Jump to content
Annons

Dags för en ny elgitarr men vilken?

Recommended Posts

Postat
Ok men vad jag läst på internet verkar det som om de lite dyrare epiphone är riktigt bra. Alltså dem som ligger i den prisklassen. Är det jättestor skillnad i ljud på en Epiphone Les Paul för 6000 och uppåt än en Gibson Les Paul. Är det något man hör direkt?

Annars har jag hört mycket bra om Epiphone i den prisklassen. Vill ju som sagt helst ha humbuckers.

Det finns ju en Fender Telecaster 72 custom med en humbucker och en singelcoil. Har alldrig testat den men den är lite dyrare och mexico tillverkad.

Skillanden ligger i valet av mickar på gitarren, träslaget och hantverket.

Vad det gäller en mexico tillvekrad fender måste jag säga att jag har hört mycket skit om dem...brummar och ha sig....men har dock aldrig testat en själv...

😄

Annons
Postat

Har själv två Japan-strator (Fender tillverkade sina billigare gitarrer i Japan innan, inte Mexico) som är alldeles utmärkt bra. Tror inte att Mexico-stratorna skulle vara sämre. Att dom skulle brumma låter mer som "användar-fel" eller något, kanske någon som inte riktigt hajat skillnaden på single-coil och humbucker-mickar? Annars har man ju alltid två års reklamationsrätt på varor man köper, funkar det inte har man rätt att få det åtgärdat, alternativt att man får en ny felfri vara.

Ska nog tilläggas att jag bytat mickarna på båda gitarrerna som nämns ovan, till Seymour Duncan Hotrail (en ganska kraftig humbucker i single-coil-format).

Harman (oregistrerad)
Postat

Ok! Jo har en kompis som köpte sig nyligen en Fender Telecaster som var Mexiko tillverkad. Inget större fel när jag testat och lirat lite och inte hört något brummande men dock är det inga humbuckers på.

Postat

Jo nu är de ju dock såhär att gitarrer med Single Coil mikrofoner (ex stratocaster/telecaster) brummar mer än gitarrer med humbuckers... Humbuckern uppfanns ju förövrigt just av den anledningen.

Därmed itne sagt att humvuckern låter bättre (jag tycker INTE att dem gör det). Det ger två totalt olika sound så det är ju bara att prova sig fram. 😄

Harman (oregistrerad)
Postat

ok! Själv så brummar min Strata-kopia nåt makalöst.

Postat

Det stämmer säkert, misstänker att dom är ganska rundgångsbenägna också om man laddar på med lite dist? Vet ibland att man inte lyckats smälla till mickomkopplaren på min ena strata ibland (där sitter SD Hotrails i stall och hals-position), så att man hamnat råkat få med orginal-micken i mitten, börjar tjuta ganska rejält då.

Ska nog tilläggas att det finns Mexico-strator (eller Telecasters, om man nu gillar den) med humbucker-mickar också.

Postat (redigerat)

Däremot har jag en gura med aktiva EMG-mickar. De är helt knäpptysta. Jag kan lägga ifrån mig gitarren med volymen högt som fan, men inte ett ljud från dem...Även med dist på. En av dem, en 89:a kan man splitta till singlecoil, den är också tyst. Beror väl kanske på att de knappt har nån magnet att tala om i micken?Iaf skönt när man spelar in framför datorn...

Redigerat av ztevie
Harman (oregistrerad)
Postat

aspuckor> Du har inte lust att berätta lite mer om din PRS Tremonti SE. Hur den håller sig jämfört med andra gitarrer som t ex Gibson Les Paul Worn & Faded gurorna.

Du kan väl skriva lite nu när du haft den ett tag och berätta vad som är kanonbra respektive kasst och även hur ljudet är.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.