Jump to content
Annons

Ljudet från datorn.

Recommended Posts

1 W (oregistrerad)
Postat

Har inte riktigt fått kläm på hur vanligt det är med datorljudet till den externa förstärkare såsom jag har det. Antar att det är vanligt men ibland verkar det som om vissa inte har det.

Får hoppas att jag inte är unik. Man vill ju ha 0,100W så ljudet hörs bra.

Annons
Postat

Har inte riktigt fått kläm på hur vanligt det är med datorljudet till den externa förstärkare såsom jag har det. Antar att det är vanligt men ibland verkar det som om vissa inte har det.

Får hoppas att jag inte är unik. Man vill ju ha 0,100W så ljudet hörs bra.

tja. Vissa har det, andra inte... men det funkar alldeles fint att ta ljudet direkt från datorns ljudutgångar, till en förstärkare. Om du sen kopplar högtalare till den externa förstärkaren så kommer det att höras riktigt bra... säkert flera hundra watt....

1 W (oregistrerad)
Postat

Det var skönt då är man inte så unik. När jag en gång i tiden förhörde mig om just denna koppling så var det "farligt" på något vis eftersom det tydligen kunde komma spänning från chasit. Det var inget jag lade så stor vikt vid så jag kopplade.

Postat

Ljudkortet har lineutgångar, så de kan kopplas till samma sorts ingångar som man kopplar in ett kassettdäck eller CD-spelare på. Att det skulle vara farligare på något sätt än att koppla in andra prylar, är inget jag har hört talas om - men om det förekommer sådana rykten så är det bara snack.

Postat

Det var skönt då är man inte så unik. När jag en gång i tiden förhörde mig om just denna koppling så var det "farligt" på något vis eftersom det tydligen kunde komma spänning från chasit. Det var inget jag lade så stor vikt vid så jag kopplade.

Det är helt livsfarligt då du kan få jord-loopar (sk. Earth ”Wader” Loops som det heter på Engelska) och dessa dödar vilken hifi-upplevelse som helst så du borde verkligen se upp! Herregud ...

😛

1 W (oregistrerad)
Postat

Fixade en dator med Ubuntu i går och har ännu inte kunnat spela av resp. spela in med den, får se hur jag lyckas. Men en fördel var att ljudet från "radio" var kanon 160bit som verkar räcka länge.

Om jag inte lyckas så får jag köra på med den "inkörda" fast det vore synd eftersom Ubuntu är toppen.

Ps. Dom jordade looparna är nedgrävda precis som George Lewis.

• 4 veckor senare...
Postat

Jag kör också så! Mycket viktigt att tänka på att ha ett mycket rent ljud bara...ibland finns det en EQ inbyggd i datorn och förstärkaren.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.