Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

funderar på att köpa mig ett begagnat dragspel för en femhundring. Kan ju vara rätt fräckt 😄

Jag är väl insatt i gitarr och piano, men har aldrig kollat upp ett dragspel tidigare.

Har Ni någon koll på någe bra dragspelssidor på nätet där man kan ta reda på hur man spelar?

Detta är ett knappdragspel (Hagström) och pianodelen kan jag säkert klura ut, men hur är det med knapparna?

/H

Annons
Postat

Det är inga konstigheter, inte på diskant-sidan iallafall. Knapparna är antingen svarta eller vita och om det är ett så kallat C-system så kommer du se mönstret från ett vanligt piano om du följer en diagonal rad neråt, utifrån och in (nerifrån och upp på bilden). Dom två innersta raderna är identiska med de två yttre, för att man ska slippa stora hopp och alltså kan man ta samma ton på två ställen (förutom mittenradens toner). Jaja, det här var svårt att förklara men jag är övertygad om att du kommer fatta systemet.

Så här:

diskl.gif

Det finns även ett B-system men detta har jag ingen koll på. Tror att det är spegelvänt bara.

Postat

Just det, jag glömde ju skriva om basen! Standardbassystemet är också ganska logiskt, även om antalet knappar verkar skrämmande vid en första anblick... Varje diagonal rad innehåller olika typer av ackord med samma grundton. Ytterst sitter mollminusfem, sedan dominantsju, moll, dur. Därefter kommer en ensam grundton och innerst durtersen till denna grundton. Grundtonerna till dessa diagonala rader följer kvintcirkeln om man räknar vertikalt nerifrån och upp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.