Jump to content
Annons

Får det värkligen vara så här?


MusoTobbe (oregistrerad)

Recommended Posts

Burundi (oregistrerad)

Jag tror att problemet helt enkelt ligger i att det är ProTools LE. Det suger och funkar inte.

Frågan är nog mer varför ni fortsatte använda det om det nu kraschade så ofta? Krascherna berodde nog inte enbart på mjukvaran utan på någon inkompabilitet som kanske att studioägaren uppdaterat systemet automatiskt etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Frågan är nog mer varför ni fortsatte använda det om det nu kraschade så ofta? Krascherna berodde nog inte enbart på mjukvaran utan på någon inkompabilitet som kanske att studioägaren uppdaterat systemet automatiskt etc.

Hade inget val, vi hade studiotid och det var programmet som fanns. Man går kanske inte hem och tankar hem nåt annat program och installerar på deras dator.. 😛 Vi fick brottas med programmet så gott det gick. Till slut hade vi faktiskt alla låtar inspelade. Som tur var skulle vi inte mixa där...

Fast jag har hört från andra producenter att LE är sjukt instabilt. De säger att de aldrig skulle sitta med ett annat ProTools än HD för att undvika allt sånt där. Och ja det är säkert möjligt att det kraschar av en anledning, men det är ju ingen ursäkt. Mitt Cubase håller inte på att krascha stup i kvarten bara för att jag laddar ner uppdateringar till datorn eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Och ja det är säkert möjligt att det kraschar av en anledning, men det är ju ingen ursäkt. Mitt Cubase håller inte på att krascha stup i kvarten bara för att jag laddar ner uppdateringar till datorn eller liknande.

Inte ditt Cubase kanske. Men andras Cubase kraschar ju av allsköns anledningar http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=cubase+crashes&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vadå, man kan ju söka på "Pro Tools HD crash" och få upp trådar också. Och det ska ju vara det mest stabila. Alla program kan krascha men jag har hört (och upplevt) att Pro Tools LE kraschar och krånglar ofta. Men om du kör det och det funkar bra så är det ju skönt.

Personligen har jag bara varit med om att Cubase kraschat mycket en gång och det var när jag försökte köra Cubase 5 Essentials (bara 32-bit) på 64-bit Vista. Det kan jag inte rekommendera.. Och jag har ändå kört olika versioner av Cubase på tre olika datorer genom åren. Annars brukade det vara crackade och gratispluggar som kraschade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Fast vadå, man kan ju söka på "Pro Tools HD crash" och få upp trådar också. Och det ska ju vara det mest stabila. Alla program kan krascha men jag har hört (och upplevt) att Pro Tools LE kraschar och krånglar ofta.

Absolut kan alla program krascha men ofta beror det ju inte på programmen i sig utan på dator ljudkort pluggar uppdateringar sbs o.s.v. Fördelen med Protools är dock att om du kör på de testade och utvalda kombinationerna så är det oftast väldigt stabilt. Liksom Logic på Mac där hårdvarukombinationerna är ännu färre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

😆

Skratta du men risken är nog stor att ditt skratt fastnar i halsen när du använder din hjärna och kommer på att ordet logic är betydligt mer förekommande än ordet Cubase är på nätet. Har förövrigt aldrig påstått att Logic eller Pro Tools inte också kraschar. Däremot påstod Wiklund att Pro Tools Le skulle vara mer ostabilt än Cubase. Vilket förefaller osannolikt.

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

Skratta du men risken är nog stor att ditt skratt fastnar i halsen när du använder din hjärna och kommer på att ordet logic är betydligt mer förekommande än ordet Cubase är på nätet. Har förövrigt aldrig påstått att Logic eller Pro Tools inte också kraschar. Däremot påstod Wiklund att Pro Tools Le skulle vara mer ostabilt än Cubase. Vilket förefaller osannolikt.

Du uppfattade kanske inte skämtet: "Logic crashes" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skratta du men risken är nog stor att ditt skratt fastnar i halsen när du använder din hjärna och kommer på att ordet logic är betydligt mer förekommande än ordet Cubase är på nätet.

Jag gjorde följande sökningar:

[sökfras:] "'logic crashes' +apple" gav enligt Google 6 840 träffar

[sökfras:] "'cubase crashes' +steinberg" gav enligt Google 4 550 träffar

Funny!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Jag gjorde följande sökningar:

[sökfras:] "'logic crashes' +apple" gav enligt Google 6 840 träffar

[sökfras:] "'cubase crashes' +steinberg" gav enligt Google 4 550 träffar

Funny!

