Björn Olsberg Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Tjenare, govänner! Har nu efter den värsta jetlagen satt samman några av de bilder jag tog på NAMM 2005 i Los Angeles. Jag gör inte något anspråk på att göra mässan rättvisa, då jag och marknadschefen Andreas mest sprang omkring i Hall A (av många, många fler) och träffade tillverkare. Bilderna kom, så att säga, i andra hand - men några av dem kanske uppskattas ändå. Kort om mässan kan sägas att den var bra, inte lika stökig som förra vårens Musikmesse i Frankfurt. Om Frankfurt var ompaketeringarnas mässa, var detta mässan för Workstations och midi-klaviatur. Det är så man undrar om inte denna marknad är på väg att bli överhettad. Men klaviaturen verkar ändå ha tagit ett stort kliv framåt i kvalitet. Vi återkommer till det i tidningen i testerna! Bilderna ligger i nästa inlägg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 // till dig som kommer från Studios hemsida och vill posta i denna tråd, klicka på Registrera under loggan uppe till vänster och följ instruktionerna // Entren till mässområden från vägen mellan Disneyland och Anaheim Convention Center. Japp, det är så varmt som det ser ut, runt 25 grader C. Behringer slog på stora trumman med 78 nya produkter. Ungefär hälften av dem hängde på denna vägg med pedaler. Och billiga, riktigt billiga sådana. Matchade mickpar för instrumentinspelning för 568 kronor inklusive moms. Svårslaget i pris - vi får se vad man får för pengarna i test framöver. Behringers Eurorack UB1202FX har en 24-bitars effektprocessor och prestanda som låter helt ok! Se pressmeddelande i pdf-format. Och monitorer hade de naturligtvis. Och gitarrförstärkare... ...och kontrollenheter. Och... nä, vi går vidare. Røde slog till med en serie nya mickar för instrumentuppspelning. På bilden vill jag minnas syns NT6 och NT45. ADK visade sin mick-förstärkare AD-1 med utbytbara förstärkare och transformatorer för att ge det ljud man vill ha. Lägg märke till modulerna nere till vänster om lådan. Access Virus TI. Den låter... underbart. Och utseendet behöver jag nog inte kommentera. E-MU visade sin klaviatur Xboard som finns i 49-tangentersutförande och i 25-dito. Kan drivas av batterier och kommer i april. E-MU 1616m är för bärbara. Kräver en ledig pcmcia-plats (pc-kort) och drivs alltså inte med Firewire. DJ var också ett stort ämne i Hall A och Arena. Här en kontroll från.... Behringer. Och en DJ-mixer från samma företag. Tascam låg heller inte på latsidan. Dock lite osäker på vad detta exakt var för prylar. En goding-mixer från Numark, kallad DXM Pro, med tre kanaler och 24-bitars kretsar. Kommer under andra kvartalet 2005. Sam Gribben från Serato visade upp sin nyligen uppdaterade dj-mjukvara Scratch Live. För att göra det enkelt så är grundprincipen densamma som i Final Scratch. Även Serato har hårdvara, här stående nere till höger. Vi jobbar för att göra test av denna. Alesis hade också mycket nytt. Firewire-mixrar, en workstation (kallad Fusion) och denna midiklaviatur kallad Photon X49. Och det är en rörelsekänslig sensor som döljer sig under halvgloben! Boss GT Pro Editor, framtagen för liveändamål för den som inte vill giddra med teknik. Dra och släpp, det är allt man behöver. Man tackar. Denna godbit rymmer massor och lät i våra öron riktigt bra. Vocoder, D-50 mm. Och kan förstås byggas ut i vanlig ordning. Tage på Propellerhead stoltserar framför deras monter. Reason 3 demonsterades av... ...James Bernard. Och gällande Combinatorn så kan vi avslöja att den kommer med runt ett hundratal presets från producenter runt om i världen. Och det går naturligtvis göra egna, och med egna skal. M-Audio hade också en del gott att visa, bland annat Black Box med både inspelningsmöjligheter och inbyggda gitarrsinuleringar. Line6, se upp. Snyggare låda räcker inte alltid. Mr Roy Wooten aka Futureman trummar i Toontracks monter där de presenterade Superior Custom and Vintage. Låter? Riktigt härligt, av det man kunde utröna i mässans stim. Och Roy var ju en klippa. Mackie visade Digital X Bus 400, uppföljaren till 200, med stöd för vst-effekter. Och de presenterade naturligtvis även Tracktion 2. Digital X Bus 400 drar