Jump to content
Annons

Värdepost


debatt

Recommended Posts

Man kan ju som bekant (?) skicka sina alster (manus, cd, tape o.d.) till sig själv som Värdepost med Mottagningsavi i ett vidimerat och väl förslutet rödtejpat kuvert med namnteckningar runtom ovanpå alla skarvar enligt en viss modell (även om Posten inte begriper varför man väljer Mottagningsbevis). Detta besvär drar man på sig för att ha ett bevis att man haft sin sak i sin ägo en viss datum. Poststämpelns datum kommer ju här vara rätt viktig.

1) Man ska ju då åsätta brevet/paketet ett "värde", men de brukar säga att jag ska skriva 20 kr, för mer är inte den fysiska varan värd, enligt marknadsvärdet. Men efter samtal med en advokat så menade han att varan främst har ett immateriellt värde och det är det värdet jag ska skriva. Och det värdet kan ju vara "hur högt som helst". Man måste dock i alla sammanhang kunna styrka marknadsvärdet. Hur resonerar ni kring detta?

2) Vad händer rent hypotetiskt om ens vara ligger kvar i vagnen hos Posten Företagscenter, men brevbäraren har tappat bort avin eller lagt den i fel brevlåda. I min uppgång hamnar post OFTA fel. För att få ut sitt värdepaket (beviset om ens manus, cd, tape eller dylikt) så krävs avin. Men har man inte den så har man inte den... Sedan kan man stå och tjafsa med kassörskan där hur länge som helst om det och samtidigt se sitt paket i vagnen. En mardröm visst, men vad händer då? Hur skulle ni göra, seriöst?

😐

postnisse//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Jag skickade ett rekommenderat brev till mig själv utan krusiduller. Tror faktiskt inte att det spelar så stor roll. Hamnar man i rättegång med ett skivbolag så kan man presentera hur många rekommenderade kuvert som helst utan att få rätten på sin sida. I Sverige går mördare fria på mindre grunder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade ett rekommenderat brev till mig själv utan krusiduller. Tror faktiskt inte att det spelar så stor roll. Hamnar man i rättegång med ett skivbolag så kan man presentera hur många rekommenderade kuvert som helst utan att få rätten på sin sida. I Sverige går mördare fria på mindre grunder...

Fick precis för 3-5 minuter sedan svar på denna frågan från Posten högsta instans.

Mitt lokala Posten Företagscenter (precis som andra instanser) har angett felaktig information!

Nu vet jag att det är Värdepost (assurerat) man måste skicka det som och INTE som Rekommenderat.

Varför?

Det är bara som Värdepost som en tejp ska anbringas och är giltig. Det förfarandet är ett bevis på att kuvertet inte öppnats tidigare.

Skickade du som Rekommenderat och fick tejpen runtom över alla skarvar efter att du skrivit

din namnteckning överallt över dessa skarvar? 😳

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en åtta år sen men det skickades som rekommenderat. Kassörskan klistrade kvittot över brevöppningen som ett sorts sigill. That´s all! Ingen tejp och inga namnteckningar! Man kan kanske ånga upp det utan att åsamka skada, jag vet faktiskt inte. Något annat än rekommenderat behövdes inte, såvida man inte ville försäkra brevet till väldigt hög summa pengar och det tyckte jag kändes onödigt. Rekommenderat är dyrt nog! Också svårt att i förväg bedömda hur pass värdefull ens musik kan bli ☺️

Men jag skyddar låtarna så att jag helt enkelt inte låter dem komma på vift. Jag skickar inte mina bästa låtar till skivbolag och liknande. Alltför stor risk att ngn lånar en del takter och bygger upp ngt "eget". Tycker jag känner igen låtar lite varstans men som sedan visar sig inte var de jag tänkte på även om de var rejält lika. Fattar inte att fler åker på låtstöld, kanske görs det upp i skymundan...

Brukar du skicka in låtar så ska du nog skydda dem med alla till buds stående medel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en åtta år sen men det skickades som rekommenderat. Kassörskan klistrade kvittot över brevöppningen som ett sorts sigill. That´s all! Ingen tejp och inga namnteckningar! Man kan kanske ånga upp det utan att åsamka skada, jag vet faktiskt inte. Något annat än rekommenderat behövdes inte, såvida man inte ville försäkra brevet till väldigt hög summa pengar och det tyckte jag kändes onödigt. Rekommenderat är dyrt nog! Också svårt att i förväg bedömda hur pass värdefull ens musik kan bli ☺️

Men jag skyddar låtarna så att jag helt enkelt inte låter dem komma på vift. Jag skickar inte mina bästa låtar till skivbolag och liknande. Alltför stor risk att ngn lånar en del takter och bygger upp ngt "eget". Tycker jag känner igen låtar lite varstans men som sedan visar sig inte var de jag tänkte på även om de var rejält lika. Fattar inte att fler åker på låtstöld, kanske görs det upp i skymundan...

