Anders F Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 (redigerat) Hejsan Nu ska jag snart ta tag i de utbildningsfilmer jag ska göra för de elever jag har i pro tools. Har införskaffat nya quicktime med snow leopard och tänkte göra det på det sättet. Men hur gör jag lättast för att ljudet ska komma med? 1. KAn man koppla in en mick och bara ha ljudet i pro tools och quicktime spelar in det ljudet samtidigt som den spelar in filmen? 2. Ska jag annars spela in ljudet i pro tools samtidigt som jag spelar in filmen för att sedan lägga ihop ljudfilen med filmen? EDIT: Kopplade micken till macens egna ljudkort, och det funkar det ju spela in talet iaf när man visar i pro tools, men ljudet i pro tools kommer ju inte med. Antar jag får lägga in det i efterhand om ingen kommer på någon smidig lösning. MVH Anders Redigerat 29 oktober 2010 av Gizmozis
Linus Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Kopplade micken till macens egna ljudkort, och det funkar det ju spela in talet iaf när man visar i pro tools, men ljudet i pro tools kommer ju inte med.Jag brukar välja Soundflower som ljudkort i min DAW och sedan välja Soundflower som ljudingång i Quicktime. Då går ljudet från DAW både till skärminspelningen och ut till ljudkortet. Men eftersom ditt interface är hårdkopplat mot Pro Tools istället för att använda dess CoreAudio-drivrutin, så kan du heller inte skicka ljudet till Soundflowers virtuella ljudkort. En gammal hederlig "loopback" till Macens ljudkort skulle jag rekommendera.
Anders F Postat 30 oktober 2010 Trådstartare Postat 30 oktober 2010 Finns det någon switch kanske som jag kan koppla in ljudkortet och utgång från pre ampen och sedan koppla switchen till macens ljudkort? Då skulle det ju bli smidigt iaf. Om jag kör via pro tools så funkar det ju koppla ut från ljudkortet till macens ljudkort, men om jag ska visa i menyerna så hörs inte längre micken och då måste jag koppla om micen till macens inbyggda ljudkort. Så en switch som har: Stereo in, via rca, XLR eller tele, samt en mono in via tele eller rca Ut via tele eller rca Finns det någon billig sådan? Ska söka lite själv också under tiden 🙂 MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.