uppmärksamhet inte bara från människor... Mackie Onyx 80-kanaliga mixer. Universal Audio var där och demonstrerade UAD-1 Ultra Pak. Stod det inte slimmade tjejer i minimala kläder med minst två killar konstant stående därikring, sprang det omkring lättklädda gymnasietjejer och propagerade för att köpa programmen man använder. Vem kan säga nej, var nog tanken. Dave Smith gick inte att missa. Killen som gjort allt från kretskortdesign, programmering och exteriördesign till sin Evolver och nya Poly Evolver (på bilden). Dave Bryce (t.v.) och Dave Smith (t.h.) Evolvern. Tyvärr försvann bilden tagen på dess baksida där lysande dioder sitter. Tejpar man för namet så synd fortfarande lyset - smart för att synas! Patrik på Estrad Musik försöker övertyga oss att träffa Spectrasonics. Är det måhända RMX'en som gjort honom så mild i ansiktet? 😄 Han lyckas. Massor finns att säga om mässan, men detta får räcka för stunden. Ni andra som var där, fyll gärna på! EDIT: Namn på Numark-mixer .björn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Oj.... Dom sakerna vill jag ha nu =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Virus T1 ? Det kan ju inte vara ett stavfel, Olsberg. Synthen heter TI och det står för Total Integration. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 Synthen heter TI och det står för Total Integration. 😄 My bad. Man ska inte göra sånt här vid den här tiden med grusiga ögon framför en papperslapp... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Då är det bara att sätta igång å spara då 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L.C Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 (redigerat) Tack för bilderna! Men... är det bara jag som tycker att E-mus klaviatur var rätt fult utseendemässigt? 😄 Får bara den tanken liksom. Redigerat 26 januari 2005 av L.C Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 My bad. Man ska inte göra sånt här vid den här tiden med grusiga ögon framför en papperslapp... Framförallt inte om man inte satt på sig sin STUDIO-haklapp.. 😆 VA GREJER!!!!!!!!!!!!! .. nu vill man inte sitta på jobbet i kalla sverige och invänta dagens skörd med rasade passersystem och uppbrutna dörrar.. 😄 Fina bilder Olsberg... vi får nita den här tråden.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Det är vid såna här tillfällen man börjar tänka som ett barn igen... "tänk om jag skulle få ALLT som finns på mässan, bara bli mitt sådär..!" 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 UUUUUUUAAAAAAAAAAAA Kommer nog aldrig sluta dreggla 🙁 Hade ni kul däröver då... Måste va en jädra upplevelse och åka på sådana tillställningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MJInc Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Snacka om kreativitetsdödande. Hur ska jag nu kunna använda mina gamla grejer när jag vill ha så mycket nytt!! *snyft* 🙁 Bara första bilden med palmen, sol och 25 graders värme tog ju knäcken på mig.... 🙁 //Micke... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Skoj skoj med bilder! Tackar tackar! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bassman Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 UUUUUUUAAAAAAAAAAAA Betyder det att du vill veta mer om UA-prylarna? (universal audio) Det vill jag i alla fall. Och är det några nyheter från digidesign? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 Hade ni kul däröver då... Måste va en jädra upplevelse och åka på sådana tillställningar. Jajjamän. Maten är ju en, vad ska vi kalla det, erfarenhet. Men mässan som sådan är ju klockren. Tyvärr hinner man ju inte med att göra en bråkdel av vad man skulle vilja på dessa fyra dagar, men resan och jetlagen är klart värt allt. Vi kan också konstatera att tidningen har blivit internationellt känd (och erkänd) vilket gladde oss mycket. Lördagskvällen tillbringades i Hollywood. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 (redigerat) Gött mos, precis som det ska va.. 😛 HMMMMM Om man skulle ta och starta en Musiktidning 🙂😉 SPELLINGPROBLEMS Redigerat 26 januari 2005 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Trevliga och fina bilder! Inte bra för en fattiglapp att kolla på sådana bilder! Tack ändå 😆 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Åååh... Tack! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jazzman Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Kan inte vart lätt att höra nåt i det stimmet?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dbd Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Är det bara jag som har alla musikprylar jag vill ha? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Är det bara jag som har alla musikprylar jag vill ha? 😄 Japp 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Barden Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 OMG va fina krejjor!.... Speciellt virus synthen 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 26 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 26 januari 2005 Kan inte vart lätt att höra nåt i det stimmet?? Inte direkt. Däremot hör man massor av körer i öronen när man kommer hem till hotellrummet efteråt. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jazzman Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Kan inte vart lätt att höra nåt i det stimmet?? Inte direkt. Däremot hör man massor av körer i öronen när man kommer hem till hotellrummet efteråt. 😛 haha 😄.. kul att se lite bilder annars Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esa Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Aaaah, Det är "nästan" som man själv har varit där genom att bara se på alla dessa bilder. Wow... nu får jag bara se till att bli stormrik så köper jag en och annan pryl... Kul att ni tar så pass många bilder när ni gör sådana här resor. Fler resor och fler bilder och mer info etc etc... 😆🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mattias M (oregistrerad) Postat 26 januari 2005 Dela Postat 26 januari 2005 Eftersom alla vill ha fler bilder och ni på red. haft lite ont om tid att ta foton så anmäler jag mig härmed att följa med som fotograf nästa år. Ge mig ett par årsprenumerationer så ställer jag upp!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 Schysst att Behringer snott designen på sina pedaler från Boss, inklusive färgkodningen (grön phaser, orange distortion osv) 😏 Förhoppningsvis har de snott innanmätet också ... Egna skal i Combinatorn? Som i egna skins i Combinatorn? Som att man får räkna med ofrivillig exponering för lensflares och liknande PS-overkill när man använder andras presets? Argh! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 27 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 27 januari 2005 Egna skal i Combinatorn? Som i egna skins i Combinatorn? Som att man får räkna med ofrivillig exponering för lensflares och liknande PS-overkill när man använder andras presets? Argh! Precis just så, även om jag inte tror så många "etablerade" skal kommer ha linsreflexer. Hur många pluggar har du sett med det? 😏 Propellerheads hoppas på tredjepartspatchar till Combinatorn, kanske i samband med refills till Reason. Men det är klart, visst kommer det dyka upp många patchar från hemmapulare som inte alltid har ett bra öga för form. Men dem behöver du ju inte installera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChrioN Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 (redigerat) GAAAAAAAAAAAAAH VA GRYMT!!! 😳😳😳 Av bilderna och infon att dömma så verkar ADK's mikförstärkare riktigt rolig och nyskapande. Framtidens melodi rent av. Måste även tillägga att Behringers nya monitorer ser faktiskt riktigt snygga ut. En sak till: Finns det någon sida med mer bilder? Har letat rätt mycket men kommer bara till asiatiska sidor. 🙁 Redigerat 27 januari 2005 av ChrioN Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 27 januari 2005 Dela Postat 27 januari 2005 jag tar gärna dom där två med keps och stövlar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tomazopantera Postat 28 januari 2005 Dela Postat 28 januari 2005 Var våra svenska stoltheter Clavia representerade? Poly evolvern såg ju rätt mullig ut... Överhuvudtaget verkar det som om "popfabrikaten" har lättare att sno åt sig publicitet. Är det så att Roland och Yamaha gör lite gråare produkter och har lite svårare att haka på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.