MattiasA Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 gillar du allt som låter "annorlunda" just för att det är annorlunda? Nej det förstår jag inte varför någon skulle göra. Men det var inte så jag menade. Jag menar att hans sångteknik( eller brist på) är något så väldigt annorlunda att det avskräcker folk ifrån att försöka lyssna. Precis som min farmor reagerade på att Freddie mercury hade feminina kläder och inte kunde komma över det så kunde inte min mamma i sin tur förstå hur jag kunde lyssna på Meshugga eller något annat liknande utanför hennes referensramar. Är det inte det som kallas utveckling. På gott och ont.
Drake Postat 3 november 2010 Postat 3 november 2010 gillar du allt som låter "annorlunda" just för att det är annorlunda? Finns väl två vägar: Antingen stöter man bort det för att det "annorlunda" känns obekvämt och bryter mot det som man tidigare är van vid. Eller så tycker man att det vidgar ens perspektiv och visar på nåt nytt som man inte kände till tidigare. Ungefär så. Klart som korvvatten, nicht wahr?
Demonproducenten Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 så väldigt annorlunda att det avskräcker folk ifrån att försöka lyssna. här gör du dig till tals för andra människor utan nån egentlig grund och jag tycker inte likheten med köttslamsekastande wasp eller andra yttre omständigheter (som förhindrar en att lyssna alls) går att jämföra med att man faktiskt lyssnar å ogillar det man hör
Demonproducenten Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Finns väl två vägar: Antingen stöter man bort det för att det "annorlunda" känns obekvämt och bryter mot det som man tidigare är van vid. Eller så tycker man att det vidgar ens perspektiv och visar på nåt nytt som man inte kände till tidigare. fast du utgår också från annorlunda som den största avgörande punkten för om man tilltalas eller inte man behöver inte skrämmas av det annorlunda i stort bara för att man inte gillar allt som på nåt sätt kan klassas som annorlunda om man nu utgår från att hh är annorlunda (vilket är tveksamt egentligen) å att marilyn manson är annorlunda - så finns ju ingen garanti för att man ska gilla bägge bara för det
Drake Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 fast du utgår också från annorlunda som den största avgörande punkten för om man tilltalas eller inte Nej det gör jag inte. Har inte påstått det någonstans. Jag skrev att det finns två sätt att reagera på något som är "annorlunda" eller "nytt".
Demonproducenten Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Nej det gör jag inte. Har inte påstått det någonstans. Jag skrev att det finns två sätt att reagera på något som är "annorlunda" eller "nytt". och det är ju det som är knuten - det finns inte alls bara två sätt att reagera på du utgår från 'annorlunda' som den avgörande punkten för hur man reagerar när du påstår att det finns "två sätt att reagera"
Dingbats Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Jag skrev att det finns två sätt att reagera på något som är "annorlunda" eller "nytt". Det finns alltid alternativet "jaha, jag bryr mig inte".
laxlaxlax Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Ursäkta för OT, men har någon en vettig psykologisk förklaring varför de som inte gillar en sorts musik måste hävda sig om just det? Som i det här fallet Håkan Hellström. Det verkar ju finnas en hel del starka känslor - varför? Nån hater som vågar sig på en självanalays? Är inte ute efter att kritisera ståndpunkt, bara förstå varför. Självklart tänker jag på mer förklaring än "jamen han suger ju". Kan det möjligtvis vara så att musiken representerar en slags personlighet med vissa drag hataren har svårt för? Är det för att hataren har en stark självbild som musiker och upplever att den dåliga musiken kränker det egna ( eller kollektiva ) idealet om god musik, och han måste försvara det? Försökt rota i mitt eget ego men har ingen sådan motsvarande artist att utgå ifrån. 2
Drake Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Det finns alltid alternativet "jaha, jag bryr mig inte". mmm, du tar inte det till dig, med andra ord.
