BurninSven (oregistrerad) Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Dubbelkollade igen bara för att försäkra mig om att jag inte hörde fel men nej Reaper lät sämre än originalfilen även om jag bara drog den rakt igenom. Man kanske ska vänta ett par generationer innan man slår till.
Valle Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 Dubbelkollade igen bara för att försäkra mig om att jag inte hörde fel men nej Reaper lät sämre än originalfilen även om jag bara drog den rakt igenom. Man kanske ska vänta ett par generationer innan man slår till. Sorry Mr. Harrison Mixbus, du gör något fel på vägen. Jag tog en färdigmastrad fil (från ett annat program), importerade den i REAPER och renderade den på nytt. Sedan importerade jag den renderade filen och fasade den mot originalet — resultatet blev total utsläckning. Det var kanske i Harrison Mixbus du gjorde testet — i all iver, så to spik.
Demonproducenten Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 (redigerat) Men det blir skillnad på ljudet till det sämre men det kan kanske bero på annat eventuellt. ? har dina öron talat? Redigerat 2 november 2010 av Demonproducenten
drloop (oregistrerad) Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 (redigerat) Man hör det man hör. Placebo inom ljudteknik är lika vanligt som i sjukvården. Men om man fasvänder så som Valle föreslår så kommer tystnaden att tala till dig så att säga.... ingen skillnad på filen innan/efter REAPER eller någon annan DAW för den delen heller. (Undantaget Harrison Mixbuss som verkar ha den analoga emuleringen på hela tiden) Redigerat 2 november 2010 av drloop
BurninSven (oregistrerad) Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 (redigerat) Nej det tappade helt enkelt diskant speciellt på cymbaler och hihat, så är det dessvärre. Låten är en Rockdänga som min dotters pojkväns gamla band lirade in på en HD porta för länge sedan. Kassa mickar och allt low budget som det var på den tiden men resultatet efter lite vridning o trixning både i Logic och Mixbus blev det helt ok tycker jag. Dvs. mixat i Logic studio fixat lite med det i Mixbus och sen in med det i Reaper och rendera. Lyssnade i AKG K240 lurar och förmodligen genom Itunes, har faktiskt ingen aning vilket som lirar upp när man spelar dom från ikonen direkt som man kan i osx. Kan lira upp dom båda spåren på min Justintv, Livestream eller Blogtv sida live om så önskas. Jag har upplysningsvis Logic både PC och Mac, Mixbus, Reason samt Audio Evolution och nu även Reaper och säkert nåt till. Ha det bra alla Mixbushatare 😄 Redigerat 2 november 2010 av BurninSven
BurninSven (oregistrerad) Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 ? har dina öron talat? Nej har dina någonsin gjort det? Skulle det vara fallet är du nog ensam om det. Iofs skulle det vara häftigt för tänk vilka trestämmiga körer du skulle kunna gasta fram helt själv.
Gilbert Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Nej det tappade helt enkelt diskant speciellt på cymbaler och hihat, så är det dessvärre. Alla DAWs nollar förutsatt att alla parametrar är lika (pan laws, dither, nivåer och panorering etc., och då menar jag exakta värden, inte vad programmet rapporterar för värde i GUI). Undantaget är kanske Mixbus om det nu är så att det inte går att stänga av ”analogmixerbordsfärgningen” helt men då ger ju denna summering en färgning som man aktivt väljer att tillföra. Om man inte kan stänga av den helt så är det ju lite konstigt då man kanske inte alltid vill ha en "färg" på mixen.
Valle Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 (redigerat) Dvs. mixat i Logic studio fixat lite med det i Mixbus och sen in med det i Reaper och rendera. Som sagt: om du importerar en fil i REAPER, renderar en ny, och sedan importerar den renderade filen och jämför med originalet, så är skillnaden = 0. Jag misstänker att du renderar till ett format som avviker från originalet (bitdjup och/eller samplingsfrekvens etc). I sådant fall blir det givetvis skillnad — oavsett vilket program du renderar i. Edit: Gilbert hann lite före... Redigerat 2 november 2010 av Valle
KillwithSkill Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Helt jävla off ... Två analoga mixerbord. Ett tillverkas idag. Plastas in för att sen användas i framtiden om så där 100 år! Om 100 år så tillverkar man exakt samma bord med exakt likadana komponenter. Öppnar sen upp det inplastade bordet. Sen gör man A/B-tester på båda borden. Vad tror ni resultatet blir? Vet inte vad jag vill säga med detta, men håll med om att analogt är mkt roligare? Så, nu kan ni fundera på vilka ettor & nollor låter bäst....
Valle Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 Två analoga mixerbord. Ett tillverkas idag. Plastas in för att sen användas i framtiden om så där 100 år! Om 100 år så tillverkar man exakt samma bord med exakt likadana komponenter. Öppnar sen upp det inplastade bordet. Sen gör man A/B-tester på båda borden. Vad tror ni resultatet blir? Intressant — det är vad det blir. men håll med om att analogt är mkt roligare? Roligare kanske, men knappast fördelaktigare längre. "Roligt" har inte nödvändigtvis med business att göra.
