga in pluggar med ljud pĂ„ istĂ€llet.

Postat

Förutom de misstagen som du sjÀlv har pÄpekat sÄ tycker jag att det var en riktigt bra tutorial!

Jag Àr sjÀlv nybörjare i Pro Tools, jag lÀrde mig en och annan sak.

Lycka till med de andra filmerna! 😉

Postat

Vad kul att ni ÀndÄ tycker den va bra! JAg ska kolla upp avids ljudkort och se om det bara Àr de till HD som saknar volymkontroll. Om det Àr det behöver jag inte nÀmna det alls. SjÀlvklart ska jag ta upp detta med gitarrplugg istÀllet, men i första filmen ska jag nog bara nÀmna det för att i en annan film ta upp lite mer djupgÄende om just Eleven som tillhör pro tools.

Kom pĂ„ att man kan ju inte göra en tutorial utan sliskig musik 🙂

Sliskig intromusik........check

MVH

Anders

Postat

Helt improviserat, sĂ„ det vet jag inte vad den heter faktiskt 🙂 Är bara vĂ€xling mellan tvĂ„ ackord 🙂

MVH

Anders

Postat

jo, jag e sĂ€ker, men dock inte sĂ€ker pĂ„ att det inte förekommer nĂ„gon annan stans för det 🙂

MVH

Anders

Postat

Kommer komma upp en ny version under kvÀllen, sÄ om du tÀnker kolla sÄ vÀnta gÀrna tills den nya Àr uppe och lÀmna kommentarer pÄ den istÀllet.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Förresten....

HAr ni nÄgot tips pÄ nÄgon sida som man sedan kan ladda upp sina filmer pÄ för allmÀnheten att titta pÄ? Som youtube, fast med tillÄtelse till lÀngre filmer Àn 15min.

NÄgon som vet nÄgot om denna? http://www.hotshare.net/en/

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Det ledsamma jag mĂ€rker nĂ€r man gör allt detta sjĂ€lv Ă€r att man mĂ„ste ha allt nĂ€ra sig. SĂ„ det som hörs som litet tjut i bakgrunden Ă€r gitarrtoppen som lĂ„ter 🙁

MEn iaf. NÀsta video, om jag bestÀmmer mig för att denna Àr OK sÄ kommer jag gÄ igenom de olika verktygen sÄ som trimmer, grabbet, selector, zoomer, pencil, slip, grid, shiffle och spot.

Kommer gÄ igenom grundligt metronomen, samt spela in med gitarrplugg istÀllet.

Kommer Àven gÄ igenom Aux input och sends lite mer nÀr jag anvÀnder elevem pluggen och utnyttja det för att skapa en stereobild av gitarren.

Kommer Àven ta upp playback engine, import instÀllningar och utnyttja tidsbegrÀnsning för bÀttre prestanda av pro tools, samt time insertion follow playback och scrollen.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

ha ha!!!

Ja, det kommer komma film pÄ film pÄ film pÄ film........

Det fĂ„r byggas pĂ„ sakta men sĂ€kert nĂ€r man har lite tid att lĂ€gga undan. Egentligen hade jag inte det nu, men va tvungen att testa en iaf sĂ„ jag vet att det funkar 🙂

MVH

Anders

Postat

Ja, detta fÄr nog bli bra som den allra första filmen, LÀgger upp en slutgiltig version, dÀr jag eq:at talrösten lite ocksÄ och tar bort de gamla sÄ Àr det fritt att tanka hem den för den som vill ha.

Tips pÄ bra hosting tas gÀrna emot! Nu lÀgger jag dem i min dropbox sÄ lÀnge.

Nu vet jag ju inte hur mycket folk kommer gilla dem. Men om man skulle vilja ha filmen i högsta upplösning pÄ DVD sÄ gÄr det sjÀlvklart att fixa. Bara skicka PM.

Nu Ă€r det bara att sĂ€tta igĂ„ng med film nummer tvĂ„ sedan 🙂

hm...detta skulle ju kunna bli min blogg pÄ forumet *ler*

MVH

Anders

Postat

Nu ligger filmen uppe i en blogg, dĂ€r jag fortsĂ€ttnngsvis kommer lĂ€gga upp filmerna nĂ€r de blir klara 🙂

https://www.studio.se/index.php?app=blog&module=display&section=blog&blogid=12&showentry=130

MVH

Anders

Postat

Fan vad duktig du Àr Anders!!

Det hÀr Àr ju kalas för nybörjare, bra jobbat !!!

Mvh

Björn

Postat

Start tack Burnie...skitkul att höra. Kommer komma upp en till film ikvĂ€ll. En lite kortare och lite mer avancerad Ă€n tidigare film. SĂ„ det Ă€r inte fortsĂ€ttningen. Den hinner jag inte med just nu. Men har du en gitarrförstĂ€rkarsimulator (sĂ€g det ordet snabbt i följd) som du kan vĂ€lja om att köra enbart topp eller enbart kabinett i sĂ„ kanske du kan fĂ„ en idĂ© av den hĂ€r videon 🙂

Hej Simon...ang youtube sĂ„ hade det varit perfekt. Men de har en begrĂ€nsning att filmerna inte fĂ„r vara lĂ€ngre Ă€n 15min 🙁

MVH

Anders

Postat

Ny Tutorial uppe 🙂

https://www.studio.se/index.php?app=blog&module=display&section=blog&blogid=12

MVH

Anders

Postat

haha...f-n nu glömde jag ju Àndra kabinett pÄ den andra. Hela tutorial Ät helsike, nÀstan!

Ska göras om, men denna fÄr ligga uppe sÄ lÀnge.

MVH

Anders

Postat
Hej Simon...ang youtube sĂ„ hade det varit perfekt. Men de har en begrĂ€nsning att filmerna inte fĂ„r vara lĂ€ngre Ă€n 15min 🙁

Tutorial 1, del 1 och del 2 dÄ..?

15 min Ă€r ju Ă€ndĂ„ en kvart... Är syftet för nybörjare sĂ„ har nog inte de flesta tillrĂ€ckligt med tĂ„lamod Ă€ndĂ„... Talar kanske bara för mig sjĂ€lv, dock 😉

Kanske smidigare med fler korta tutorials Àn nÄgra lÄnga..? Ja, jag vet inte.

I vilket fall sÄ tycker jag, som nybörjare pÄ PT, att detta Àr helt kanon!

Postat

Det Àr hÀrligt att höa att det uppskattas.

Vissa filmer gÄr att göra korta kÀnner jag. Som den jag gjorde ikvÀll sÄ gjorde jag om den sÄ den hamnade pÄ ca 7 min sÄ den kommer Àven hamna pÄ youtube. MEn just dessa komma igÄng vill jag vara grundlig i och har redan nu sÀkert delat upp det i 2 till 3 filmer. Sen kommer det komma kortare smÄ filmer med mer specifika tips. Exempelvis kommer nog template fÄ en egen film, sidechain, Sidechain av gate, osv....

Kommer nog Àven ta upp lite om styrkan mellan sibelius och PT, men det kÀnns lite logprioriterat dÄ det finns roligare saker att prata om först. Just det, triggning av trummor kommer sÄklart fÄ en egen film ocksÄ, samt en teknik jag anvÀnder för att byta ut ljud i loopar och göra dem enkelt lite mer egna.

SĂ„ det finns nog lite gott att vĂ€nta sig iaf 🙂

MVH

Anders

Postat

Den dÀr "eleven" filmen var riktigt intressant, fan det kommer att bli kul att följa dina "Tutorials"

Keep up the good work Gizmo 😄

Mvh

Björn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.