Jump to content
Annons

Studios bilder från NAMM 2005


Björn Olsberg

Recommended Posts

post-1-1191433924.jpg

Tjenare, govänner! Har nu efter den värsta jetlagen satt samman några av de bilder jag tog på NAMM 2005 i Los Angeles. Jag gör inte något anspråk på att göra mässan rättvisa, då jag och marknadschefen Andreas mest sprang omkring i Hall A (av många, många fler) och träffade tillverkare. Bilderna kom, så att säga, i andra hand - men några av dem kanske uppskattas ändå.

Kort om mässan kan sägas att den var bra, inte lika stökig som förra vårens Musikmesse i Frankfurt. Om Frankfurt var ompaketeringarnas mässa, var detta mässan för Workstations och midi-klaviatur. Det är så man undrar om inte denna marknad är på väg att bli överhettad. Men klaviaturen verkar ändå ha tagit ett stort kliv framåt i kvalitet. Vi återkommer till det i tidningen i testerna!

Bilderna ligger i nästa inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

// till dig som kommer från Studios hemsida och vill posta i denna tråd, klicka på Registrera under loggan uppe till vänster och följ instruktionerna //

post-1-1191434041_thumb.jpg

Entren till mässområden från vägen mellan Disneyland och Anaheim Convention Center. Japp, det är så varmt som det ser ut, runt 25 grader C.

post-1-1191434044_thumb.jpg

Behringer slog på stora trumman med 78 nya produkter. Ungefär hälften av dem hängde på denna vägg med pedaler. Och billiga, riktigt billiga sådana.

post-1-1191434047_thumb.jpg

Matchade mickpar för instrumentinspelning för 568 kronor inklusive moms. Svårslaget i pris - vi får se vad man får för pengarna i test framöver.

post-1-1191434050_thumb.jpg

Behringers Eurorack UB1202FX har en 24-bitars effektprocessor och prestanda som låter helt ok! Se pressmeddelande i pdf-format.

post-1-1191434054_thumb.jpg

Och monitorer hade de naturligtvis. Och gitarrförstärkare...

post-1-1191434057_thumb.jpg

...och kontrollenheter. Och... nä, vi går vidare.

post-1-1191434060_thumb.jpg

Røde slog till med en serie nya mickar för instrumentuppspelning. På bilden vill jag minnas syns NT6 och NT45.

post-1-1191434062_thumb.jpg

ADK visade sin mick-förstärkare AD-1 med utbytbara förstärkare och transformatorer för att ge det ljud man vill ha. Lägg märke till modulerna nere till vänster om lådan.

post-1-1191434065_thumb.jpg

Access Virus TI. Den låter... underbart. Och utseendet behöver jag nog inte kommentera.

post-1-1191434068_thumb.jpg

E-MU visade sin klaviatur Xboard som finns i 49-tangentersutförande och i 25-dito. Kan drivas av batterier och kommer i april.

post-1-1191434070_thumb.jpg

E-MU 1616m är för bärbara. Kräver en ledig pcmcia-plats (pc-kort) och drivs alltså inte med Firewire.

post-1-1191434073_thumb.jpg

DJ var också ett stort ämne i Hall A och Arena. Här en kontroll från.... Behringer.

post-1-1191434076_thumb.jpg

Och en DJ-mixer från samma företag.

post-1-1191434079_thumb.jpg

Tascam låg heller inte på latsidan. Dock lite osäker på vad detta exakt var för prylar.

post-1-1191434082_thumb.jpg

En goding-mixer från Numark, kallad DXM Pro, med tre kanaler och 24-bitars kretsar. Kommer under andra kvartalet 2005.

post-1-1191434085_thumb.jpg

Sam Gribben från Serato visade upp sin nyligen uppdaterade dj-mjukvara Scratch Live. För att göra det enkelt så är grundprincipen densamma som i Final Scratch. Även Serato har hårdvara, här stående nere till höger. Vi jobbar för att göra test av denna.

post-1-1191434088_thumb.jpg

Alesis hade också mycket nytt. Firewire-mixrar, en workstation (kallad Fusion) och denna midiklaviatur kallad Photon X49. Och det är en rörelsekänslig sensor som döljer sig under halvgloben!

post-1-1191434090_thumb.jpg

Boss GT Pro Editor, framtagen för liveändamål för den som inte vill giddra med teknik. Dra och släpp, det är allt man behöver. Man tackar.

post-1-1191434093_thumb.jpg

Denna godbit rymmer massor och lät i våra öron riktigt bra. Vocoder, D-50 mm. Och kan förstås byggas ut i vanlig ordning.

post-1-1191434096.jpg

Tage på Propellerhead stoltserar framför deras monter. Reason 3 demonsterades av...

post-1-1191434098.jpg

...James Bernard. Och gällande Combinatorn så kan vi avslöja att den kommer med runt ett hundratal presets från producenter runt om i världen. Och det går naturligtvis göra egna, och med egna skal.

post-1-1191434101_thumb.jpg

M-Audio hade också en del gott att visa, bland annat Black Box med både inspelningsmöjligheter och inbyggda gitarrsinuleringar. Line6, se upp. Snyggare låda räcker inte alltid.

