Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

VILKET felmeddelande är det som gäller?

"Serious problems has occured. Please try to save your project under another name and then restart Cubase Essential 4.exe. If this problem persists please contact Steinberg Technical Support with a description of what you do to create this problem, and the created file C:\Program\Steinberg\CubaseEssential4\CubaseEssential4.LOG. Click on OK to be informed about further occurences of serious problems, or "Cancel" to suppress these warnings in case of cascading warnings!"

... var meddelandet jag fick upp nu ikväll i mitt Cubase Ess4. Kan tillägga att det inte gick att klicka eller göra något enligt instruktionen ovan. Allt var hängt.

HUR yttrar sig felet?

Det började med att jag skulle göra klart min skiva från porta till cd. Men det var då felmeddelandet ovanför kom upp och inget hörs hur jag än gör! Inga staplar som rör sig nånstans. Jag hade kopplat portans line out 1,2,3,4 till ljudkortets line in 1,2,3,4 och tagit fram 4 monospår i Cubase Ess4. Men jag kunde bara bland välja mono 1 ELLER mono 2 ELLER mono 3 ELLER mono 4, var och en av spåren ska ju egentligen svara mot ett EGET monospår (bland bussarna), eller hur?! Men det gick ju inte. Så det blev t.ex. mono 1 för samtliga.

Kan drivrutinerna ha ballat ur? Nån som fått ovanstående felmedd nångång o varför?

Hur UPPSTOD felet?

Först gick det bra att göra som jag ville och allt fungerade, men sedan lyssnade jag på en fil däremellan från hdd-n som var skapad med ett annat ljudkort (med andra bussar) E-mu 1616 och i ett annat program dessutom, Cubase LE (1) och efter det så hade datorn hakat upp sig vid de bussarna och kunde inte spela upp nånting och jag kunde inte heller ändra bussarna efter att jag stängt av datorn och gick in igen. Det var så felet uppstod.

😐

siemens//:debatt

ps. kortade ned ursprungsmeddelandet ds.

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Som inputs kan man välja mono1, mono2, mono3 eller mono4 eller No bus. Men vadå? Jag vill ju ha alla samtidigt. Hur gör man det?

Som output Stereo Out.

För mycket onödig information gör ofta att andra inte orkar läsa sig till vad du egentligen vill.

Du förstår väl att varje spår ifrån portan ska ha en egen kanal i Cubase?

Dvs:

porta 1 -> Cubase Spår 1, Ingång mono 1.

porta 2 -> Cubase Spår 2, Ingång mono 2.

Osv

Postat (redigerat)

För mycket onödig information gör ofta att andra inte orkar läsa sig till vad du egentligen vill.

Du förstår väl att varje spår ifrån portan ska ha en egen kanal i Cubase?

Dvs:

porta 1 -> Cubase Spår 1, Ingång mono 1.

porta 2 -> Cubase Spår 2, Ingång mono 2.

Osv

Jovisst och så har jag ju gjort: 4 kablar från line out 1,2,3,4 på portan till ljudkortet line in 1,2,3,4 och spår i mono ligger i Cubase efter varandra där på skärmen 1,2,3,4 - men bara ett av dem är ju förbockat nedtill till vänster i Cubase bland input and output bussarna. Heter den delen Inspektören kanske? 😕

Man kan välja "No bus" eller "mono 1" eller "mono 2" eller "mono 3" eller "mono 4" där. Som output kan man välja "No bus" eller "Stereo Out" eller "L" eller "R". Jag har stereokabel kopplad till ljudkortets stereo ut. Vad ska vara förbockat beträffande inputs-en?? För jag kan INTE välja mono 1 till spår 1, mono 2 till spår 2, mono 3 till spår 3 och mono 4 till spår 4 nu - det kunde jag när jag började testa ikväll, men inte sedan jag gick emellan och försökte spela upp en fil som gjorts med ett annat program och ett annat ljudkort, som sagt. Då kalkade hela skiten ur verkar det som. Sätter jag mono 1 till spår 1 och mono 2 till spår 2 och går tillbaka och kollar på spår 1 så har det ändrat sig till mono 2. Jag kan bara välja ett enda... Programmet och/eller datorn verkar ha fått sig en låsning.