Brukar du skicka in låtar så ska du nog skydda dem med alla till buds stående medel!

Hej!

Det är inte så stor prisskillnad mellan att skicka som Rekommenderat eller som Assurerat (Värdepost). Det enda kruxet är att Posten Företagscenter kan börja käfta emot och hävda att man bara kan skriva 20 spänn som värdebelopp på kuvertet - och då är det just 20 spänn man får om brevet kommer på avvägar. Därför har väl rekommendationen att man ska skicka det som "Rekommenderat" istället slagit igenom såpass kraftigt som det inte borde. Vid brev som kommer bort som är Rekommenderade så ersätter Posten med 5000 kr. Det är naturligtvis svårt att veta innan om ett bokmanus eller en cd eller vad det nu än är kommer att slå och vilka eventuella inkomster det kommer att inbringa, om det inte är beställningsverk för då kan man ju ha ett visst hum om det iaf. Jag brukar stå på mig och skriva ett högt belopp och hänvisa vad det skulle ha inbringat om det inte blivit stulet/tappat. Men man har dock alltid själv bevisbördan för att bevisa att verket skulle ha inbringat si eller så mycket. Att ha skickat det rekommenderat utan att ha tejpat skarvarna ska inte vara tillräckligt i en tvist, men iofs kan ju kvittot som "sigill" räcka kanske - det beror lite på hur det ser ut och hur säkert klistret verkar vara, samt naturligtvis förutsatt att det är ENDA öppningen i kuvertet.

Du betonar här i ditt inlägg - precis som andra i både bok- och musikbranschen gärna gör - att jag bör skydda mig även på andra sätt när det gäller detta, med alla till buds stående medel. Men ännu har ingen gett något exempel på vad det skulle kunna vara!! K-pist?

Nu har jag fått svar från ett fackförbund, ett länsförbund, STIM, Posten och Posten igen. Väntar på det sista mailet nu, och det är också en instans hos Posten. I alla instanser har det visat sig efter att de undersökt saken att det är Assurerat jag bör skicka det som, även om de tidigare gett direktiv om Rekommenderat. Därför kommer bl.a. en del webbsidor att ändras framöver.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du betonar här i ditt inlägg - precis som andra i både bok- och musikbranschen gärna gör - att jag bör skydda mig även på andra sätt när det gäller detta, med alla till buds stående medel. Men ännu har ingen gett något exempel på vad det skulle kunna vara!! K-pist?

//:debatt

Ja, ibland undrar man om ens det hjälper 😄

Finns egentligen inget skottsäkert sätt att skydda sin musik. Stora artister backas upp av skivbolagets och förlagens advokater. Vi andra har inte de möjligheterna. Det finns ett antal webbaserade siter där man kan upphovsrättsskydda sina verk. Utnyttja dem + kör med rekommenderade kuvert. Om det inte krävs att verken är opublicerade kan du lägga ut din musik på YT, Facebook, etc och då blir de automatiskt skyddade. (Är låtarna tillräckligt bra kan det finnas artister som vill göra nyinspelningar av dem.) Andra sätt kan helt enkelt vara att berätta/spela upp kompositionerna för bekanta/vänner (dock ej sådana med musikaliska ambitioner). Deras vittnesmål är så goda som andras. Kan du i rättegång visa upp 15 vittnen, kan vara lärare, arbetsgivare, arbetskamrater, så kan en artist/skivbolag inte vifta undan ett sådant faktum utan vidare.

Vill du inte sprida ut musiken, säg att du har en jättehit som du försöker sälja in till en storartist och som då krävs att låten är opublicerad, då kan du helt sonika göra ett eget skivutsläpp. Vet inte vad den nedre gränsen ligger på, men pressa upp 5-50 skivor som du säljer till dig själv (eller föräldrar, syskon, eller andra du litar på) då har du officiellt en ordentlig copyright så god som någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå säkring och snoende.

Jag skickade mina texter till ett översättningsföretag.

Han ville ha låtarna också efter ett tag, skrev han.

Vad i helvete då för?

Men det kunde han inte förklara riktigt trovärdigt.

Det var bara att glömma.

Långt innan dess hade jag säkrat dem.

Och när det gäller språkgranskning så kan man ju inte först göra skivan och sedan skicka texterna för kontroll... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå säkring och snoende.

Jag skickade mina texter till ett översättningsföretag.

Han ville ha låtarna också efter ett tag, skrev han.

Vad i helvete då för?

Men det kunde han inte förklara riktigt trovärdigt.

Det var bara att glömma.

Långt innan dess hade jag säkrat dem.

