Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

när jag mastrar mina låtar och tillexempel spelar upp i Winamp så kan man ju se en frekvens-grej som hoppar upp och ner.

På alla låtar jag jämför med så syns diskanten väldigt mycket där.

Men på alla mina låtar så är tar det slut med mellanregistret, TROTS att jag ökar diskanten i mastern tills det skär i öronen på mej så ökar inte diskant-delen nämnvärt i frekvens-visarn!!!

Vafan? Hur kan andra låtar jag har på datorn ha en normal diskant som syns medans om det låter likadant när jag fixar ljudet så visar det INGENTING där?! 🙁

Som sagt för att det ska se lika ut i winampen måste jag dra på så mycket diskant att jag måste sänka hörlurarna för att inte få nå hörselfel

Annons
Postat (redigerat)

RMS-nivå är absolut ett matematiskt begrepp som bland annat används i ljudsammanhang. Som i länken Gilbert hänvisade till.

Förenklat kan man dock säga att ett RMS-värde då det gäller mixar tar hänsyn till den totala ljudvolymen över lite tid snarare än bara enskilda ljudtoppar. RMS värdet är det man ofta tittar på när man mastrar eftersom det ger en bättre bild av hur man faktiskt upplever ljudstyrkan i verkligheten.

Dock är inte RMS identisk med upplevd ljudstyrka eftersom man upplever olika frekvenser som olika starka även om dom har samma amplitud men det är en annan historia.

Så RMS fungerar som ett tillräckligt bra riktmärke för att tala om hur ljudvolymen upplevs i en mix.

Dock kan man ha alldeles för mycket bas som har mycket högre ljudvolym än allt annat även om man inte upplever det som högt.

Detta ger ett högt RMS värde samtidigt som man upplever mixen som volymsvag ändå. Men som sagt det är en bra referens när man mastrar och i synnerhet om man är vaksam på basen.

Redigerat av DivineCo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.