Att räkna ut sannolikhet är inte din styrka, va?

Apple ger 639,000,000 Träffar på Google

Logic ger 70,100,000 Träffar på Google

Steinberg ger 10,900,000 Träffar på Google

Cubase ger 8,250,000 Träffar på Google

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Du uppfattade kanske inte skämtet: "Logic crashes" 😉

Tog det dig verkligen en halvtimma att komma på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att räkna ut sannolikhet är inte din styrka, va?

Apple ger 639,000,000 Träffar på Google

Logic ger 70,100,000 Träffar på Google

Steinberg ger 10,900,000 Träffar på Google

Cubase ger 8,250,000 Träffar på Google

Märkligt!

http://en.wikipedia.org/wiki/Logic

EDIT: Microsoft får 315 miljoner träffar om vi ska ha nått o jämföra med träffarna på Apple. Som också är ett ord, ojdå!

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

Att räkna ut sannolikhet är inte din styrka, va?

Apple ger 639,000,000 Träffar på Google

Logic ger 70,100,000 Träffar på Google

Steinberg ger 10,900,000 Träffar på Google

Cubase ger 8,250,000 Träffar på Google

Katten, ska du verkligen dra igång nu igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Katten, ska du verkligen dra igång nu igen?

Äh, vad fan! (Tror du ett det är den kärringen som är i farten igen?)

OT: Det värsta med folk som får en kick av att leka olika-personligheter-leken, det är att naiva idioter som jag drabbas. Man tror att man deltar i en "riktig" diskussion men är egentligen inget annat än ett föremål för en fuckers omogna lekar. Ett annat problem är ju att den presumtiva fuckern kanske är någon som också figurerar under ett annat nick, mer som har en mer "seriös" attityd, och då är det ju inte roligt — att kalla en "seriös" forumist för fucker!

Jag känner mig fånig!

Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

Kanske skulle ha sagt att affären felsökte/r både med min digi 002a och M box men med samma resultat. Och vist Anders (tackar för dina inlägg) jag kan ju ringa till frost eller snarare mejla men samtidigt så känns det ju som att experten i affären borde ha gjort detta tillsammans med en Sandra rapport till Avid eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Kanske skulle ha sagt att affären felsökte/r både med min digi 002a och M box men med samma resultat.

Menar du original Mbox? Provade de inte med några modernare ljudkort?

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle ha sagt att affären felsökte/r både med min digi 002a och M box men med samma resultat. Och vist Anders (tackar för dina inlägg) jag kan ju ringa till frost eller snarare mejla men samtidigt så känns det ju som att experten i affären borde ha gjort detta tillsammans med en Sandra rapport till Avid eller?

JAg brukar aldrig lita på affären när det gäller saker som dessa. Så det skadar ju inte att du ändå skickar iväg ett mail till frost och berättar om ditt problem, och att du hade ju förväntnngar på att deras dator skulle fungera då de marknadsför sig på detta sätt och lämnar en funktionsgaranti. Berätta också hur länge du nu varit utan dator. Inget företag vill höra sådant, och om de är seriösa så kommer de ta ditt fall på allvar.

Jag hade gjort så iaf.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om vad som sker.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

JAg brukar aldrig lita på affären när det gäller saker som dessa. Så det skadar ju inte att du ändå skickar iväg ett mail till frost och berättar om ditt problem, och att du hade ju förväntnngar på att deras dator skulle fungera då de marknadsför sig på detta sätt och lämnar en funktionsgaranti. Berätta också hur länge du nu varit utan dator. Inget företag vill höra sådant, och om de är seriösa så kommer de ta ditt fall på allvar.

Jag hade gjort så iaf.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om vad som sker.

MVH

Anders

Tja du du hade ju rätt. Frost va jätte bra, sa att dom tagit bort support garantin på PT för att det strular för mycket. Men att M-affären skulle ha kontaktat dom för felsökning för länge sedan. Dom ville ha upp dator och digi 002an för felsökning omgående. Ca 2 veckor skulle det ta sa han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att Frost sa så, det visar att de är seriösa och vänar om sitt varumärke. Musikaffären vet jag inte vad jag ska säga, önskar jag hade blivit förvånad, men det blev jag inte. Om nu frost tagit bort garantin för PT så skulle du blivit informerad av detta av din återförsäljare!

