Jump to content
Annons

Får det värkligen vara så här?


MusoTobbe (oregistrerad)

Recommended Posts

MusoTobbe (oregistrerad)

Hej alla! Är ny här på forumet men har jobbat med musik och inspelning i 20 år snart.

Gick och köpte mig en ny Frost dator "snowmachine"(win7) och PT le 8.0.4 med min gamla 002a. Samt diverse pluggar bla Omnisphere och Kontakt 4. (I musikaffär och med kravet om full support och att allt skulle installeras av dom)

Detta system har aldrig fungerat som det skall och jag får besked i PT att öka DAE buffrar och får diverse Error fel. Detta utan att belasta datorn överhuvud taget. Datorn och programmen är nu i musikaffären för felsökning och har varit där till och från i ca 3 månader. Dom löser detta alltså inte. Jag fattar inte hur dom kan sälja ett färdigt system för en massa pengar 30 000+ utan att dom vet att det funkar. Jag jobbar med detta professionellt och förlorar pengar för varje dag utan dator. Dom lånade mig en Mac för att köra PT på men detta funkar inte heller. Någon här som har haft samma problem eller har en lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 86
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Låter ju riktigt tråkigt. Hoppas det löser sig, och borde du inte kunna häva köpet om det nu är så att du inte fått vad du betalat för? Du betalade ju för ett fungerande system, vilket du inte fått, som nu då även drabbar dig ekonomiskt.

En fråga, vilken Mac fick du låna och vilket OS va det i den? Har du kollat så att du har ett kompaibelt OS i mac:en samt en kompatibel Mac?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

Tack för snabba svar 🙂

Tja, jag fick låna en mac pro 4 kärnig som dom använder att demoa sina soft syntar på. Man kan ju tycka att dom bör ge mig en kompatibel Mac men inget slutar att förvåna mig mer. (I affären där jag köpte prylarna från början) PT protesterar efter ett tag och då främst eller skall jag säga fortast när jag kör Kontakt eller Omnisphere. Men jag öppnade en template från PT och den rasa efter 10 sec. OM detta inte löser sig snarast kommer jag att meddela alla på forumet vilken affär det rör sig om. Jag tror att det är nått galet med nya protools och win 7, men vad vet jag. (och ja jag har läst alla inlägg på diverse forum inkl avid.m.m)

Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

ja det lutar ju åt reklamation och vite håll tyvärr. Men man önskar ju att detta inte fick förekomma överhuvud taget. Man är väll för snäll helt enkelt.

Redigerat av MusoTobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ens kan köra en template så är det verkligen något vajsigt med systemet. f-n va tråkigt!

Och ja, man tycker att de sulle ge dig en tillfällig dator som de vet funkar med just ditt system, eftersom de nu egentligen bara klampade i klaveret ordentligt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar 🙂

Tja, jag fick låna en mac pro 4 kärnig som dom använder att demoa sina soft syntar på. Man kan ju tycka att dom bör ge mig en kompatibel Mac men inget slutar att förvåna mig mer. (I affären där jag köpte prylarna från början) PT protesterar efter ett tag och då främst eller skall jag säga fortast när jag kör Kontakt eller Omnisphere. Men jag öppnade en template från PT och den rasa efter 10 sec. OM detta inte löser sig snarast kommer jag att meddela alla på forumet vilken affär det rör sig om. Jag tror att det är nått galet med nya protools och win 7, men vad vet jag. (och ja jag har läst alla inlägg på diverse forum inkl avid.m.m)

Om det är problem ligger hos PT (AVID) så kanske man ska vara försiktig med att döma affären med de har ju samtidigt sålt ett system som de lovade (eller gjorde de?) att det skulle fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ens kan köra en template så är det verkligen något vajsigt med systemet. f-n va tråkigt!

Och ja, man tycker att de sulle ge dig en tillfällig dator som de vet funkar med just ditt system, eftersom de nu egentligen bara klampade i klaveret ordentligt.

MVH

Anders

Borde inte en Mac Pro funka med PT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på OSX och version av PT. Man måste ha koll på att allt är officiellt godkänt av AVID för att vara på säkra sidan. Även på de små siffrorna. PT kan exempelvis rulla fint på OSX 10.5.6 men inte på OSX 10.5.7 bara för att hitta på ett exempel. MEn OFTAST funkar det om man bara har koll på att man har rätt version av OSX, sedan att man installerat uppdateringarna som en combo-update och inte via automatiska uppdateringar brukar AVID oftast föreslå. MAn får läsa hur de säger man ska göra helt enkelt. Jag har ALLTID följt deras rekommendationer, vilket resulterat i för mig ett problemfritt ägande 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé jag fick är att dessa återförsäljare ska behöva licens för att få sälja musikprogram. PT, Cubase osv. Om de vid flera tillfällen säljer system som inte fungerar och får klagomål så kan de bli av med licensen. Vore inte det en bra idé?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

Tja om man säger till affären att man vill köpa ett system med full support så borde dom ju leverera ett system som funkar tycker man.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad glad jag blir att jag kör Logic 8 på mac. Väldigt strulbefriat (för mig iaf).

Jag kanske är dum i huvet, men jag tycker faktiskt (tvärt emot gängse uppfattning) att mac är hyffsat prisvärt i längden... mindre tid spenderas till att slita i håret, leta i menyer, felsöka, ladda ner drivrutiner etc. Själv hade jag nog bett affären dra åt helvete och tjackat en iMac i7 27tum eller nått istället.