post-1-1191434104.jpg

Mr Roy Wooten aka Futureman trummar i Toontracks monter där de presenterade Superior Custom and Vintage. Låter? Riktigt härligt, av det man kunde utröna i mässans stim. Och Roy var ju en klippa.

post-1-1191434106.jpg

Mackie visade Digital X Bus 400, uppföljaren till 200, med stöd för vst-effekter. Och de presenterade naturligtvis även Tracktion 2.

post-1-1191434109.jpg

Digital X Bus 400 drar uppmärksamhet inte bara från människor...

post-1-1191434111_thumb.jpg

Mackie Onyx 80-kanaliga mixer.

post-1-1191434114.jpg

Universal Audio var där och demonstrerade UAD-1 Ultra Pak.

post-1-1191434117.jpg

Stod det inte slimmade tjejer i minimala kläder med minst två killar konstant stående därikring, sprang det omkring lättklädda gymnasietjejer och propagerade för att köpa programmen man använder. Vem kan säga nej, var nog tanken.

post-1-1191434121.jpg

Dave Smith gick inte att missa. Killen som gjort allt från kretskortdesign, programmering och exteriördesign till sin Evolver och nya Poly Evolver (på bilden).

post-1-1191434124_thumb.jpg

Dave Bryce (t.v.) och Dave Smith (t.h.)

post-1-1191434126.jpg

Evolvern. Tyvärr försvann bilden tagen på dess baksida där lysande dioder sitter. Tejpar man för namet så synd fortfarande lyset - smart för att synas!

post-1-1191434130_thumb.jpg

Patrik på Estrad Musik försöker övertyga oss att träffa Spectrasonics. Är det måhända RMX'en som gjort honom så mild i ansiktet? 😄 Han lyckas.

Massor finns att säga om mässan, men detta får räcka för stunden. Ni andra som var där, fyll gärna på!

EDIT: Namn på Numark-mixer

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bilderna!

Men... är det bara jag som tycker att E-mus klaviatur var rätt fult utseendemässigt? 😄 Får bara den tanken liksom.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

My bad. Man ska inte göra sånt här vid den här tiden med grusiga ögon framför en papperslapp...

Framförallt inte om man inte satt på sig sin STUDIO-haklapp.. 😆

VA GREJER!!!!!!!!!!!!! .. nu vill man inte sitta på jobbet i kalla sverige och invänta dagens skörd med rasade passersystem och uppbrutna dörrar.. 😄

Fina bilder Olsberg... vi får nita den här tråden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ni kul däröver då...

Måste va en jädra upplevelse och åka

på sådana tillställningar.

Jajjamän. Maten är ju en, vad ska vi kalla det, erfarenhet. Men mässan som sådan är ju klockren. Tyvärr hinner man ju inte med att göra en bråkdel av vad man skulle vilja på dessa fyra dagar, men resan och jetlagen är klart värt allt. Vi kan också konstatera att tidningen har blivit internationellt känd (och erkänd) vilket gladde oss mycket.

Lördagskvällen tillbringades i Hollywood.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaah,

Det är "nästan" som man själv har varit där genom att bara se

på alla dessa bilder.

Wow... nu får jag bara se till att bli stormrik så köper jag en

och annan pryl...

Kul att ni tar så pass många bilder när ni gör sådana här resor.

Fler resor och fler bilder och mer info etc etc...

😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)

Eftersom alla vill ha fler bilder och ni på red. haft lite ont om tid att ta foton så anmäler jag mig härmed att följa med som fotograf nästa år.

Ge mig ett par årsprenumerationer så ställer jag upp!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst att Behringer snott designen på sina pedaler från Boss, inklusive färgkodningen (grön phaser, orange distortion osv) 😏 Förhoppningsvis har de snott innanmätet också ...

Egna skal i Combinatorn? Som i egna skins i Combinatorn? Som att man får räkna med ofrivillig exponering för lensflares och liknande PS-overkill när man använder andras presets? Argh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egna skal i Combinatorn? Som i egna skins i Combinatorn? Som att man får räkna med ofrivillig exponering för lensflares och liknande PS-overkill när man använder andras presets? Argh!

Precis just så, även om jag inte tror så många "etablerade" skal kommer ha linsreflexer. Hur många pluggar har du sett med det? 😏 Propellerheads hoppas på tredjepartspatchar till Combinatorn, kanske i samband med refills till Reason. Men det är klart, visst kommer det dyka upp många patchar från hemmapulare som inte alltid har ett bra öga för form. Men dem behöver du ju inte installera.

Link to comment
Dela på andra sajter

GAAAAAAAAAAAAAH VA GRYMT!!!

😳😳😳

Av bilderna och infon att dömma så verkar ADK's mikförstärkare riktigt rolig och nyskapande. Framtidens melodi rent av.

Måste även tillägga att Behringers nya monitorer ser faktiskt riktigt snygga ut.

En sak till: Finns det någon sida med mer bilder? Har letat rätt mycket men kommer bara till asiatiska sidor. 🙁

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Var våra svenska stoltheter Clavia representerade?

Poly evolvern såg ju rätt mullig ut... Överhuvudtaget verkar det som om "popfabrikaten" har lättare att sno åt sig publicitet. Är det så att Roland och Yamaha gör lite gråare produkter och har lite svårare att haka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...