Jump to content
Annons

Problem med rullbandare


Halkbi

Recommended Posts

Hej!

Har hållit på en del med digital inspelning men blev en dag nyfiken på analog inspelning, framför allt inför möjligheten att kunna göra råa livetagningar med mitt garagerockband. Kom således på att vi har en gammal Fostex R8 här hemma som farsan spelat in lite demoar med i slutet av 90-talet. Ikväll tänkte jag försöka spela in en låt med den bara för att lära mig hur den funkar. Jag kom så långt att jag lyckades ladda bandet i bandaren, men där märkte jag att bandet inte rullas upp på tomspolen. Den vänstra spolen matar ut band tills man får "tape error" och så får man rulla upp bandet manuellt. Samma sak när jag försöker att spola bandet framåt. Att spola tillbaks bandet är inga som helst problem. Märker när jag testar utan band att tomspolen inte rör sig över huvud taget när man spolar framåt eller spelar upp. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Bandaren har legat oanvänd sedan början av 2000-talet och fungerade felfritt då.

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bandet går enligt vad som beskrivs i manualen, så nåt problem med hårdvaran borde det vara. Ska öppna den och kolla remmarna imorgon. Extra tråkigt är det i och med att det inte är vår bandare utan den tillhör en spelpolare till farsan som lämnat intresse för den efter att ha börjat spela in digitalt. Lite bortskämd är man som vuxit upp under digitala förhållanden och inte vet hur pilligt det är med underhåll av analog utrustning. Men om remmen är av, var får man isåfall tag på en ny? Utbudet av reservdelar borde ju idag vara rätt begränsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

vissa bandare drivs med gummihjul som går mot andra hjul(drivmotor-hjul?). det brukar va fjädrar som kan va dåliga så gummihjulen in går ända fam mot drivljulet, eller att det går trögt(osmort?) så de inte går mot.

öppna bandaren och se så alla delar rörsig som dom ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

vissa bandare drivs med gummihjul som går mot andra hjul(drivmotor-hjul?). det brukar va fjädrar som kan va dåliga så gummihjulen in går ända fam mot drivljulet, eller att det går trögt(osmort?) så de inte går mot.

öppna bandaren och se så alla delar rörsig som dom ska.

I detta fall så rör sig ju inte tomspolen över huvud taget, och det är ju där det brister. Rimligtvis så borde det ju röra sig så att bandet rullas upp. Nu gör det inte det, vilket får konsekvensen att bandet inte rör sig framåt utan bara matas ut vilket resulterar i tape error. Ska öppna och se efter imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...