Gilbert Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Vad tror ni resultatet blir? Det nya bordet kommer att fungera.
KillwithSkill Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Intressant — det är vad det blir. Roligare kanske, men knappast fördelaktigare längre. "Roligt" har inte nödvändigtvis med business att göra. Du och din jävla buisness 😄 Fan kan du inte bara ha kul och lira? Eller är det bara dållars och fame som gäller för dig?! 😉
Valle Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 Lite OT (med anledningarna av "renderingarna" ovan): När man renderar med ett lägre bitdjup än originalet och fasar renderad fil mot originalet, så sker som sagt ingen total utsläckning. Men om man renderar med högre bitdjup (än originalet) så släcks signalen ut helt. Det finns säkert en sexig förklaring på detta. Någon som känner sig manad? Gilbert? Claes? Le Demon?
Gilbert Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Avrundningsfel och artefakter p g a konverteringar.
Valle Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 är det bara dållars och fame som gäller för dig?! 😉 Och brudar — för fan! Nä, du har faktiskt en poäng där. Det måste vara roligt också, trots allt. Jag är för gammal för brudar! (Eller rättare sagt — brudarna börjar bli för gamla...)
Valle Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 Avrundningsfel och artefakter p g a konverteringar. Nu hänger jag inte med... Jag renderade en 16/44 till 24/44 (alltså, uppåt) — och de tog ut varandra. Då kan det väl inte vara några avrundningsfel och artefakter.... ?
Gilbert Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Nu hänger jag inte med... Jag renderade en 16/44 till 24/44 (alltså, uppåt) — och de tog ut varandra. Då kan det väl inte vara några avrundningsfel och artefakter.... ? Om du "konverterar" bitdjup uppåt så bör det inte bli någon skillnad då man bara "fyller ut" med nollor i de nya extra bitarna.
Valle Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 Om du "konverterar" bitdjup uppåt så bör det inte bli någon skillnad då man bara "fyller ut" med nollor i de nya extra bitarna. Ah, så enkelt. En snabb till: Finns det någon gång någon fördel med att konvertera uppåt? (Jag ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag kapade jags tråd.) (Det är lugnt, jag. Ingen fara, jag funderade faktiskt också lite över det där.)
Demonproducenten Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Nej har dina någonsin gjort det? ja dom har ljugit för mig flera ggr därför vet jag att inte lita på dom i vissa sammanhang har du testat fasutsläckning av den utrenderade filen jämfört med den du stoppade in?
Demonproducenten Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Jag är för gammal för brudar! du är aldrig för gammal för brudar
joachime Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 En snabb till: Finns det någon gång någon fördel med att konvertera uppåt? Uppåt i bitdjup eller samplingsfrekvens?
Valle Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 Uppåt i bitdjup eller samplingsfrekvens? Jag syftade i huvudsak på bitdjup. Men när du ändå nämnde samplingsfrekvens, så får du gärna fylla på med kuriosa! 🙂
joachime Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 Jag ser ingen poäng med att konvertera en ljudfil uppåt i bitdjup. Däremot är signalbehandling bra om den sker på 32 bitars upplösning eller mer oavsett ljudfilens upplösning. Då sker nämligen intermodulationsdistortion (feltolkningen i upplösning) och trunkering under (troligen) hörbar nivå.
BurninSven (oregistrerad) Postat 2 november 2010 Postat 2 november 2010 ja dom har ljugit för mig flera ggr därför vet jag att inte lita på dom i vissa sammanhang Ok så dina öron dom både pratar och ljuger hmm.
Demonproducenten Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 Ok så dina öron dom både pratar och ljuger hmm. dina med om du hör skillnader efter rendering har du fasat ut filerna än då?
joachime Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 har du fasat ut filerna än då? Är inte det lite av grejen med Mixbus, att den färgar ljudet?
Demonproducenten Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 Är inte det lite av grejen med Mixbus, att den färgar ljudet? jo men du har missat att han har tagit en fil som gått igenom mixbus å sen plockat in den i reaper, renderat ut den igen å nu låter den enl utsago sämre så fattade jag det iaf
Claes Holmerup Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 Jag ser ingen poäng med att konvertera en ljudfil uppåt i bitdjup. Däremot är signalbehandling bra om den sker på 32 bitars upplösning eller mer oavsett ljudfilens upplösning. Då sker nämligen intermodulationsdistortion (feltolkningen i upplösning) och trunkering under (troligen) hörbar nivå. Alla dagens DAW-program jobbar internt med 32-bit Float (eller 48-bit fixed när det gäller PT), så den biten går helt automagiskt även om man skulle ha råkat spela in i 16-bit från början. 🙂 Innan någon nu börjar raljera om att Fixed är bättre än Float, så rekommenderar jag att man läser här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup#Float_vs_Fixed 😉
joachime Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 jo men du har missat att han har tagit en fil som gått igenom mixbus å sen plockat in den i reaper, renderat ut den igen å nu låter den enl utsago sämre så fattade jag det iaf Ja, då blir det klurigare. Det bästa vore om han la upp filerna så att alla kan jämföra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.