Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

1: hur vet man att en mikrofon behöver rengöras? På vilket sätt börjar den låta konstigt?

2: hur gör man? Det gäller i första hand kondensatormikrofoner. Är verkligen sugen på att lära mig detta själv, dvs inte lämna in dom hos nån som gör det åt mig. Hittade nånstans att destillerat vatten skall strykas på membranet med väldigt mjuk borste (funkar tops?). Sedan skall man använda "blotting paper"(läskpapper?) för att torka rent...! Detta skall upprepas flera gånger. Man skulle absolut inte använda något medel, bara destillerat vatten.

Kan någon här nåt om detta?

3; skiljer sig förfarandet väldigt mkt åt beroende på vilken mik det gäller, eller vilket material membranet är gjort av?

4: är det bara membranet man skall rengöra?

Kort sagt: har någon här inne erfarenhet av mikrofonrengöring, och kan dela med sig av denna kunskap?

Har några billigare adk mikrofoner vi aldrig använder som jag kan öva på....så världen går inte under om jag skulle strula till det i början.

Annons
Postat

Nej nej nej.. inte tops.. Då sabbar du membranet direkt.. Jag har hållit på i studiobranschen sen tidigt 80-tal och har aldrig varit med om att behöva rengöra en mic.. Hur kommer det sig att du funderar på detta???

Postat

.... Har en akg c12 som inte låter helt ok...har dock bara jobbat med sång som jag inte själv spelat in, så jag ska ta och testa själv först.har liksom valt bort den nästan automatiskt bara för att jag aldrig hört en tgning gjord med den som låtit bra....jävligt konstig och oregerlig topp. Det var väl det som fick mig att fundera på att det vore jävligt kul att kunna göra sånt själv när det behövs. U87i miken vi har i studion är tydligen rengjord hyggligt nyligen.. Men då är den ju minst 25 år gammal också.

Postat

Ja,man får väl lägga den iden på hyllan. Har blivit varnad från flera håll att försöka dettasjälv, och mitt sunda förnuft säger väl att man borde hålla fingrarna borta. Irriterande då man är envis av sig, men men....

Ang c12 så ska jag testa den själv... Vet by fact att det var "skit bakom spakarna" förrut, men skeptisktill att det kan orsaka den typen av missljud.... Men det återstår att se.

pme (oregistrerad)
Postat

Ja,man får väl lägga den iden på hyllan. Har blivit varnad från flera håll att försöka dettasjälv, och mitt sunda förnuft säger väl att man borde hålla fingrarna borta. Irriterande då man är envis av sig, men men....

Ang c12 så ska jag testa den själv... Vet by fact att det var "skit bakom spakarna" förrut, men skeptisktill att det kan orsaka den typen av missljud.... Men det återstår att se.

Det vore mycket illa om du pajade CK12 kapseln om den inte behövs ha sönder. Har du uteslutit alla andra felorsaker? Tex provat micken med en annan kapsel?

Postat

Jag vill också höja varningens finger, jag skulle verkligen inte ge mig på en C12 för att lära mig rengöra kapslar.

Postat

Jag vill också höja varningens finger, jag skulle verkligen inte ge mig på en C12 för att lära mig rengöra kapslar.

haha....nä, det var ju inte så jag menade. haha....jag skulle lära mig på dom billigare mikarna vi har, som vi inte använt på flera år....för att senare kunna titta på dom andra, men jag inser nu att även detta är överkurs. 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

En C12 ska man inte leka med.. Det är visst en av det bästa kapslarna som finns. Dirik De Geer använder modifierade i sina mickar.. En av världen bästa (men inte snyggaste) mickar.. http://kochandgilpin.co.uk/didrik_de_geer_microphone/Didrik_De_Geer_Mic_Hire.html

Han använder inte mässings CK12. Det är nylon CK12 från C12VR. De har inte dubbel kammare som mässings CK12. Men något

har han i alla fall lyckats med för de lär låta mycket bra.

Postat

Nu inser jag ett visst missförstånd här. Jag var inte medveten om att det faktiskt fanns en vintagemik från 50-talet som heter akg c12, och att de nya heter akg c12 vr. Det är alltså en akg c12 vr som ligger nere i studion, som jag tycker låter dåligt. Jag tänker inte pilla på membranet på den ändå....men det är alltså inte det gamla originalet från 50-talet.

Postat (redigerat)

Det var ganska nyligen vi snackade om kapslar och rengöring i denna tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=80001

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
pme (oregistrerad)
Postat

Nu inser jag ett visst missförstånd här. Jag var inte medveten om att det faktiskt fanns en vintagemik från 50-talet som heter akg c12, och att de nya heter akg c12 vr. Det är alltså en akg c12 vr som ligger nere i studion, som jag tycker låter dåligt. Jag tänker inte pilla på membranet på den ändå....men det är alltså inte det gamla originalet från 50-talet.

Då är det nog billigare att köpa en ny kapsel från AKG. Eller ännu bättre köpa en kopia av originalet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.