mickestrang Postat 22 oktober 2010 Dela Postat 22 oktober 2010 Vad använder ni? Hur nöjda är ni? vad skulle ni vilja byta ut? Själv kör jag just nu U-87, SAM-82 och Lynx One. Skulle vilja testa lite modernare preamp och ljudkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 oktober 2010 Dela Postat 22 oktober 2010 Jag är supernöjd med mina prylar, men har haft tankar på att även skaffa någon färgande preamp också som komplement, för variationsmöjligheternas skull - men inte för att byta ut något av det befintliga. Mina preampar är True Systems P-Solo, Benchmark Pre-420 och Audient MiCO - och omvandlarna är Benchmark ADC1 och RME ADI-8 DS. Ljudkortet är RME HDSP9652. De mickar jag använder mest, är BLUE Babybottle, sE Electronics Z5600a mk2, Crowley and Tripp Naked Eye och LineAudio SM6i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 22 oktober 2010 Dela Postat 22 oktober 2010 (redigerat) Mik: u87i / tlm49 / akg c12 eller manley ref-c Pre: vintage design ca73 / ua 6176 / focusrite isa 430 Omvandlare: lynx aurora Det fetmarkerade är den setupen vi oftast kör.... Är oftast väldigt nöjd med resultaten...det är otroligt skönt att ha ett urval av mikrofoner med olika karaktär...preampen bryr jag mig inte riktigt lika mkt om, kör på den som är lättast att hooka up...! Skulle nåt bytas skulle det nog bli c12an.... Inte riktigt hittat rätt med den miken ännu, men man har inte riktigt gett den en ärlig chans heller...! Men absolut mest avgörande är att vi äntligen han ett jättebra och stort rum att spela in i. 🙂 Redigerat 22 oktober 2010 av Mr Keys Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 22 oktober 2010 Dela Postat 22 oktober 2010 Oj! Är dessa kedjor i er "hemstudio" eller har ni studion som levebröd? De är itne gratis, men levererar säkert ett vackert ljud i slutändan.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 oktober 2010 Dela Postat 22 oktober 2010 Oj! Är dessa kedjor i er "hemstudio" eller har ni studion som levebröd? De är itne gratis, men levererar säkert ett vackert ljud i slutändan.. Hemstudio i mitt fall, men certifierad ljudgalning som jag är, så har jag något att skylla på... 😉 Nåja - jag har förstås också skaffat en del för att ha både för eget bruk och att ha som demoutrustning, så det är kanske inte säkert att jag hade skaffat fullt så dyra prylar om det "bara" var till hemstudion... För att komplettera det hela på lyssningssidan, så har jag förstås också Benchmark DAC1 och ADAM S3X-V. 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 22 oktober 2010 Dela Postat 22 oktober 2010 Mik: u87i / tlm49 / akg c12 eller manley ref-c Pre: vintage design ca73 / ua 6176 / focusrite isa 430 Omvandlare: lynx aurora Men absolut mest avgörande är att vi äntligen han ett jättebra och stort rum att spela in i. 🙂 Trevligt! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2010 Dela Postat 22 oktober 2010 (redigerat) TLM102 och Audient Mico preeamp. Låter på sång bäst analogt kopplat genom en RANE DC24 stereo kompressorburk, kör på en kanal bara, kanske skulle det bli ännu bättre med bägge kompressorerna i stereo? Apropå Gilberts berömda rum så ska jag i morrn åka och kolla på en lokal i en träkåk. Har fått erbjudande om replokal i en stenkåk, men det känns lite bortkastat. Att bara stå och repa utan att samtidigt kunna spela in känns inte så lockande. Jag har ett gäng andra mickar oxå, orkar inte örja om dem här, den lilla Neumannen klår dem alla på allt. Redigerat 22 oktober 2010 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 22 oktober 2010 Dela Postat 22 oktober 2010 Oj! Är dessa kedjor i er "hemstudio" eller har ni studion som levebröd? De är itne gratis, men levererar säkert ett vackert ljud i slutändan.. Det är inte en hemmastudio.. Vi har investerat i en del av utrustningen själva, men även ingått en form av samarbete med några väldigt ekonomiskt starka personer som har införskaffat en hel del utrustning under deras kariär. Det gäller att dr nytta av det så länge det varar. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Sony F290 och MXLV67 in i ett M-Audio FTU Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 hur skulle ni beskriva u87? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mickestrang Postat 23 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 23 oktober 2010 Det finns en lång tråd som tog upp U87 som sångmikrofon. Kort och enkelt. Jag tycker den funkar bra på det mesta, typ släng fram den och jag blir inte i alla fall besviken. Efter att ha kört hemma en del med Röde och AKG måste jag säga att U87 är många snäpp bättre, men den kostar därefter, förmodligen för mycket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 kanske skulle det bli ännu bättre med bägge kompressorerna i stereo?Sålänge det är 1 monomik är det lönlöst, men om du skaffar en TLM+Mico till och mickar i stereo så... ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 U87an funkar nästan alltid....ganska snäll mik som man inte behöver ratta så mkt om man inte vill. Manleyn upplevs som hårdare...typ lite mer topp och lite tunnare i det lägre registret Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Mic : Neumann 103 eller Crowley and Tripp Naked Eye Preamp : Api A2D eller UAD LA 610 Ljudkort A/D : Apogee One eller RME 96/32 Mycket nöjd med denna setup. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Hemma i projektstudion: Röde nt2-a GA Project 73 - Fullt modifierad Saffire ljudkort Jag skulle gärna vilja ha en annan mic. Blir nog en shure 7b eller neumann 102 som det ser ut nu /Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Till sång: Akustikbehandlat sångbås Neumann TLM-103 GA Pre-73 Apogee Duet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mickestrang Postat 23 oktober 2010 Trådstartare Dela Postat 23 oktober 2010 Intressant att se så många konstellationer...Det finns så jäkla mycket prylar om man ändå hade råd och tid att testa mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 (redigerat) I min hemmastudio Mick MXL1006 Preamp ArtTube MP Ljudkort M-Audio Audiophile 2496 Ibland en Peavey CDS2 kompressor vid inspelning. En ny mick är jag sugen på, blir troligen en Blue Babybottle. Det låter ok med min nuvarande signalkedja. Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 23 oktober 2010 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Jag kör: Mikrofon: Röde nt2a / Avantone cv12 Preamp: G.A PRE73/Tl Audio 5050 (letar efter bättre preamps) Ljudkortet är ett sunkigt fasttrack 8r som känns lika antikt som min morbrors volvo duett..Måste verkligen ha ett nytt ljudkort, detta är helt ärligt det sämsta piss jag haft. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Sålänge det är 1 monomik är det lönlöst, men om du skaffar en TLM+Mico till och mickar i stereo så... ☺️ Äsch, jag menade förstås att seriekoppla de två halvorna i stereokompressorn. 😳 Micon är stereo så det går ju att göra som du säger bara man har en till mick. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Äsch, jag menade förstås att seriekoppla de två halvorna i stereokompressorn.Större risk för "överkomprimerat" material skulle jag säga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anjou Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Shure KSM 44 / Blue Baby Bottle / Shure SM7B (Oftast Sm7B pga mitt rum, när jag åker iväg och spelar in blir det KSM 44) Vintage Design M73D Motu Ultralite Fmr Audio RNC (Kompressor, används väldigt sällan för tracking) Snart flytt och lite mer energi skall då läggas på akustiken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Ljudkortet är ett sunkigt fasttrack 8r som känns lika antikt som min morbrors volvo duett..Måste verkligen ha ett nytt ljudkort, detta är helt ärligt det sämsta piss jag haft. 😄😆 och exakt VAD menar du är det sämsta med detta ljudkort? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Jag kör: Mikrofon: Röde nt2a / Avantone cv12 Preamp: G.A PRE73/Tl Audio 5050 (letar efter bättre preamps) Ljudkortet är ett sunkigt fasttrack 8r som känns lika antikt som min morbrors volvo duett..Måste verkligen ha ett nytt ljudkort, detta är helt ärligt det sämsta piss jag haft. Du gör nog bättre i att skaffa bättre micar, alternativt akustikbehandla. Men det är bara min åsikt. /Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Du gör nog bättre i att skaffa bättre micar, alternativt akustikbehandla. Men det är bara min åsikt. /Jon Det är alltid bra med olika mikar. Men det är utmärkta mikar båda två. Båda preamparna är bra grejer. Ljudkortet har jag aldrig provat men jag tvivlar på att det skulle vara uselt. Akustikbehandla tror jag också är rätt medicin om det inte låter bra om dessa grejer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Mikrofoner: Studio Projects B3 & SM57 Preamp: Studio Projects VTB-1 Ljudkort: Guitar Rig Session Kanske inte dom dyraste grejerna, men dom gör det dom ska. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 akg c414xl II -> A-designs P-1 (eller Avedis MA5) -> Api 525 -> Digi 003 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mellony Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Neumann TLM103 - Avalon 737 - Terratec FW AD/DA. 103an pajjar hela kedjan, den är på tok för vass i toppen. Den ska säljas och omvandlaren också (även om den är rätt neutral). Har lyssnat på 49an och u87an. Tycker dem låter rätt lika. Även om jag upplever u87an lite mjukare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 😄😆 och exakt VAD menar du är det sämsta med detta ljudkort? Drivrutinerna funkar inte som de ska till min dator..Vilket jag tycker är väldigt viktigt om man ska spela in.. Apropå akustikbehandling så är där auralex på ingång, dock bara ett startup kit, behöver jag mer så får jag fixa det då...Rummet ärcirka 20kvd så det är svårt att veta hur mycket jag behöver.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 23 oktober 2010 Dela Postat 23 oktober 2010 Neumann TLM103 - Avalon 737 - Terratec FW AD/DA. 103an pajjar hela kedjan, den är på tok för vass i toppen. Den ska säljas och omvandlaren också (även om den är rätt neutral). Har lyssnat på 49an och u87an. Tycker dem låter rätt lika. Även om jag upplever u87an lite mjukare. Jag såg en tlm49 på blocket för 6800:- häromdagen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.