Dj_Aladdin Postat 27 oktober 2010 Dela Postat 27 oktober 2010 Har problem med mitt Cubase 5.1 i Win 7-miljö. 4 GB RAM. M-Audio Delta Audiophile 2096 ljudkort. När jag skall exportera hela projektet till wav så fryser Cubase, adressear ca 1,2 GB RAM-minne och slutar svara. (Ligger normalt på mindre än 50% av det RAM-minnet) Lyckas man döda processen kan man starta Cubase igen men då har en annan ASIO-diver valts och det går inte att välja "rätt". Uppspelning funkar inte heller, det bara "knastrar". Startar man om datorn helt är allt som vanligt igen. Enda sambandet jag lyckats hitta är att om jag har reverb på masterkanalen så inträffar detta. Oavsett vilken reverbplug jag använder :s Kan vara slump, kan vara anledningen. Stänger jag alla reverb på master fungerar exporteringen i ca 80% av fallen... :s Några tankar? Ber om ursäkt om tidigare trådar som jag inte hittat redan har behandlat det här ämnet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 27 oktober 2010 Dela Postat 27 oktober 2010 Lyckas man döda processen kan man starta Cubase igen men då har en annan ASIO-diver valts och det går inte att välja "rätt".Ljudkortsdrivrutinen dras också omkull när Cubase kraschar. Du måste, som du märkt, starta om datorn för att få ljudkortet på banan igen. Enda sambandet jag lyckats hitta är att om jag har reverb på masterkanalen så inträffar detta. Oavsett vilken reverbplug jag använder :sKan vara slump, kan vara anledningen. Att reverbpluggar generellt får Cubase att krascha tror jag inte på, men jag kan tänka mig att det beror på mängden pluggar och prestandaslukande. Du använder kanske någon annan plugin som är buggig och orsakar krasch när du lägger på "den sista" pluggen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 27 oktober 2010 Dela Postat 27 oktober 2010 Har du testat att höja latency till max? Då blir det lättare för datorn att orka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trancer Postat 28 oktober 2010 Dela Postat 28 oktober 2010 Får man fråga varför du har reverb på masterkanalen? 😕🤪😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fulis Postat 28 oktober 2010 Dela Postat 28 oktober 2010 Vad händer om du upppgraderar till v 5,5,1? 5,1 är ju ganska instabil. Ett annat sett kan ju vara att exportera hela projektet utan reverb och importera den färdiga låten i ett nytt projekt och lägga pluggarna där? Hur uppdaterade är drivrutinerna för ljudkortet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dj_Aladdin Postat 28 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 28 oktober 2010 Får man fråga varför du har reverb på masterkanalen? 😕🤪😳 För att jag befinner mig i mastringsskedet och lägger därför en Izotope Ozone 4 på mastern i samband med det, och där ingår ett sk "master reverb". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dj_Aladdin Postat 28 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 28 oktober 2010 Vad händer om du upppgraderar till v 5,5,1? 5,1 är ju ganska instabil. Ett annat sett kan ju vara att exportera hela projektet utan reverb och importera den färdiga låten i ett nytt projekt och lägga pluggarna där? Hur uppdaterade är drivrutinerna för ljudkortet? Jo, en uppdatering vore väl kanske en bra idé, har bara ionte tagit tag i det ännu. Att göra som du säger fungerar, känns bara omständigt, men det är ett sätt att lsöa problemet. Drivarna är visserligen de senaste men det är Vista32-drivarna som körs då M-Audio tyvärr inte släppt Win7-drivare i skrivande stund. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rabieshund Postat 28 oktober 2010 Dela Postat 28 oktober 2010 Finns visst Windows 7-drivers för 2496? http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.