Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan. Tänkte rekomendera 2 grupper som jag tycker är kalasbra.

Och sen vill jag förstås höra lite åsikter om vad ni tycker.

Har någon här på forumet lyssnat på G3? Det är en turné med Steve Vai, Joe Satriani och Yngwie malmsteen. Skulle vilja plocka bort Yngwie och sätta in Mark Knopfler istället hehe. Men där finns det mycket att lyssna på om man har idé torka. Steve och Joe är väldigt inspirations givande och dom vet verkligen hur en gitarr ska behandlas.

Finns ett video klipp här där man kan kika lite på vad dom pysslar med.

Ett band som inte är så känt som jag tycker dom borde vara är definitivt Disarmonia Mundi. En hårdare form av soilwork med massor av fräcka gitarr riff. Desutom den skivan som jag tycker är bäst producerad. Ja dom har tyvärr bara släppt en skiva vad jag vet om. Verkligen ett kalasbra band. Speed ifrån soilwork gästar som sångare i detta album.

Någon som har hört dessa? Vad tycker ni om dom?

MVH//Kenny

Annons
Postat

Bästa G3-kombinationen var ju helt klart när John Petrucci var med. 😉

God 2:a plats intas av kombinationen Vai, Satriani och Eric Johnson. 😛

Postat (redigerat)

Yes han varit med, vet ej dock om det var ett par tillfälliga inhopp "just for the fun of it" eller om han var med på en hel turné. 🙂

Jag tvivlar dock att han har haft tid att vara med på en hel turné med tanke på alla sidoprojekt han håller på med. 😉

Ursprungskombinationen är väl Vai, Satriani och Malmsteen om jag inte missminner mig, men den suger ju. 😛

Edit: Förresten vad är det som döljer sig i din signatur? Det står bara "user posted image". 😳

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat
Yes han varit med, vet ej dock om det var ett par tillfälliga inhopp "just for the fun of it" eller om han var med på en hel turné. 🙂

Jag tvivlar dock att han har haft tid att vara med på en hel turné med tanke på alla sidoprojekt han håller på med. 😎

Ursprungskombinationen är väl Vai, Satriani och Malmsteen om jag inte missminner mig, men den suger ju. 😉

Edit: Förresten vad är det som döljer sig i din signatur? Det står bara "user posted image". 😳

Mvh / djonas

Jo malmsteen förstör ju det roliga med G3. Känns som Vai och Satriani var desperata efter en trio och tog in malmsteen som sista alternativ 😆

Petrucci spelar också med... faan nu kommer jag inte ihåg vad dom heter. Dom har skrivit en låt som heter universal mind iaf.

Det ska vara en liten banner för vårt band och jag har inte en aning om vart den har tagit vägen 😛

Postat

Yngwie är ju det bästa med senaste G3 spelningen! Steve Vai är ju en skön lirare också, men ta bort den där Joe Satriani, han förstör ju hela spelningen med sina sura BB King bändningar.

Postat
Yngwie är ju det bästa med senaste G3 spelningen! Steve Vai är ju en skön lirare också, men ta bort den där Joe Satriani, han förstör ju hela spelningen med sina sura BB King bändningar.

Håller absolut inte med dig. Tycker Yngwie ska bort 😎

Han har ju ingen variation i sitt spelande. Inget jag får inspiration av.

Postat
Håller absolut inte med dig. Tycker Yngwie ska bort 😉

Yngwie har glänser ju med sitt bländande gitarrspel. Bättre inlevelse och känsla får man leta efter. Satriani har nog gjort sitt vad det gäller gitarrspelandet, han gjorde en del schyssta grejor på 80-talet, sen dess har det bara gått utför. Fast det är bara min åsikt. 😎

Postat
Håller absolut inte med dig. Tycker Yngwie ska bort  😉

Yngwie har glänser ju med sitt bländande gitarrspel. Bättre inlevelse och känsla får man leta efter. Satriani har nog gjort sitt vad det gäller gitarrspelandet, han gjorde en del schyssta grejor på 80-talet, sen dess har det bara gått utför. Fast det är bara min åsikt. 😎

Njae jag ser ingen känsla med Yngwie. Han spelar aldrig några sjyssta melodier och märkvärdiga licks som man öppnar upp ögonen för. Satriani har ju ett spelsätt som är lite speciellt. Man hör när det är han. Och det är bra när man har lyckaats fått ett riktigt "eget" sound.