Drake Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 och det är ju det som är knuten - det finns inte alls bara två sätt att reagera på du utgår från 'annorlunda' som den avgörande punkten för hur man reagerar när du påstår att det finns "två sätt att reagera" MattiasA nämnde "annorlunda", det är därför jag diskuterar det. "Annorlunda" är bara en beståndsdel. Igenkännandet spelar ju också en stor roll i musik, såklart. Var på teater häromdagen. Jag hade aldrig sett något liknande, den kan utan tvekan beskrivas somn "annorlunda" 🙂. Jag påverkades absolut, men på grund av den ringa erfarenhet och "träning" och de bristfälliga kunskaper som jag har av den sortens teater så kunde jag inte ta till mig den eller beröras på ett djupare plan.Två vägar - antingen lyckas jag att ta till mig det, eller så stöter jag, av massa olika anledningar, bort det. På samma sätt är det med musik. Jag gör mitt bästa för att förstå att Håkan Hellström påverkar människor och går rakt in i hjärtat hos dessa. Jag respekterar det - varför skulle jag inte? Och tycker det är fantastisk att andra människor kan påverkas lika kraftfullt av musik på samma sätt som jag påverkas av min "favoritmusik". Så låt oss sjunga "We shall overcome". Lite småfalskt, och med andan i halsen, som HH gör.
Dingbats Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 mmm, du tar inte det till dig, med andra ord. Ja, men det behöver inte bero på att det är annorlunda. Det kan bara vara jävligt tråkig musik helt enkelt.
Drake Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Ja, men det behöver inte bero på att det är annorlunda. Det kan bara vara jävligt tråkig musik helt enkelt. Men vi utgår ju fortfarande från att musiken ÄR annorlunda/ny. Då är det det som du uppfattar som tråkigt i den "nya" musiken som gör att du inte tar till dig den.
Dingbats Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Men vi utgår ju fortfarande från att musiken ÄR annorlunda/ny. Då är det det som du uppfattar som tråkigt i den "nya" musiken som gör att du inte tar till dig den. Säger vem?
Drake Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Säger vem? Du skrev ju själv att annorlunda musik kan vara tråkig och att man därflr inte gillar den. Ja, men det behöver inte bero på att det är annorlunda. Det kan bara vara jävligt tråkig musik helt enkelt. Ja ja. Vi släpper detta nu :-)
Demonproducenten Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 en vettig psykologisk förklaring varför de som inte gillar en sorts musik måste hävda sig om just det? förmodligen exakt samma som gör att dom som gillar en sorts musik måste hävda sig om just det - fast omvänt spelar det roll? ja i sverige gör det det we shall indeed overcome - cause I say so!
MattiasA Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 förmodligen exakt samma som gör att dom som gillar en sorts musik måste hävda sig om just det - fast omvänt spelar det roll? ja i sverige gör det det we shall indeed overcome - cause I say so! Jo håller med dig i mycket. Men just i denna tråden så var det väl ifrån början meningen att vi skulle diskutera produktion mer än musiksmak. Jag förstår folk som hatar Håkans musik. Men jag har inget behov av att folk skriker det i örat på mig. Om man skulle göra så i alla band relaterade trådar hade det blivi väldigt tråkigt
sadomachine (oregistrerad) Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 . Om man skulle göra så i alla band relaterade trådar hade det blivi väldigt tråkigt Är det inte så det är? Det går ju liksom inte att skriva om ett band som alla tycker är bra (Även om dom flesta här verkar gilla Kiss av nån anledning)
Dingbats Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 Är det inte så det är? Det går ju liksom inte att skriva om ett band som alla tycker är bra (Även om dom flesta här verkar gilla Kiss av nån anledning) Jag avskyr Kiss!
