Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på och spelar in en soloprojekts-metalskiva men har problem att få till virveln...

Jag gillar högljudda å våldsamma virveltrummor men jag får inte till du utan att det peakar i inspelningen.

Även om resten av mixningen låter bra, så hoppar alltid virveln upp högre i mastervolyms-mätaren... AAARGH!

Och sänker jag virveln så blir det inget bett i den.

Försöker jag mastra med nå kompressorer å limiters så pumpar ljudet nå innåthelvete vilket inte är nåt man vill uppnå.

Exempel på hur jag vill att virveln ska låta:

Argh!

Annons
Postat (redigerat)

Då är det inte virvel-spåret problemet ligger i, utan de andra spåren. Se till att de andra spåren lämnar plats åt virveln, så att du inte behöver ha lika hög volym för att den ska låta fett. Det är inte verklig volym, utan upplevd volym som handlar om. 🙂

Testa att ducka gitarr-busen m.h.a. VK-spåret till exempel. Diskret. Det gör stor skillnad.

Redigerat av desvaenger
Postat

Men som du hör på låten jag länkade till så är det ju ett jävla tryck i gitarren också... OCH basen OCH kaggen OCH virveln rakt igenom alltihop.

Och ljudet pumpar inte...

Fast när jag provar olika kompressorer å limiters å allt skit så bara hoppar ljudet uppochner i volym alltså inte så att virveln får det inte att pumpa snarare åker volymen uppochner helt i otakt med musiken vilket är jävligt konstigt.

Dessutom när jag lyssnar på det där låter det "sämre" fast "bättre" medans min mix är mycket klarare ljudbild fast det är inget tryck alls i det för det låter bara mjäk!!!

Ska jag maila ett exempel på hur det låter kanske??

Postat (redigerat)

Ja, det är väl fett tryck i ljudet på alla instrumenten, men är det fett tryck på alla instrumenten samtidigt?

Jag tror/tycker desvaenger är inne på rätt spår. Det låter i ditt exempel som att gitarren duckar aningen för virveln.

Sen är det EQ som gäller. Hitta unika frekvenser i instrumenten och lyft fram dessa genom att sänka motsvarande frekvens i spår där de inte behövs. På så sätt skapar du rum i mixen för de olika instrumenten. Fast det kanske du vet redan...

Du kan även leka lite med pluggar som förändrar transienterna (transient designer) för att få fram en mer genomstickande virvel (fast det hjälper ju inte så mycket om frekvenserna krockar).

Redigerat av MrBluesman
Postat

Ja, det är väl fett tryck i ljudet på alla instrumenten, men är det fett tryck på alla instrumenten samtidigt?

Jag tror/tycker desvaenger är inne på rätt spår. Det låter i ditt exempel som att gitarren duckar aningen för virveln.

Sen är det EQ som gäller. Hitta unika frekvenser i instrumenten och lyft fram dessa genom att sänka motsvarande frekvens i spår där de inte behövs. På så sätt skapar du rum i mixen för de olika instrumenten. Fast det kanske du vet redan...

Du kan även leka lite med pluggar som förändrar transienterna (transient designer) för att få fram en mer genomstickande virvel (fast det hjälper ju inte så mycket om frekvenserna krockar).

Jo det där vet jag ju. Men där virvelns fläsk ligger är ju även gitarrens...

Fan det slutar ju alltid med att spårkontrollerna står i taket och EQna på alla spår inte går att sänka eller höja mer och jag tar bort allt och börjar om.

aIPGHidhgaiphph.......... låter så jävla tamt ju. Blir bara förbannad

Postat

Äh jag hamnar lätt i den där "jag vill att det ska låta som DEN DÄR skivan" men att det är omöjligt att göra utan att spela i samma studio med samma instrument å allt så jag har bestämt att göra en mixning som låter bra på egen hand men det betyder ju inte att man kan skippa lite referenslyssning men jag ska ordna eget ljud istället.

Postat

I ditt exempel hörs det att de har skurit i gitarrerna, vid de frekvenserna virvelns tryck ligger. Gitarrerna skulle antagligen låta rätt urholkade om man mutade VK-spåret. Sen har de lagt ett (va jag tycker låter som) ljust rum med lite predelay på VKn också vilket gör att den låter större. I övrigt låter det som en standard-komprimering ala 1176. Men så handlar det ju så klart om hur virveln lät när den spelades in också. Virveln i exemplet är jäkligt bra stämd vilket levererar en punchig knuff. En kass virvel går oftast inte att rädda.

Gitarrerna i exemplet är även rätt så basfattiga, vilket ger utrymme för virvel, pukor och baskagge. Basen är fokuserad ihop med kickens punch runt 70-110 hz.

Postat

I ditt exempel hörs det att de har skurit i gitarrerna, vid de frekvenserna virvelns tryck ligger. Gitarrerna skulle antagligen låta rätt urholkade om man mutade VK-spåret. Sen har de lagt ett (va jag tycker låter som) ljust rum med lite predelay på VKn också vilket gör att den låter större. I övrigt låter det som en standard-komprimering ala 1176. Men så handlar det ju så klart om hur virveln lät när den spelades in också. Virveln i exemplet är jäkligt bra stämd vilket levererar en punchig knuff. En kass virvel går oftast inte att rädda.

Gitarrerna i exemplet är även rätt så basfattiga, vilket ger utrymme för virvel, pukor och baskagge. Basen är fokuserad ihop med kickens punch runt 70-110 hz.

Jo jag testade det och det börjar likna nåt nu faktiskt.

Vad betyder VK? Inte virveltrumma iallafall

Postat

Jo jag testade det och det börjar likna nåt nu faktiskt.

Virvelkagge. Jättemysko i mina öron, för mig betyder "kagge" alltid baskagge.

Postat

Jo, det betyder virvelkagge som sagt. Har kallat det så sedan skoltiden. 🙂

Postat

Jo, det betyder virvelkagge som sagt. Har kallat det så sedan skoltiden. 🙂

Men vad menas med det?

För övrigt fick jag bukt på problemet och även lite annat med gratis VST-kompressorn Endorphine. Wohoo. Valde bara "Loud And Punchy"-förinställningen på virvel/pukor/överhäng och det blev ett jävla drag eheheh

Postat

Men vadå virvelkagge? En kagge med sejarmatta? Hahahaha

"Kagge" är ursprungligen ett ord för vilken trumma som helst, men som har kommit att betyda enbart "baskagge" för många. Men vissa använder det även i "virvelkagge", dvs. "virveltrumma".

Postat

Den som inte hört 'virvelkagge' eller 'hängkagge' har inte varit i kontakt med en trummis. 😄

Postat

Den som inte hört 'virvelkagge' eller 'hängkagge' har inte varit i kontakt med en trummis. 😄

Inte med en trummis över 35 iaf... 😛

Postat

Inte med en trummis över 35 iaf... 😛

Jag skulle nog säga trummisar mellan 25 och 50.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.