Bosko Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Hej! Vill löda på en tele-hane i ena änden av en 5-polig DIN kabel. Hur gör man? vilka sladdar går var och ska det vara stereo eller mono-tele? Det ska användas som linesladd från min Philicorda-orgel som har 5-polig DIN ut. Tack på förhand! /R
Claes Holmerup Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Är du säker på att du har är audioutgången där, så att det inte är en kontakt för kontrollsignaler...? Om det är samma koppling som i kassettdäck (har ingen aning om det är så eller inte...), så kan du se här hur det är kopplat i DIN-änden: http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_connector#Analog_audio . Det är obalanserat (alltså TS eller "monotele"), så skärmen används som referens för både höger och vänster kanal.
Linus Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Visst är det audio genom DIN-kontakten. Det står 2 st Philicorda på jobbet. Har inte i huvudet vilka pinnar som var vad, men har du en multimeter till hands kan du mäta var du har signalen.
laxlaxlax Postat 25 oktober 2010 Postat 25 oktober 2010 Hej! Vill löda på en tele-hane i ena änden av en 5-polig DIN kabel. Hur gör man? vilka sladdar går var och ska det vara stereo eller mono-tele? Annars finns det gott om DIN till RCA i handeln, om du inte redan köpt kabel. Tips är också att inte missa knappen till höger under tangenterna som slår av den interna högtalaren på philicordan när du linear. Om du har den enmanualiga.
Bosko Postat 25 oktober 2010 Trådstartare Postat 25 oktober 2010 Tack för svaren! Jo, jag köpte en adapter DIN->3,5" stereotele, men det känns bättre att ha en vanlig tele i andra änden. Lyckas inte hitta något kopplingschema över orgeln, men det kanske är standard hur pinnarna är lödda i DIN? Alltså att jag skulle kunna öppna adaptern och kika hur det är lött och sen kopiera lödningen på en stor tele?
FelixKlom Postat 23 september 2012 Postat 23 september 2012 Jag har själv en Philicorda där jag tog den två pinnade DIN honan som stod för output och lödde om till en XLR hane. När du öppnar din orgel och kolla hur ''outputten'' är lödd hittar du en liiiiiite grövre grå kabel, det är jorden. Signalen är blå. Och då det finns två inbyggda högtalare i Philicordian så finns det en svart och en grå sladd som går till dessa. Jag lödde jorden, den grövre grå sladden på Pin 1, den blå signalkabeln och den ena högtalaren (jag tog den grå sladden) på pin 2 och den sista högtalaren den svarta på pin 3 på min XLR hane. Jag tog bort DIN kotakten då den inte användes, täljde upp hålet och satte XLR hanen där. För att sen koppla den till en gitarrförstärkare för att få det lite distade John Lord ljudet använder jag en XLR->TRS sladd.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.