Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kolla in denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=zOyss7hdotc

Han verkar göra det jag skulle vilja göra, dvs styra min Micro Korg XL via Record/Reason.

Jag har inte satt mig in i detta, men han säger att det inte är "äkta" midi out, whatever that means.

Har nån av er testat detta?

Vad har ni annars för sweet lösning så att jag ska kunna låta Records sequenser styra min Micro Korg? Jag har Abelton Live, men har inte orkat sätta mig in i det.

Cheers!

PS: tror ni att "äkta" midi out nånsin kommer komma i Record? Jag grämer mig som fan över att det inte finns nämligen. Vill inte ha några andra program, vill bara kunna spela externa synthar. Programmera dem i datorn (eftersom jag suger på att spela).

Annons
Postat
han säger att det inte är "äkta" midi out
Jag ser ingen midi out heller, bara synk av midiklocka.

Relaunch fungerar gissningsvis som en Rewire-värd. Tempoändringarna du gör i Record går även till Rewire-värden dvs. Relaunch och det programmet kan i sin tur skicka ut tempot med midiklocka till en synt.

Det finns ingen midiöverföring från Record till Relaunch. Du kan alltså inte spela din MicroKorg från Records sequencer.

Midi går enbart från Relaunch till synten så därför uttrycket "inte äkta midi".

Därför går MicroKorgens arpeggiator i rätt tempo, även om jag tyckte att den var fördröjd och otajt.

Du kan göra samma sak genom att använda ditt Ableton Live. Ändra tempot i något av programmen och det andra hakar på.

Postat

Okej, kan jag t.ex. spela in en reason-synth i Record och sen skicka den till Ableton och från Ableton till min Micro Korg och sen spela in audion i Record? Och hur gör man med automeringar? Vart automeras det, i Record eller i Ableton för att det ska automeras i Microkorgen? Om jag spelar in nåt och sen loopar det, kan jag i efterhand ratta på Microkorgen och få det inspelat som en automering, på samma sätt som jag gör med Reasons synthar?

Jag förklarar säkert som en kratta, men vore sjukt schysst om du kunde svara på mina frågor.

Här är förresten Relaunchs hemsida:

http://www.deluded.co.uk/blog/

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Måste bara säga att hur mycket jag än älskar Propellerheads och Reason/record så är avsaknaden av MIDI ut och synk korkad bortom förståelse.

Man kan hoppas dom att dom har nåt tekniskt att skylla på och att det inte är nåt tramsigt produktfilosofiskt som gör att det inte finns.

MIDI ut och avsaknad av subgrupper retar mig. (Nu bygger jag egna subgrupper men det blir ju lite klumpigt när man skall sola en subgrupp........)

Sorry att jag gnäller....

Redigerat av drloop
Postat
Okej, kan jag t.ex. spela in en reason-synth i Record och sen skicka den till Ableton
Nej, du kan inte skicka (polyfonisk) MIDI ut från Record hur du än gör.

Du får spela Reasonsyntarna i Record och spela midisyntarna i live.

Här är förresten Relaunchs hemsida:

http://www.deluded.co.uk/blog/

Okej, programmet var ännu simplare än jag misstänkte. Det krävde även att du använde midi loopback - och då ser programmet lite verkningslöst ut i mina ögon.
Postat

Monofonisk midiutgång går att få om du har ett ljudkort med DC-kopplade utgångar (t ex MOTU:s interface) och en konverteringsbox från CV till MIDI. Tuff grej kanske, men det är bättre/billigare/säkrare att styra synten från Live istället.

Postat

Monofonisk midiutgång går att få om du har ett ljudkort med DC-kopplade utgångar (t ex MOTU:s interface) och en konverteringsbox från CV till MIDI. Tuff grej kanske, men det är bättre/billigare/säkrare att styra synten från Live istället.

Okej, men kan record spela in det som Abelton gör? Annars fattar jag inte hur jag ska kunna få en wav av det 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.