Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå alla! Har precis införskaffat en ny dator, ingen höjdar-dator, men hoppades på att det skulle funka fint (vilket det mestadels gör..)

Problemet är att ibland låser sig datorn helt plötsligt. Ingen konstig skärm eller så, allt stelnar bara till, och enda sättet att få liv i den är att hålla in startknappen och sedan starta om den. Det här händer vid helt slumpmässiga tillfällen känns det som, och inte bara när jag sitter i Cubase. Provade en gång att koppla ifrån ljudkortet, och då verkade det funka bra!

Datorn är: http://www.dustinhome.se/pd_5010471183.aspx

Till den har jag ett Saffire Pro 14 (firewire) externt ljudkort.

Någon som hört om något liknande problem med ljudkort? Riktigt irriterande när man inte sparat på ett tag och allt låser sig..

Annons
Postat

Jag vet inte.. bara en tanke.. har du laddat ner senaste

version av drivrutin till ljudkortet?

min dator höll på så när jag hade en dålig drivrutin till nätverkskortet..

Postat (redigerat)

Liten fråga ? Du har ett Integrerat ljudkort på moderkortet ! Har du stängt av det ?

Redigerat av kardo
Postat

Virusdödare eller andra bakgrundprogram som stjäl kraft?

Automatiska uppdateringar som ställer till det?

Olämpliga saker som delar IRQ (typ ljudkortet och grafikkortet på samma...)?

Program/plugins som inte är 64-bitskompatibla?

Postat (redigerat)

Kan vara en tillfällighet att det fungerade utan ljudkort med, skulle nog testat detta lite mer för att vara riktigt säker på att det är ljudkortet som ställer till det.

Får du felet annars kan det nog vara defekt hårdvara i värsta fall.

Minnesfel - Prova memtest t.ex.

Ostabilt nätagg möjligen också.

I övrigt skulle jag nog rekommendera att du gör en ren windwos-installation (utan medföljande acer-programvara och skit). Men då behöver du en skiva för windows 7 HP 64.

Redigerat av Freddy
Postat

Varför då?

För att jag har haft och har just nu problem med detta. Det verkade som om inspelningsprogrammet krävde mer för sin grafik helt enkelt. Jag fick bland annat dropouts och inspelningen stannade mitt i och allt låste sig, som löste sig med ett bättre grafikkort. En del kan förklaras med för lite RAMminne, men grafikminnet kan också spela roll. Vad jag menar är att Inspelningsprogrammen är resurskrävande. Vissa dyra pluggar kan kräva mycket för det skall fungera br.Bara ett sånt program som brännarprogrammet nero låste sig totalt. Men ett bättre, nyare grafikkort löste det problemet. Eftersom inspelning sker i realtid , så måste uppdateringsfrekvensen på grafikkortet också kunna följa med i realtid. Det är vad jag anser baserat på mina små erfarenheter och konklusioner.

Ps. Mitt tidigare PCIe gick sönder. Låste datorn totalt. Kunde inte ens logga in via de grunddrivisar som finns i windows. Satte i ett gammalt PCI kort. Funkar hjälpligt. Men uppdateringsintervall 16 kontra 1 är märkbar skillnad. Kan inte spela in nu. Till och med en Youtubevideo som är högupplöst kan till och med stänga ner datorn av säkerhetsskäl och startar om densamma. Så, visst tror jag att man även bör titta på grafikkortet Har man ett 128 Mb så kanske man behöver ett starkare, helt enkelt. 😲

Postat

För att jag har haft och har just nu problem med detta. Det verkade som om inspelningsprogrammet krävde mer för sin grafik helt enkelt. Jag fick bland annat dropouts och inspelningen stannade mitt i och allt låste sig, som löste sig med ett bättre grafikkort. En del kan förklaras med för lite RAMminne, men grafikminnet kan också spela roll. Vad jag menar är att Inspelningsprogrammen är resurskrävande. Vissa dyra pluggar kan kräva mycket för det skall fungera br.Bara ett sånt program som brännarprogrammet nero låste sig totalt. Men ett bättre, nyare grafikkort löste det problemet. Eftersom inspelning sker i realtid , så måste uppdateringsfrekvensen på grafikkortet också kunna följa med i realtid. Det är vad jag anser baserat på mina små erfarenheter och konklusioner.

Ps. Mitt tidigare PCIe gick sönder. Låste datorn totalt. Kunde inte ens logga in via de grunddrivisar som finns i windows. Satte i ett gammalt PCI kort. Funkar hjälpligt. Men uppdateringsintervall 16 kontra 1 är märkbar skillnad. Kan inte spela in nu. Till och med en Youtubevideo som är högupplöst kan till och med stänga ner datorn av säkerhetsskäl och startar om densamma. Så, visst tror jag att man även bör titta på grafikkortet Har man ett 128 Mb så kanske man behöver ett starkare, helt enkelt. 😲

Jag vet att du hade detta problem och att du drog en (troligtvis förhastad) slutsats att GPUn var för klen. Detta ser jag som högst osannolikt och som jag skrev i din tråd, att ditt problem troligtvis berodde på en konflikt mellan detta grafikkort och ditt ljudkort (eller något annat).

Jag har kört tunga projekt på interna grafikkort (inbyggda på moderkort) och detta är inga problem förutsatt att det inte finns konflikter i systemet givetvis.