laxlaxlax Postat 5 november 2010 Postat 5 november 2010 förmodligen exakt samma som gör att dom som gillar en sorts musik måste hävda sig om just det - fast omvänt spelar det roll? ja i sverige gör det det we shall indeed overcome - cause I say so! Nä nu tycker jag du raljerar utan att ta frågan på allvar. Och det spelar roll, för jag är nyfiken! Men hursomhelst får du gärna förklara mer ingående hur du tänkte om att hävda sig om nåt man gillar. För att du inte ska tåga in på ditt gamla spår om att man inte får uttrycka sig kritiskt - jag ifrågasatte inte det, undrade bara varför. Det kan möjligtvis vara som du säger, och det skulle ju innebära att den personen inte skiljer mentalt på musik och musik, som någon annan kanske gör med människor och människor om du förstår vad jag menar? Ett exempel: att man kan acceptera en annan persons åsikter utan att hålla med, men inte att en annan sorts musik finns? Du får gärna skriva hur du förhåller dig till exemplet eller varför det inte är väsentligt. Lax
Martin Postat 6 november 2010 Postat 6 november 2010 Håkan sjunger från hjärtat. Hjärtat är hatat bland män. Få män gillar Håkan. Svårare än så är det ju inte. 2
MattiasA Postat 6 november 2010 Postat 6 november 2010 Är det inte så det är? Det går ju liksom inte att skriva om ett band som alla tycker är bra (Även om dom flesta här verkar gilla Kiss av nån anledning) Kom också att tänka på det sen. Haha. Jag var inte cynisk nog
sadomachine (oregistrerad) Postat 6 november 2010 Postat 6 november 2010 Kom också att tänka på det sen. Haha. Jag var inte cynisk nog 🙂
pikzel Postat 6 november 2010 Trådstartare Postat 6 november 2010 Är det inte så det är? Det går ju liksom inte att skriva om ett band som alla tycker är bra (Även om dom flesta här verkar gilla Kiss av nån anledning) Nä fy 🙁
Demonproducenten Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Jo håller med dig i mycket. Men just i denna tråden så var det väl ifrån början meningen att vi skulle diskutera produktion mer än musiksmak. Jag förstår folk som hatar Håkans musik. Men jag har inget behov av att folk skriker det i örat på mig. Om man skulle göra så i alla band relaterade trådar hade det blivi väldigt tråkigt det har du rätt i sen ingår ju förstås också hans sång i produktionen men jag förstår å håller med om det du säger i grunden
Demonproducenten Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Håkan sjunger från hjärtat. Hjärtat är hatat bland män. Få män gillar Håkan. Svårare än så är det ju inte. haha fy fan vilket dravel
Demonproducenten Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Nä nu tycker jag du raljerar utan att ta frågan på allvar. Och det spelar roll, för jag är nyfiken! Men hursomhelst får du gärna förklara mer ingående hur du tänkte om att hävda sig om nåt man gillar. För att du inte ska tåga in på ditt gamla spår om att man inte får uttrycka sig kritiskt - jag ifrågasatte inte det, undrade bara varför. Det kan möjligtvis vara som du säger, och det skulle ju innebära att den personen inte skiljer mentalt på musik och musik, som någon annan kanske gör med människor och människor om du förstår vad jag menar? Ett exempel: att man kan acceptera en annan persons åsikter utan att hålla med, men inte att en annan sorts musik finns? Du får gärna skriva hur du förhåller dig till exemplet eller varför det inte är väsentligt. Lax i en separat tråd kanske? får återkomma
D Vibe Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 (redigerat) Jag måste verkligen säga att Dom där jag kommer från är en riktigt stark låt. Vad tycker ni andra? Och ni som inte alls gillar Håkan, vad tycker ni om produktionen på ovan nämnd låt? Älskar kompet och flöjtsolot i slutet. Oerhört tjatig sångmelodi och skumma fraseringar. Sen har jag ju aldrig gillat hans sångröst (eller hans sätt att sjunga), och gör det fortfarande inte. Men den diskussionen kan vi lämna därhän. Har bara hört de tre låtarna som spelas på P3, och i dessa tycker jag att han borde ha tonat ner reverbet och disten på sångrösten en aning 🙂 Redigerat 9 november 2010 av D Vibe
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.