Jump to content
Annons

avstämd basfälla-ang kalkulator


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

hallå!

BBlir ssvinlack snart för jag hittar inte en sida där man kan göra en kalkulation (eget ord kanske) å hur man ska bygga sin basfälla, jag hittade en holländsk sida men det funkar itne att komma in på.

Jag ill skriva in mina rums dimentioner i denna kalkulator och då ska den berätta dimensionerna på kalkulatorn och var hålet ska va samt hur stort det ska va..

Fr jävelen, alla trådar jag läst är ju 100 år gamla och länkarna fungerar itne...

mvh

baggy b

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Oh tack..

Nu har jag först och främst något att lära mig innan jag börjar bygga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

kan man köpa färdiga helmholtz avstämda basfällor??

Jag har köpt auralexplattor, 2 basstraps och sen har ajg två auralex diffusorer sedan tidigare..

men vad jag förstått så kommer inte de två auralex basstraps hjälpa i låga frekvenser??? eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man köpa färdiga helmholtz avstämda basfällor??

Inte specifikt stämda men det finns membranvarianter.

vad jag förstått så kommer inte de två auralex basstraps hjälpa i låga frekvenser??? eller?

Troligtvis inte under ca 100-150 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej..

hmm...äsch...behöver nog endå lite ler auralex basstraps då det känns väldigt lite med 4st i ett rum på 25kvd...

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

ahah .. ja jag ska nog överväga det...men fan jag är så fruktansvärt dålig på sånt..

har lite svårt att förstå ritningen också, antingen är jag osmart, eller så är jag inte tillräckligt insatt i hur detta funkar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

förstår jag det rätt o jag gör såhär

bygg en låga av plywoobskivor med tv hål i fronten, sen ska det finnas ex rockwool i den?? har jag nu byggt en avstämmd basfälla?

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår jag det rätt o jag gör såhär

bygg en låga av plywoobskivor med tv hål i fronten, sen ska det finnas ex rockwool i den?? har jag nu byggt en avstämmd basfälla?

Enbart två hål kommer inte att göra stor nytta. Hur stor yta du måste täcka (och vilka) beror helt på rummet och distributionen av stående vågor. Om du ska göra jobbet själv så får du kallt räkna med att läsa på en del ... 😉 En bra början är att läsa några av all trådar i forumet samt att kika lite i denna:

Master Handbook of Acoustics

Link to comment
Dela på andra sajter

Svanås prylar är bra, men som sagt dyra.

Det finns en annan variant också, som heter VariBass, från portugisiska Vicoustic. Den går att stämma mellan 50 och 100 Hz, så den kan vara smart om man inte orkar/kan/vill/har tid att bygga avstämda fällor själv. ett paket med 2st sådana ligger på 6000:-, så de är inte heller gratis direkt.

Billigast blir alltid att bygga sådant själv, men det finns färdiga lösningar.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Usch...Jag tycker detta är fruktansvärt tråkigt att både bygga, läsa på osv..Tack för tipset claes, ska kolla dem...Tror du det räcker med två st på en rum som är 20 kvd?

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Ska fixa lite bilder så fort jag får tid på rummet och hur jag placerat mig där Exakta dimensioner och så vidare... Vad finns det fler för företag som bygger basfällor för registret under 150-200hz ?

De där du länka till claes vad ganska coola, är tanken att ma ska placera dom i ett hörn eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Har kikat på de där svanå basfällorna..skicka ett mail till honom o frågade efter pris..dom ser dyra ut...men frågan är hur dyra de är 🙂

En annan sak som slog mig,de auralex plattorna jag har är 40cm och 60 cm tjocka, sen ahr jag 2 kvadratmeter 80cm thomanns egna akustikskum. Men behöver jg något som är tjockar, feks 120 för att absorbera längre ner eller räcker det med upp till 80cm?

För de ska ju inte bara ta de högsta frekvenserna, mitt rum ska väl a behandlat från botten till toppen???

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

läste precis på thomanns hemsida att deras basfällor som är vanliga basstraps, samma som aralex går från 35hz??

kan det stämma eller har do räkknat på nått sätt som är fel, för på alla ställen här inne läser mn att ham måste ha en avstämmd basfälla om man ska under 100hz ffrekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

läste precis på thomanns hemsida att deras basfällor som är vanliga basstraps, samma som aralex går från 35hz??

kan det stämma eller har do räkknat på nått sätt som är fel, för på alla ställen här inne läser mn att ham måste ha en avstämmd basfälla om man ska under 100hz ffrekvenser.

Skumabsorbenter kan fungera ner till runt 100Hz om problemet handlar om efterklang. Problemet är att det sällan handlar om annat än stående vågor vid de frekvenserna om man har ett litet rum - och stående vågor rår inte skumabsorbenterna på, utan där krävs avstämda fällor eller panelresonatorer av ett eller annat slag. För att effektivt bekämpa en stående våg vid 40Hz så behövs "bara" en ca 2m tjock porös absorbent... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej..

jag är rädd för att jag gör fel eftersom jag inte rktigt vet vad jag sysslar med..smälla upp auralex enligt deras beskrivning för mitt rum..ahh de går nog bra..

man ska vä satsa på att behandla est bakom onitorerna, och sidorna, sätta diffusorerna längst bak i taket eller väggen, basstrapsen nära hörnorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumabsorbenter kan fungera ner till runt 100Hz om problemet handlar om efterklang. Problemet är att det sällan handlar om annat än stående vågor vid de frekvenserna om man har ett litet rum - och stående vågor rår inte skumabsorbenterna på, utan där krävs avstämda fällor eller panelresonatorer av ett eller annat slag. För att effektivt bekämpa en stående våg vid 40Hz så behövs "bara" en ca 2m tjock porös absorbent... 😉

Efterklang i området under den sk. " Schroeder-frekvensen" beror på stående vågor (då detta område utgörs av stående vågor, den sk. "modal region".

