Jump to content
Annons

Hur ser din kedja ut för sång?

mickestrang

Recommended Posts

Vad använder ni?

Hur nöjda är ni?

vad skulle ni vilja byta ut?

Själv kör jag just nu U-87, SAM-82 och Lynx One.

Skulle vilja testa lite modernare preamp och ljudkort.

Dela på andra sajter

Annons

Jag är supernöjd med mina prylar, men har haft tankar på att även skaffa någon färgande preamp också som komplement, för variationsmöjligheternas skull - men inte för att byta ut något av det befintliga.

Mina preampar är True Systems P-Solo, Benchmark Pre-420 och Audient MiCO - och omvandlarna är Benchmark ADC1 och RME ADI-8 DS. Ljudkortet är RME HDSP9652.

De mickar jag använder mest, är BLUE Babybottle, sE Electronics Z5600a mk2, Crowley and Tripp Naked Eye och LineAudio SM6i.

Dela på andra sajter

Mik: u87i / tlm49 / akg c12 eller manley ref-c

Pre: vintage design ca73 / ua 6176 / focusrite isa 430

Omvandlare: lynx aurora

Det fetmarkerade är den setupen vi oftast kör....

Är oftast väldigt nöjd med resultaten...det är otroligt skönt att ha ett urval av mikrofoner med olika karaktär...preampen bryr jag mig inte riktigt lika mkt om, kör på den som är lättast att hooka up...! Skulle nåt bytas skulle det nog bli c12an.... Inte riktigt hittat rätt med den miken ännu, men man har inte riktigt gett den en ärlig chans heller...! Men absolut mest avgörande är att vi äntligen han ett jättebra och stort rum att spela in i. 🙂

Redigerat av Mr Keys
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Oj! Är dessa kedjor i er "hemstudio" eller har ni studion som levebröd? De är itne gratis, men levererar säkert ett vackert ljud i slutändan..

Dela på andra sajter

Oj! Är dessa kedjor i er "hemstudio" eller har ni studion som levebröd? De är itne gratis, men levererar säkert ett vackert ljud i slutändan..

Hemstudio i mitt fall, men certifierad ljudgalning som jag är, så har jag något att skylla på... 😉

Nåja - jag har förstås också skaffat en del för att ha både för eget bruk och att ha som demoutrustning, så det är kanske inte säkert att jag hade skaffat fullt så dyra prylar om det "bara" var till hemstudion...

För att komplettera det hela på lyssningssidan, så har jag förstås också Benchmark DAC1 och ADAM S3X-V. 🥰

Dela på andra sajter

Mik: u87i / tlm49 / akg c12 eller manley ref-c

Pre: vintage design ca73 / ua 6176 / focusrite isa 430

Omvandlare: lynx aurora

Men absolut mest avgörande är att vi äntligen han ett jättebra och stort rum att spela in i. 🙂

Trevligt! 😄

Dela på andra sajter

TLM102 och Audient Mico preeamp. Låter på sång bäst analogt kopplat genom en RANE DC24 stereo kompressorburk, kör på en kanal bara, kanske skulle det bli ännu bättre med bägge kompressorerna i stereo?

Apropå Gilberts berömda rum så ska jag i morrn åka och kolla på en lokal i en träkåk. Har fått erbjudande om replokal i en stenkåk, men det känns lite bortkastat. Att bara stå och repa utan att samtidigt kunna spela in känns inte så lockande.

Jag har ett gäng andra mickar oxå, orkar inte örja om dem här, den lilla Neumannen klår dem alla på allt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

Det är inte en hemmastudio.. Vi har investerat i en del av utrustningen själva, men även ingått en form av samarbete med några väldigt ekonomiskt starka personer som har införskaffat en hel del utrustning under deras kariär. Det gäller att dr nytta av det så länge det varar. 🙂

Dela på andra sajter

Det finns en lång tråd som tog upp U87 som sångmikrofon.

Kort och enkelt. Jag tycker den funkar bra på det mesta, typ släng fram den och jag blir inte i alla fall besviken.

Efter att ha kört hemma en del med Röde och AKG måste jag säga att U87 är många snäpp bättre, men den kostar därefter, förmodligen för mycket.