Och när det gäller språkgranskning så kan man ju inte först göra skivan och sedan skicka texterna för kontroll... 😆

Och anmäla ISRC-koder till de som har hand om det och 2 ex till Sveriges Grammofonarkiv.

Läste detta nånstans...

Killen ville nog bara veta hur låten gick för att bättre kunna översätta den. Tror inte du behöver vara rädd för ett översättningsföretag. 😉

Ang ISRC-koder, och liknande, så brukar företaget som "pressar" skivorna ta hand om allt sånt. Och de två skivorna till Sveriges Grammofonarkiv

skall du definitivt inte skicka (om du vill ha dem opublicerade). Risken finns att de spelas upp någonstans och då är de "brända", dvs kan inte delta

i tävlingar som kräver opublicerade verk såsom melodifestivalen. Inte för att chansen är så väldans stor att man hamnar där 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men ett sätt att skydda sig är ju just att ge ut, publiceras, det sa vi ju förut...

☺️

Är man väl inarbetad och syns överallt, så.

Jag lägger in ISRC-koderna.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Utdrag ur Postens skriftliga information:

"Mottagningsbevis kan köpas som tillägg till Rek och Värde. Tjänsten ger dig bevis på att mottagaren har fått din försändelse, eftersom det påskrivna mottagningsbeviset skickas tillbaka till dig."

Personalen på Posten Företagscenter undrar alltid varför jag ska ha mottagningsbevis eftersom jag skickar det till mig själv. Det är ju du själv som ska ha det och hämtar ut kuvertet och då behöver du ju inget bevis, säger de alltid. Detta trots att jag förklarat varför och att det är en rekommendation från STIM och från fackförbund och andra. Jag har aldrig fått tillbaka mottagningsbeviset. Även om jag alltid betalat för det.

😐

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skriftligen på kuvertet ska ange ett lågt värde som "värde på värdeposten" man skickar till sig själv därför att det rent fysiska värdet är värt kanske en tjuga (cdr, fodral, några papper) - VEM ersätter en för förlorad arbetsinkomst OM det kommer bort och läggs i fel brevlåda och då det om det inte hade kommit bort hade inbringat 100000 kr?

Går det på Posten, har de en central drulleförsäkring?

Åligger det den enskilde att ha en stöldförsäkring? Knappast? Här vet vi ju vem som varit försumlig och det är INTE paketlämnaren och då kan inte den enskildes drulleförsäkring eller stöldförsäkring i hemförsäkringen hjälpa.

Moment 22?

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför lever du i forntid 😲? I dagens samhälle finns något som heter e-post. Fast jag håller med till en del. Brev med poststämplar är rätt så charmigt det också.. 😉

Vet att en del inkl mig själv förr om åren postat gamla demos för att sen inte öppna... (förrän till jul typ). Maila/skicka till kompisar så finns det sparat på flera ställen. USB-sticka är också bra. Separata hårddiskar mm. Orkade inte läsa genom tråden så om jag upprepar nåt svar ber jag om ursäkt. Upphovsrätten är bra men det behöver inte gå till överdrift.

Kör på debatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför lever du i forntid 😲? I dagens samhälle finns något som heter e-post. Fast jag håller med till en del. Brev med poststämplar är rätt så charmigt det också.. 😉

Vet att en del inkl mig själv förr om åren postat gamla demos för att sen inte öppna... (förrän till jul typ). Maila/skicka till kompisar så finns det sparat på flera ställen. USB-sticka är också bra. Separata hårddiskar mm. Orkade inte läsa genom tråden så om jag upprepar nåt svar ber jag om ursäkt. Upphovsrätten är bra men det behöver inte gå till överdrift.

Kör på debatt!

Menar du typ Manusbanken då? För att lagra filer alltså.

Jag fattar inte hur du ska kunna bevisa nånting med ett mail.

Det enda som STIM och Svenska Författarförbundet mig veterligen BÄGGE rekommenderar, så är det brevpost till sig själv.

Det blir dyrt att skicka usb-minnen och hårddiskar till sig själv som Värdepost som aldrig öppnas.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick nyss tillgång till följande regler från Posten:

"Posten ansvarar inte för uppkomna indirekta skador eller följdskador, t ex utebliven handelsvinst, förlorad marknad eller annan liknande skada eller förlust."

 

"Posten ansvarar inte för skador som uppkommer av att någon efter utlämnande använder innehållet i en försändelse för att företa rättshandlingar olagligen eller utan befogenhet eller behörighet."

Egentligen säger båda dessa bestämmelser att det är kört!

Den första att om brevbäraren lägger brevet fel och det hamnar i orätta händer och ges ut, så får man inte ett piss av Posten för förlorad arbetsinkomst.

Den andra att man inte får ett dugg i ersättning om kassörskan lämnar ut brevet till fel person.

😳

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...