Annars har jag inget att anmärka på. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

okej..

jag är rädd för att jag gör fel eftersom jag inte rktigt vet vad jag sysslar med..smälla upp auralex enligt deras beskrivning för mitt rum..ahh de går nog bra..

man ska vä satsa på att behandla est bakom onitorerna, och sidorna, sätta diffusorerna längst bak i taket eller väggen, basstrapsen nära hörnorna?

Innan man överhuvudtaget funderar över vilken behandling som ska appliceras så är det nödvändigt att först ta reda på vad målet är samt hitta en placering att utgå ifrån.

Vad är då målet?

I ett kontrollrum så eftersträvas en ”neutral akustik”. Detta innebär INTE ett dött rum utan reflektioner utan ett rum med mycket reflektioner EFTER en viss tid (relativt direktljudet). Denna tidsperiod (mellan direktljud och första reflektion som vi vill ha) kallas ISD (Initial Signal Delay) och utgör basen för det som kallas RFZ (Reflection Free Zone). Inom detta område ska reflektionerna vara så svaga som möjligt, helst < -30dB (relativt direktljud, som alltid). Efter ca 20 ms (varierar med rumsstorlek) så vill vi ha reflexer men inte starkare än ca -12dB och inte några få utan massor. Detta uppnås med hjälp av diffusorer. Man kan mot bakgrund av detta räkna ut vilka ytor som ger en reflektion tillbaka till lyssnare inom ISD och på dessa ytor vill man absorbera ett så brett område som möjligt men framförallt området ca 300 Hz uppåt. Porösa material med rätt egenskaper (lagom flödesmotstånd) fungerar bäst i detta fall men de måste vara minst ca 70mm (gärna med luftspalt) för att vara effektiva i lägre mellanregistret. Om man kan bygga djupare så kan man absorbera djupare.

Då det är väldigt lätt att absorbera höga frekvenser och väldigt ”svårt” att absorbera lägre, är det ett vanligt problem att man absorberar för mycket diskant (och kanske lite mellan …) men lite eller ingen bas. För att undvika detta misstag så bör man använda så lite ”bredbands absorbenter” (porösa material som inte är täckta med panel) som möjligt, d v s bara på de ytor som ger tidiga reflektioner inom ISD. Resterande ytor kan användas för basabsorbenter och diffusorer.

Diffusorer kan användas på ytor som befinner sig längre bort än: Reflexavstånd – direktavstånd = > ISD-tiden. Då en bra diffusor reflekterar åt alla håll oavsett infallsvinkel så vill vi inte att denna reflekterar tillbaka energi om detta innebär att reflektionerna anländer innan ISD-slutet.

Basabsorbenter kan vara krångligt att designa, placera och bygga men om man inte orkar ge sig in på detta så kan man bygga ”super chunks / corner traps”. Dessa bygger på samma princip som vanliga porösa absorbenter vilket innebär att de måste vara väldigt djupa för att kunna absorbera bas och de kommer inte att vara effektiva mot den lägsta basen (under ca 50-60 Hz). För att undvika absorption i högre register kan man täcka dessa med tunn board eller perforerad board.

Givetvis så är målet gällande frekvensgång att få en så jämn respons som möjligt (med reservation för ev. flack sluttning efter Schroeder frekvensen) men i basregionen kan det vara svårt att nå bättre resultat än ca +/- 5-10 dB hur mycket man än kan bygga. Kanske viktigare än frekvensgång i lägsta registret är decay-tiden hos frekvenserna. Om man inte behandlar mot basproblem så är det inte ovanligt att se decay-tider på flera sekunder hos vissa frekvenser (alltid relaterade till stående vågor) och detta är givetvis inte önskvärt. Målet här är ca 0.3 sekunder (men riktvärde och tolerans varierar med rumsstorlek samt frekvens).

För att kunna applicera dessa principer så måste du först bestämma dig för en placering (centrerat mot en kortsida brukar vara bäst) och när detta är gjort göra några mätningar så du vet vilka problem du försöker lösa. Det finns massor med bra trådar där de flesta frågor redan ställts och besvarats så det finns mycket att läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

mätningar var det ja... ska jag göra det, då känns det som att lära sig gå igen..

Har ingen mätmikrofon, inget program för det osv..

Om jag gör en mätning. ska rummet vara tomt då eller ska det va möblerat precis som det är när jag spelar in eller mixar?

Låt säga att mätningen visar att det är en puckel från 50hz till 500. Vill det då säga att jag måste smälla upp mer basstraps?

Om mätningen visar en nedgång vid basen, vad gör jag å?

mellnregistret är också uppe och leta efter sina hästar omkring 400-5000 medan det sen är jämt, ska jag då använda lite tjocare absorbenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

mätningar var det ja... ska jag göra det, då känns det som att lära sig gå igen..

Har ingen mätmikrofon, inget program för det osv..

Om jag gör en mätning. ska rummet vara tomt då eller ska det va möblerat precis som det är när jag spelar in eller mixar?

Låt säga att mätningen visar att det är en puckel från 50hz till 500. Vill det då säga att jag måste smälla upp mer basstraps?

Om mätningen visar en nedgång vid basen, vad gör jag å?

mellnregistret är också uppe och leta efter sina hästar omkring 400-5000 medan det sen är jämt, ska jag då använda lite tjocare absorbenter?

Alla dessa frågor finns besvarade i olika trådar. Börja med att plöja igenom ett antal så kommer du säkert igång relativt snabbt.

Här är en bra om stående vågor:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79998

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...