Dela på andra sajter

kanske skulle det bli ännu bättre med bägge kompressorerna i stereo?
Sålänge det är 1 monomik är det lönlöst, men om du skaffar en TLM+Mico till och mickar i stereo så... ☺️
Dela på andra sajter

Intressant att se så många konstellationer...Det finns så jäkla mycket prylar om man ändå hade råd och tid att testa mer.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I min hemmastudio

Mick MXL1006

Preamp ArtTube MP

Ljudkort M-Audio Audiophile 2496

Ibland en Peavey CDS2 kompressor vid inspelning.

En ny mick är jag sugen på, blir troligen en Blue Babybottle.

Det låter ok med min nuvarande signalkedja.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Jag kör:

Mikrofon: Röde nt2a / Avantone cv12

Preamp: G.A PRE73/Tl Audio 5050 (letar efter bättre preamps)

Ljudkortet är ett sunkigt fasttrack 8r som känns lika antikt som min morbrors volvo duett..Måste verkligen ha ett nytt ljudkort, detta är helt ärligt det sämsta piss jag haft.

Dela på andra sajter

Sålänge det är 1 monomik är det lönlöst, men om du skaffar en TLM+Mico till och mickar i stereo så... ☺️

Äsch, jag menade förstås att seriekoppla de två halvorna i stereokompressorn. 😳 Micon är stereo så det går ju att göra som du säger bara man har en till mick.

Dela på andra sajter

Äsch, jag menade förstås att seriekoppla de två halvorna i stereokompressorn.
Större risk för "överkomprimerat" material skulle jag säga.
Dela på andra sajter

Shure KSM 44 / Blue Baby Bottle / Shure SM7B (Oftast Sm7B pga mitt rum, när jag åker iväg och spelar in blir det KSM 44)

Vintage Design M73D

Motu Ultralite

Fmr Audio RNC (Kompressor, används väldigt sällan för tracking)

Snart flytt och lite mer energi skall då läggas på akustiken.

Dela på andra sajter

Ljudkortet är ett sunkigt fasttrack 8r som känns lika antikt som min morbrors volvo duett..Måste verkligen ha ett nytt ljudkort, detta är helt ärligt det sämsta piss jag haft.

😄😆

m1006-20081209-124013-p0.jpg

och exakt VAD menar du är det sämsta med detta ljudkort?

Dela på andra sajter

Jag kör:

Mikrofon: Röde nt2a / Avantone cv12

Preamp: G.A PRE73/Tl Audio 5050 (letar efter bättre preamps)

Du gör nog bättre i att skaffa bättre micar, alternativt akustikbehandla. Men det är bara min åsikt.

/Jon

Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du gör nog bättre i att skaffa bättre micar, alternativt akustikbehandla. Men det är bara min åsikt.

/Jon

Det är alltid bra med olika mikar. Men det är utmärkta mikar båda två. Båda preamparna är bra grejer. Ljudkortet har jag aldrig provat men jag tvivlar

på att det skulle vara uselt. Akustikbehandla tror jag också är rätt medicin om det inte låter bra om dessa grejer.

Dela på andra sajter

Mikrofoner: Studio Projects B3 & SM57

Preamp: Studio Projects VTB-1

Ljudkort: Guitar Rig Session

Kanske inte dom dyraste grejerna, men dom gör det dom ska. 🙂

Dela på andra sajter

Neumann TLM103 - Avalon 737 - Terratec FW AD/DA.

103an pajjar hela kedjan, den är på tok för vass i toppen.

Den ska säljas och omvandlaren också (även om den är rätt neutral).

Har lyssnat på 49an och u87an. Tycker dem låter rätt lika.

Även om jag upplever u87an lite mjukare.

Dela på andra sajter

😄😆

m1006-20081209-124013-p0.jpg

och exakt VAD menar du är det sämsta med detta ljudkort?

Drivrutinerna funkar inte som de ska till min dator..Vilket jag tycker är väldigt viktigt om man ska spela in..

Apropå akustikbehandling så är där auralex på ingång, dock bara ett startup kit, behöver jag mer så får jag fixa det då...Rummet ärcirka 20kvd så det är svårt att veta hur mycket jag behöver..

Dela på andra sajter

Neumann TLM103 - Avalon 737 - Terratec FW AD/DA.

103an pajjar hela kedjan, den är på tok för vass i toppen.

Den ska säljas och omvandlaren också (även om den är rätt neutral).

Har lyssnat på 49an och u87an. Tycker dem låter rätt lika.

Även om jag upplever u87an lite mjukare.

Jag såg en tlm49 på blocket för 6800:- häromdagen...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.