Får prova snart igen, nu en ny dag.

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat

I VST Connections Inputs finns ingenting under "Device Port", trots att jag kopplat 4 kablar till input 1-4 baktill. Inte konstigt det inte funkar...

I Steinbergs manual "Getting started" står om hur man spelar in ett spår och sedan ett spår till. Vid inspelningen av spår 1 syns i boken att Mono In är förbockad. Men vid inspelning av spår 2 så går de förbi det steget. Kommer Mono In 2 automatiskt att vara förbockad så fort man markerar inspelning av spår 2, eller måste man göra den bockningen manuellt?

Och om man ska spela in 4 spår på en gång - vilket ju är det jag ska göra nu - så SKA väl mono In, mono In 2, mono In 3 resp mono In 4 vara förbockad beroende på vilket spår man klickat på för att kolla? ALLA 4 syns väl inte som förbockade på en gång?

:rolleyes:

//:debatt

Postat
Men jag kunde bara bland välja mono 1 ELLER mono 2 ELLER mono 3 ELLER mono 4, var och en av spåren ska ju egentligen svara mot ett EGET monospår (bland bussarna), eller hur?! Men det gick ju inte. Så det blev t.ex. mono 1 för samtliga.
Då hade du råkat markera alla fyra spåren så att du ändrade ingång på alla fyra kanalerna samtidigt. Klicka en kanal och använd pil upp/pil ner på tangentbordet för att släppa markeringen och välja ett spår i taget.
  • Gilla 1
Postat

Då hade du råkat markera alla fyra spåren så att du ändrade ingång på alla fyra kanalerna samtidigt. Klicka en kanal och använd pil upp/pil ner på tangentbordet för att släppa markeringen och välja ett spår i taget.

Provade nu ikväll igen och började med ett nytt projekt från scratch. Den står på Mono In på alla även när jag la in 4 spår och ville att det skulle vara Mono In, Mono In 2, Mono In 3 och Mono In 4 på dem. Något som är konstigt är att projekten inte håller Inputarna och Outputarna som jag markerat i Device Setup, de försvinner hela tiden och ÄVEN om de finns bland VST Connections - skulle funnits en OK-knapp att klicka på där...

Att klicka med pil upp och ned på tangentbordet ändrar bara läget bland spåren, det visar vilket av Audio 1, Audio 2, Audio 3 eller Audio 4 som är highlightat s.a.s. - men har inget att göra med att kunna ändra buss i Inspektörens Input Buss o Output Buss. Det står Mono In på alla fyra där om jag bara använder pilarna.

Det löste sig ändå genom att jag nu kunde gå in och klicka på (dvs. BOCKA FÖR) Mono In för spår 1 i Inspektören till vänster mitten/nedtill, på Mono In 2 för spår 2, Mono In 3 för spår 3 och Mono In 4 för spår 4. Skulle det inte kunna ligga så automatiskt, som ett slags "default"?

Sedan märkte jag att det gick ju inte under det att låten fördes över gå in och klicka bredvid texten Audio 1 (namnet på spåret) t.ex., för då spelades spår 1, 3 och 4 in, men inte spår 2 av någon anledning! Klickade jag så bredvid Audio 2 så spelades inte 3an in. Märkligt. Ville ju bara kolla staplar och sånt utan att behöva gå ni i Mixern. Sedan provade jag att istället öppna mixern under överföringen och då hände samma sak - den regel jag highlightade blev den som spelades in! Minst en annan (minns inte) mutades. Ska det vara så?

Slutsats: Om jag manuellt alltså sätter in Input-bussarna genom att förbocka dem en efter en, motsvarande resp spår i Cubase och inte pillar nånstans sedan, så går det in på fyra spår som jag vill.

hurrayyyyy.... 😆

En liten slutfundering: När man sätter "Tape"-läget på portan och skickar signalen till dess Line Out 1-2-3-4, så kan man inte påverka signalens volym, klang (med eq-n) eller panorering. Det ska vara så väl? Panorera får man göra i Cubase sedan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.