Postat

Jag har DVD´en med G3-Malmsteen den är bra men jag håller

med addic59, Malmsteen platsar inte riktigt i G3 vill hellre se Petrucci

med dom andra lirana.

Ursprungskombinationen var väl med Vai, Satriani och Eric Johnsson

om inte jag tar helt fel.

Postat
Jag har DVD´en med G3-Malmsteen den är bra men jag håller

med addic59, Malmsteen platsar inte riktigt i G3 vill hellre se Petrucci

med dom andra lirana.

Ursprungskombinationen var väl med Vai, Satriani och Eric Johnsson

om inte jag tar helt fel.

WORD 😎

Postat
Håller absolut inte med dig. Tycker Yngwie ska bort  😉

Njae jag ser ingen känsla med Yngwie. Han spelar aldrig några sjyssta melodier och märkvärdiga licks som man öppnar upp ögonen för. Satriani har ju ett spelsätt som är lite speciellt. Man hör när det är han. Och det är bra när man har lyckaats fått ett riktigt "eget" sound.

Ja, han har verkligen en egen skön sound och spelstil.

Postat

Vilka är Disarmonia Mundi har ej hört talas om dom förut.

Var kan man köpa den skiva?.

Postat

Jag måste hålla med dig att Satrianis del på den DVD är fruktansvärt tråkig. Hans spel lät inte intressant alls.

Postat
Vilka är Disarmonia Mundi har ej hört talas om dom förut.

Var kan man köpa den skiva?.

Jag vet inte alls. Det är en kompis som har det albumet. Det är ett italienskt band där Speed i från soilwork gör ett inhopp song sångare. Kolla Ginza och alla vad dom nu heter. Det är verkligen ett köp som du inte kommer att ångra.

punkrockdude:

Jag har tyvärr inte sett den DVDn. Har lyssnat mycket på det han gjort dock och det är garanterat inte fy skam.

Postat

Jag måste hålla med dig att Satrianis del på den DVD är fruktansvärt tråkig. Hans spel lät inte intressant alls.

Då missade du när Satriani och Vai spelade 2-stämmor det var grymt.

Postat (redigerat)

Av de 5 ovan nämnda gitarristerna är de ju inget snack om att de 2 som har mest utpräglat sound är John Petrucci och Eric Johnson. 😛

Den som minst personligthet är Yngwie, hans sound och kännetecken bygger lixom på att han spelar samma sorters skala i alla sina låtar...trist i längden. 😄

Ta en fender strata och försök låta som Yngwie..............hm för eller senare 🙂

Ta en fender strata och försök låta som Eric Johnson........hm aldrig 😆

Redigerat av djonas
Postat
Av de 5 ovan nämnda gitarristerna är de ju inget snack om att de 2 som har mest utpräglat sound är John Petrucci och Eric Johnson. 😛

Den som minst personligthet är Yngwie, hans sound och kännetecken bygger lixom på att han spelar samma sorters skala i alla sina låtar...trist i längden. 😄

Ta en fender strata och försök låta som Yngwie..............hm för eller senare 🙂

Tycker du ska lyssna mer på Steve Vai. Den jäveln behärskar allt tamefaan =)

Postat

Hehe. Ja men du måste erkänna att det är ganska kul att se hur Yngwie stroppar omkring på scenen och överglänser alla andra hur lätt som helst.. när Joe Står och bänder en och samma not i 20 sekunder med en ansiktsmin som vittnar om att det samtidigt går för honom, så skjuter Yngwie av räkor som knockar vad som helst. Håller inte med dig om att det är minst personlighet i Yngwies sound, snarare tvärtom. Om Yngwie är så opersonlig, och vem som helst kan låta som honom förr eller senare, varför har han då prytt exempelvis tidningar som Guitarworld, och blivit framröstad till världens bästa gitarrist fler gånger än någon annan?