Förlåt, nu ska vi inte göra detta till en MAC vs PC-tråd (finns för många av dem redan). Det var bara mina 2 cent. Glöm att jag sa nått! 😆

Hoppas det löser sig för trådskaparen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad glad jag blir att jag kör Logic 8 på mac. Väldigt strulbefriat (för mig iaf).

Jag kanske är dum i huvet, men jag tycker faktiskt (tvärt emot gängse uppfattning) att mac är hyffsat prisvärt i längden... mindre tid spenderas till att slita i håret, leta i menyer, felsöka, ladda ner drivrutiner etc. Själv hade jag nog bett affären dra åt helvete och tjackat en iMac i7 27tum eller nått istället.

Förlåt, nu ska vi inte göra detta till en MAC vs PC-tråd (finns för många av dem redan). Det var bara mina 2 cent. Glöm att jag sa nått! 😆

Dom lånade mig en Mac för att köra PT på men detta funkar inte heller.

Ja Mac-världen är ju fri från alla bekymmer ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Mac-världen är ju fri från alla bekymmer ... 😛

Nä, alls inte... inget är perfekt i det jordiska. Strul finns det alltid, men jag upplever mac-miljön som mer strulfri och mer lättjobbad än PC-dito.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

Enda som kan hjälpa är att dom löser problemet med datorn eller att jag får pengarna tillbaka och köpa mig ett "riktigt system" Puss och kram min pc men du kan dra dit pepparn växer..............

Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

Tja! Dom har fortfarande inte hittat felet. Så nu får köpet gå tillbaka.

Tycker det är väldigt konstigt att man måste vara data hacker för att spela in musik med PT idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Dom har fortfarande inte hittat felet. Så nu får köpet gå tillbaka.

Tycker det är väldigt konstigt att man måste vara data hacker för att spela in musik med PT idag.

Nu blir man ju nyfiken på riktigt. Är det PT som strular, d v s funkar annat på burken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, det där låter som riktigt illa. Har aldrig varit med om att det varit sådant strul att få pro tools att rulla. Jag hade problem när vi skulle installera pro tools på Dell optoplex 740 eller va de heter med kravet att pro tools ska kunna installeras från ett nätverk och att datorerna alltid är uppkopplade mot nätverk, och loggas in via nätverk. Men även där fick vi det att rulla.

Tycker du även ska kontakta Frost och berätta om ditt fall om du itne redan gjort det. Dom kan itne gå ut och säga att deras maskiner funkar till pro tools och sedan gör de inte det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast bara för att annat funkar på burken innebär ju inte att det är i pro tools felet ligger. När man bygger en PC för pro tools så har Avid själva skrivit på sin sajt att man får bygga utifrån pro tools (vilket man antar Frost skulle ha gjort, och testkört) då de inte kan skriva programmet efter alla möjliga kombinationer man kan tänkas göra. För Mac skriver de dock programmet efter datorn, då alla datorer ser lika ut. En mac pro, viss årsmodell och beteckningen ser alla lika ut.

Säger inte att det inte kan finnas fel i pro tools, men att annat funkar på burken kan väll inte ses som en måttstock för det? eller?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste detta på frost....

Våra datorer är byggda för att fungera med de allra flesta professionella musikprogram och ljudkort på marknaden. Vi lämnar även funktionsgaranti på det. Du kan lämna dina kontaktuppgifter i formuläret bredvid, så kontaktar vi dig för rådgivning om du har några frågor. Det är också viktigt att din hård & mjukvara har tillgängliga drivrutiner för operativsystemet vi använder, annars kan det bli problem. T ex så rullar Cubase 5 jättefint på våra maskiner, men Cubase SX 3 gör inte det. Detta helt enkelt för att SX 3 gjordes innan teknologin som vi använder idag fanns. Så är du osäker på om din befintliga, eller framtida, utrustning fungerar tillsammans med din blivande Frost - Fråga oss!

Vi garanterar och lämnar inte support på produkter som inte är tänkta att användas i en ljud el. musikmiljö. Dvs kringutrustning såsom scanners, videokameror eller mjukvara såsom spel, videoredigering etc. Våra datorer håller mycket hög kvalitet och klarar säkert allt ovanstående användningsområden galant, men vi kan inte hjälpa dig med dem helt enkelt!

Så ännu en gång så tycker jag verkligen du ska kontakta dem och berätta om ditt fall. Om det ligger ett problem med pro tools och deras datorer så lär de ju veta om det då v.8 har funnits nu ett tag.

Vänta inte på att din musikaffär ska kontakta dem.....gör det du istället direkt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

002:an har väll fortfarande support i v.8? eller har jag missat något?

MVH

Anders

Det är möjligt men han kan ju knappast säga att han köpt ett helt system när han kör vidare med sitt gamla ljudkort, något som klart påverkar prestandan negativt. Lite som att köpa en ny bil men använda sig av den tidigare bilens slitna hjul.

002 är ett hyfsat bra ljudkort men det har ju hänt en del sedan det kom ut.

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att problemet helt enkelt ligger i att det är ProTools LE. Det suger och funkar inte. Jag satt i en studio med det en gång och det kraschade nog kring 70-80 gånger på tre dagar. Hade det inte gjort automatiska backups (även om de flesta backuper blev korrupta och inte gick att öppna när det kraschade) så hade vi varit totalkörda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...