Jump to content
Annons

Återanvända?


debatt

Recommended Posts

1) Hur länge gäller portot för dessa färdigfrankerade kartonger som man kan köpa via posten.se för 390 kr för 10 st = 39 kr styck. Vad händer alltså om man köper en 10-pack - tror dessutom inte att de säljs enstaka - och inte använder alla direkt utan tänker skicka någon av dem om 10 år? Gäller fortfarande det man betalat en gång i tiden?

260483.jpg

2) Kan dessa återanvändas? Dvs. kan den som tar mottar denna paket sätta på en klisteretikett över och skicka vidare / tillbaka paketet? Vad är det som hindrar?

3) Hur kan det komma sig att dessa BARA säljs via internet och där på posten.se? Jag var på Posten Företagscenter men de visste inte och hade inga.

4) Varför är Postens allra STÖRSTA paket - även kallat Sverigepaketet förr - den variant som är allra billigast att köpa?

🥰

cace & musik//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl som porton allmänt numera: Du köper ett "brevporto" till dagspris, det portot funkar för ett brev tills tiden stannar. Förra årets julporto funkar alltså utmärkt i år, även om de idag säljs för nån 50-öring mer (gör de det?).

Du får återanvända din kartong, det är inte lag på att lägga det i återvinningskontainer;). Ett stämplat porto funkar däremot inte. Obruten kartong /obrutet brev kan du återsända till avsändaren eller eftersända utan att slaska på mer porto.

Posten är f ö en samhällsfunktion som faktiskt blivit bättre sedan den utlokaliserades till godtycklig ICAbutik. Jag minns två tillfällen från tiden då det var bättre förr; först gick jag in till posten och bad dem komplettera ett brev med rätt postnummer. Det gick inte(!). En annan gång, samma kontor, frågade jag om de kunde hjälpa mig att skicka ett fax (för en rimlig peng, 2 kr? 10 kr?). Jag tyckte det kändes som en rimlig postservice, men det gick inte heller. När jag gick ut såg jag skylten på entrédörrn: "We give no service". Då gick jag över gatan till närmsta näringsidkare, jag tror han sålde datorhårdvara; ett garv och faxet fixat på en minut. "Vill du ha en femma för besväret?" "Nej för fan, vi kör så här".

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Hur länge gäller portot för dessa färdigfrankerade kartonger som man kan köpa via posten.se för 390 kr för 10 st = 39 kr styck. Vad händer alltså om man köper en 10-pack - tror dessutom inte att de säljs enstaka - och inte använder alla direkt utan tänker skicka någon av dem om 10 år? Gäller fortfarande det man betalat en gång i tiden?

2) Kan dessa återanvändas? Dvs. kan den som tar mottar denna paket sätta på en klisteretikett över och skicka vidare / tillbaka paketet? Vad är det som hindrar?

3) Hur kan det komma sig att dessa BARA säljs via internet och där på posten.se? Jag var på Posten Företagscenter men de visste inte och hade inga.

4) Varför är Postens allra STÖRSTA paket - även kallat Sverigepaketet förr - den variant som är allra billigast att köpa?

1. Färdigfrankerade kartonger har ett bästföredatum; det brukar oftast följa principen 1 SEK = 1 dag. Så i ditt fall måste du använda upp samtliga kartonger inom en period om 390 dagar efter köpet.

2. Egentligen inte. Om man vill kunna låta "skicka vidare" eller returnera ett paket så måste man betala en särskild avgift redan när du köper kartongerna. Paket som ska returneras märks enkelt med "Tur & Retur" i övre vänstra hörn. För "skicka vidare"-paket förutsätts att man fyller i namn och adress på samtliga tänkbara mottagare på en särskild blanket och som klistras på baksidan av paketet.

3. Hmmm... Jag var också på Posten Företagscenter, men de förnekar bestämt att du ens har talat med eller varit i kontakt med någon av deras medarbetaree. Det var inte så att du var inne på en bank?

4. De tycker inte längre att produktnamnet är politiskt korrekt och därför rear ut varan. Ny och uppdaterad vara är på väg; så vitt jag vet kommer det att vara i svart/vitt/rött/gult mönster att kallas "Allas Paket".

Det är lite av en gåta, faktiskt, att du väljer att ställa dessa frågor här och inte direkt till POSTEN. Men det har du kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

4. De tycker inte längre att produktnamnet är politiskt korrekt och därför rear ut varan. Ny och uppdaterad vara är på väg; så vitt jag vet kommer det att vara i svart/vitt/rött/gult mönster att kallas "Allas Paket".

Här kommer konkurrerande Schenker och UPS transporter med i bilden oxå. De förstnämnda levererar post i återanmända mellanmjölkspaket, och köper därmed in sig i varumärket "Sverigepaketet". Maxvolym 1 dm^3. UPS sticker ut hakan med "Borgarpaketet", vilket endast kommer att säljas på Öfre östermalm för 3 kr st. Det skall vara billigt att vara rik. Om man köper detta paket slipper man oxå betala TV-licens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där spoilerfunktionen är faktiskt rätt bra. Det var Dingbats som jag såg först använda den.

Jag HAR ställt frågorna till Posten Företagscenter.

De hade ingen aning egentligen, för såhär svarade de:

1) Har aldrig tänkt på det. Har inte fått den frågan förut faktiskt...

Du kan inte tänka dig att köpa någon annan slags vadderad påse eller nåt,

som vi säljer enstaka av?

2) Är det någon som ska skicka tillbaka paketet till dig, menar du? (helt oförstående ansiktsuttryck)

Tjaa, egentligen är det väl inget som hindrar, men vi ser ju helst att man köper nytt.

3) Har absolut ingen aning. Det borde man fråga! Och kanske ändra på.

4) Det paketet kom till för att locka folk att skicka julklappar. Det hänger väl kvar därför...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...