Håller däremot med om att Eric Johnson och John Petrucci är jäkligt bra. Men jag tycker att Steve Morse borde vara med på nästa G3, det hade varit coolt.

Postat (redigerat)
Om Yngwie är så opersonlig, och vem som helst kan låta som honom förr eller senare, varför har han då prytt exempelvis tidningar som Guitarworld

...och det har inte de andra gjort då eller? 🙁🙁😛

Det viktigaste här i världen är inte att spela fort utan att spela bra. 😄

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat
...och det har inte de andra gjort då eller? 🙂😉😛

Det viktigaste här i världen är inte att spela fort utan att spela bra. 😄

Mvh / djonas

Precis, och det tycker jag att Yngwie gör. Spelar bra alltså. Såna här disskusioner finns i tusentals på nätet. Oftast handlar det om människor som är så frustrerande över att de aldrig trots livslång träning kommer att behärska sitt instrument lika bra som exempelvis Yngwie, så de vänder på det hela och tycker... "Nä, han spelar bara fort, det låter skit, ingen känsla".. sen sitter de i smyg hemma i sovrummet och pluggar igenom Yngwies instruktionsvideos i slowmotion och sliter sitt hår.

Postat

Är inte G3 igentligen Satch och Vai plus en ny gäst artist varje år??

i vilket fall som hällst har jag årets konsert från denver med G3.. rätt lustigt faktist.. dock bäst i slutet när dom alla jammar och man för höra alla tre sjunga.. måste dock säga att jag inte tycker någon av dom gör specielt intressant musik... dom har grym kontroll men musikmässigt blir det inte så intresant.. för mycke och för skumt helt enkelt...

satriani är först.. gör bäst musik men jag tycker nog han har tråkigaste solona..

Vai gör för skum musik och och låter som en maskin när han spelar.. men fan vad tekniskt bra den karln är upphör aldrig att förvåna en med att spela äckligt svåra saker utan att någonsin spela fel..

yngwie är yngwie han kommer in som om han äger stället..vilket han gör.. och ryter orden "do you know what time it is?? It's time.... to raawkk!!!.. sparkat vilt i luften och snurar gitarren runt halsen och allmänt definierar hårdrock...vilket är mäktigt som fan ..i ca 5 minuter men sedan orkar man fan inte lyssna längre.. blir mest en stor soppa av arpeggion och skalor..

Postat
Förresten. Är det absolut ingen som har hört Disarmonia Mundi?

aldrig hört talas om.. får ta och undersöka bandet med DC.. =)

Postat (redigerat)
exempelvis Yngwie, så de vänder på det hela och tycker... "Nä, han spelar bara fort, det låter skit, ingen känsla".. sen sitter de i smyg hemma i sovrummet och pluggar igenom Yngwies instruktionsvideos i slowmotion och sliter sitt hår.

Jupp jag sitter just nu och gråter 😎 floder och inget hår har jag kvar heller, buh. 😉

Redigerat av djonas
  • 3 veckor senare...
Postat
Fan dom skulle fläskat in ia eklund där istället för ingwie! 😛

Jo den jäveln är ju inte å leka med. Han använder ju nån jävla grejj som han hittade i sitt badrum för många år sedan. Och nu sitter han och använder den som en slide och gör idiotövertoner haha.Men shit han vet hur man hanterar en gura.

Postat
Fan dom skulle fläskat in ia eklund där istället för ingwie!  🙂

Jo den jäveln är ju inte å leka med. Han använder ju nån jävla grejj som han hittade i sitt badrum för många år sedan. Och nu sitter han och använder den som en slide och gör idiotövertoner haha.Men shit han vet hur man hanterar en gura.

Jo ingwie kan ju hoppa i skön jämnfört med Ia...han är inte klok den killen...visste du att när han var liten så ramlade han igenom ett fönster och så fick han en glasbit i högra-handens pekfinger som han inte har plockat ut och som han änväder när han ska göra massa sjuka tapning grejer..

Onödigt vetande kanske men KUL att veta 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.