Postat

Virusdödare eller andra bakgrundprogram som stjäl kraft?

Automatiska uppdateringar som ställer till det?

Olämpliga saker som delar IRQ (typ ljudkortet och grafikkortet på samma...)?

Program/plugins som inte är 64-bitskompatibla?

Tanken var att jag skulle ha en smidig dator utan internetuppkoppling, så jag har stängt av alla "onödiga" program och uppdateringstjänster som kan tänkas sno kraft. Det där med IRQ vet jag inte riktigt? Hur tar man reda på det? Program/pluginsen ska nog inte va något problem, då det händer utanför cubase också. Tack för tipsen iaf 🙂

Postat

Kan vara en tillfällighet att det fungerade utan ljudkort med, skulle nog testat detta lite mer för att vara riktigt säker på att det är ljudkortet som ställer till det.

Får du felet annars kan det nog vara defekt hårdvara i värsta fall.

Minnesfel - Prova memtest t.ex.

Ostabilt nätagg möjligen också.

I övrigt skulle jag nog rekommendera att du gör en ren windwos-installation (utan medföljande acer-programvara och skit). Men då behöver du en skiva för windows 7 HP 64.

Ska sitta en längre stund utan ljudkortet imorgon, och se vad som händer!

Postat

Yep! Valde "disable" i enhetshanteraren

Brukar man inte stänga av det i BIOS? Som är själva hjärtat för moderkortet? Har själv XP. Men det kanske görs annorlunda i nyare datorer/operativsystem? Eller är enhetshanteraren direkt kopplat till BIOS rent generellt?

Postat

Jag vet att du hade detta problem och att du drog en (troligtvis förhastad) slutsats att GPUn var för klen. Detta ser jag som högst osannolikt och som jag skrev i din tråd, att ditt problem troligtvis berodde på en konflikt mellan detta grafikkort och ditt ljudkort (eller något annat).

Jag har kört tunga projekt på interna grafikkort (inbyggda på moderkort) och detta är inga problem förutsatt att det inte finns konflikter i systemet givetvis.

Visste inte att du hade svarat på min tråd 🙂 . Har inte fått notifiering om något därifrån än. Skall in och kolla. När det gäller mitt första PCIekort, så var det inte inbyggt utan påbyggt med kylelement på. Datorn själv är byggd för musik av Jostykit. Nå, detta bara en parantes. Detta är ju inte min tråd 😄 ! Sorry.

Postat

Okej, nu har jag suttit vid datorn utan det externa ljudkortet i några timmar. Funkar hur bra som helst. Och då är frågan vad som går snett när ljudkortet är med i leken! Det där med att stänga av de interna ljudkorten i BIOS vet jag inget om. Har fått för mig att det skulle gå att stänga av dem i enhetshanteraren, men kanske är helt ute och cyklar?

Nu vet vi i alla fall att datorn är som den ska va och att problemet förmodligen ligger i samarbetet mellan ljudkortet och datorn, eller - förhoppningsvis inte - ljudkortet :S

Postat

Det skulle väl kunna vara ett hårdvaruproblem. Att det är nån vajsing med ditt ljudkort.

Har du möjlighet så prova att koppla det till en annan dator och se om det blir samma strul då...

Postat

Det där med att stänga av de interna ljudkorten i BIOS vet jag inget om. Har fått för mig att det skulle gå att stänga av dem i enhetshanteraren, men kanske är helt ute och cyklar?

Kanske du har rätt. Min uppfattning är att i BIOS stänger man av de interna enheter som datorn absolut inte skall söka efter. Dvs mindre datorkraft för onödiga autooperationer=snabbare uppstart=mindre chans för konflikt mellan två liknande enheter. Där kan man ju också tala om för datorn vad den skall söka upp för typ av enheter först (prioriterade).I Enhetshanteraren stänger man bara av en enhet tillfälligt för att användas.

Sen IRQ kan vara lite knepigt, men jag har läst att där är vissa PCI-platser som är designade för att bara ta hand om en IRQ (solo) och andra PCI-platser som kan ta flera IRQ:s. Med ett påbyggt ljudkort, så skulle solo IRQ-platsen vara lämpligast för då blir den platsen konfliktbefriad. I datorns manual brukar dessa platser vara beskrivna. Men för att förstå systemet fullt ut får man nog ta reda på mer.

• 3 veckor senare...
Postat

Har gått en längre tid nu, och har helt enkelt försökt stå ut med att datorn hänger sig ibland. Men det är bara det att det är riktigt jobbigt när det väl händer och man är mitt i en inspelning.. Och datorn lär väl inte må så bra av "hålla-in-knappen-avstängningar" i längden.. Ingen som känner igen problemet och vet va det kan röra sig om?

MVH/Olof

Postat

Har gått en längre tid nu, och har helt enkelt försökt stå ut med att datorn hänger sig ibland. Men det är bara det att det är riktigt jobbigt när det väl händer och man är mitt i en inspelning.. Och datorn lär väl inte må så bra av "hålla-in-knappen-avstängningar" i längden.. Ingen som känner igen problemet och vet va det kan röra sig om?

MVH/Olof

Har du ingen garanti på datorn? Eller om det nu är fel på ljudkortet. Eller är det som det brukar vara att garantin gick ut dagen innan det börjar och fela? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.