Skrämmande att de inte ens skickat in datorn egentligen....skrämmande....

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
MusoTobbe (oregistrerad)

Så där ja. Fick tillbaka datorn från frost och ta mig tusan det ser ut som att dom fixade problemet. Har test kört under gårdagen och allt flyter som det skall 🙂

Här kommer delar av frost rapporten............

Vi har lyckats hitta en del problem med din setup, och löst dem så långt det är möjligt. Beroende på att ditt ljudkort är förhållandevis gammalt, så får vi inte samma prestanda som med modernare ljudkort, tyvärr. Vi har även stött på stora problem vid laddning av främst Omnisphere. Tyvärr så är Omnisphere känt för att vara minneshungrigt och orsaka instabila system, speciellt när det lastas tungt överlag.

Det vi gjort för att förbättra detta är att strypa minnesåtkomnsten för omnisphere, så att det inte går att komma över den beryktade 2GB spärren. Detta ger något mindre minne till systemet överlag, eftersom vi brukar tvinga fram en högre minnesanvändning i annat fall. Däremot gör det underverk för omnisphere.

Det är fortfarande möjligt att överlasta omnisphere, när vi körde mer än 5 patcher samtidigt på ett hyfsat laddat projekt så sänktes protools. Tyvärr är detta mer eller mindre standardförfarande för omnisphere och vi kan inte rädda undermåligt skrivna program.

En lösning kan vara att gå upp på 64-bitars Windows, men eftersom protools precis kommit i version 9 och vi håller på att utvärdera det så kan det just nu inte rekommenderas. Vi kan heller inte rekommendera det pga ditt något utdaterade ljudkort.

Hursomhelst så fungerar ditt system bra, det är inget fel på hårdvaran alls. Vi upptäckte en del repor på ovansidan av chassit, men de har inte påverkat på något sätt naturligtvis. Komponenter, värmeutveckling, prestanda etc. är 100%. ProTools i sig presterar också mycket bra. Ofta får vi en del knäpp precis när ett projekt startats, men det rullar sedan på med bra stabilitet, respons och prestanda, även på mycket låga fördröjningar.

Slut på rapport.....

Tyvärr så har min diggi 002a slutat att svara i faderar och transport knappar efter frakt. Jag har fått rådet att skruva upp 002an och kolla så att flat kabeln inte har lossnat 🙂

Mvh Tobbe

Redigerat av MusoTobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja. Fick tillbaka datorn från frost och ta mig tusan det ser ut som att dom fixade problemet. Har test kört under gårdagen och allt flyter som det skall 🙂

Här kommer delar av frost rapporten............

Bra jobbat av Frost! Du gjorde rätt i att vända dig direkt till dem.

Den arroganta musikaffären borde däremot skämmas. Med facit i hand borde du kräva ersättning för utebliven inkomst. De sålde ett system dom påstod fungera utan att ha kollat med tillverkaren. När de sedan får tillbaka det felsöker de själva och kontaktar inte tillverkaren. Att det tog sådan tid verkar helt och hållet var musikaffärens ansvar.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

Tja! fast den skulle ju funkat direkt tycker man. Hur som helst så tänker jag vänta på att frost godkänner Pt9 och sen köpa ny hårdvara, så får vi se sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
MusoTobbe (oregistrerad)

Jaha då kommer en liten uppdatering i denna tråd. Köpte 003:an Consol. för ett antal månader sedan. Vid uppstart så hittar inte PT 8.5 003an. Får sitta mellan 30 till 60 minuter innan pt helt plötsligt hittar hårdvaran. Uppdaterade Firewire kortet och då hittar PT 003 an hela tiden men Inget på bordet fungerar reglar, start stop osv. Fick rådet att testa med PT 10.

Lånade ett pt10 från affären för att testa med men det gick inte ens att installera. Så nu är grejjorna i musikafären, inte heller dom kan få igång det. Kul va 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

jaha. Nu har det gått ytterligare dagar utan framsteg. Nu skall dom återställa datorn till farbiks skick för att se om dom då kan instalera pt10...................................................

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen maximal otur!

Min uppfattning av frost är att de är väldigt bråkiga med Pro Tools. Iaf. deras bärbara för min del.

Men det där med att Pro Tools 10 inte installerar låter ju sådär. Fungerar skivläsaren öht?

Kan du ta installationsfilen via en annan dator och sen föra över den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...