Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Har arbetat en hel del i Logic 7 genom åren, har det installerat på en G5:a fortfarande. Känns väääldigt jobbigt att ominstallera alla pluggar igen och göra set up för att köra 9:an Blev lite beskviken då 9:an kom eftersom jag trodde att dom skulle uppdatera softsynthar och pluggsen vilket inte alls visade sig vara sant. Däremot ser jag at det finns en rad förbättringar på audiosidan. Nu står jag i valet och kvalet att installera 9:an på min MacBook Pro och köra den till extern skärm istället.

Frågan är till er som har erfarenhet av både 9:an och 7:an. Hur stor skilland är det mellan dessa två. Kan man säga att 9:an låter HÖRBART bättre än 7:an ljudkvalitétsmässigt? Jag upplever dessa två som väldigt lika fortfarande trots två olika versioner.

Jag kör mestadels softsynthar, mixar allt internt. Någon som kan ge lite feedbakc på dessa frågor?

Annons
Postat

Det är nog en halv evighet sedan det över huvud taget gick att prata om ljudmässiga skillnader mellan olika versioner - eller ens ljudmässiga skillnader mellan olika DAW-program...

Ok så då tolkar jag det som ditt svar är "NEJ" 🙂

Postat

Förutsatt inga buggar eller andra felaktigheter så är svaret nej, ingen skillnad mellan olika versioner av Logic eller mellan olika program heller för den delen (om man pratar om själva mixbussen alltså).

Postat

Det ÄR ljudmässig skillnad i kompressorerna i 9:an främst p.g.a nya algoritmer men om du inte använder Logic egna pluggar så NEJ ingen skillnad.

Däremot finns det en massa funktioner som underlättar enormt i 9:an som tex Bounce in Place , Flex time m.m m.m.

Men du vet väl att 9:an " bara " fungerar på Intel Mac och inte i en G5 PPC ( Officiellt ).

Postat

Det ÄR ljudmässig skillnad i kompressorerna i 9:an främst p.g.a nya algoritmer men om du inte använder Logic egna pluggar så NEJ ingen skillnad.

Däremot finns det en massa funktioner som underlättar enormt i 9:an som tex Bounce in Place , Flex time m.m m.m.

Men du vet väl att 9:an " bara " fungerar på Intel Mac och inte i en G5 PPC ( Officiellt ).

Japp jag går i tankarna att installera 9:an på min MacBook Pro Core duo 2, 2.53 GHZ, 4 GB RAM. Sedna koppla denna till större skärm. Borde rimligtvis vara ännu bättre prestandamässigt än med Logic 7 på en Dual g5a även fast det är en laptop?

Postat (redigerat)

Japp jag går i tankarna att installera 9:an på min MacBook Pro Core duo 2, 2.53 GHZ, 4 GB RAM. Sedna koppla denna till större skärm. Borde rimligtvis vara ännu bättre prestandamässigt än med Logic 7 på en Dual g5a även fast det är en laptop?

Om man ska jämföra med Logic multicore benchmarktest. Så kan jag säga att min PPC Powermac G5 2x2.5 från 2004 klarade 13 spår.

Polaren köpte Mac Mini, förra modellen (inte den som är aktuel nu, med den nya designen utan den modellen innan) minns inte exakt vilken cpu. Men den klarade 20 spår!

Så köper du bara en extern hårddisk för audio så kommer det att rulla på rätt bra!

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Har en G5 PPC Dual 2,3/4 gb ram med Logic 8 och en MBP Intel 2.66 /4gb ram med logic 9 och MBP är betydligt mycket snabbare och klarar större projekt.

Och förutom möjligheten att ha flera interna HD så saknar jag faktiskt inte min G5 överhuvudtaget så den åker upp på blocket snart.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.