Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 (redigerat) Rejält analogt. Även analoga kläder. http://svtplay.se/v/...rpo_-_moviestar Såg att året var 1975, inte 1970: Från inspelningen av Jan "Harpo" Svenssons hitlåt "Moviestar" i EMI:s studio i Johanneshov 1975, under ledning av Bengt Palmers. Redigerat 20 oktober 2010 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2010 Trådstartare Postat 20 oktober 2010 Inget popfilter, man kan se det mot slutet. Men poplåten slog ändå. Inget jag gillade, urk. Men kul att se. Undrar vad det var för studio? Såg stort ut.
jossman Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 När man ser detta börjar man förstå att man är gammal 🙂
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2010 Trådstartare Postat 20 oktober 2010 Var den ena körtjejen ABBA-Annifrid? Fy fan för de där pullovrarna eller vad de kallades. Jag var 15 1970. Skulle ha gissat nästan på 50-tal om jag inte vetat årtalet.
P Forsberg Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 Roligt och ganska intressant att se! Ser ut som att det var mer ett riktigt hantverk på den tiden om man jämför med vissa produktioner idag. Hade varit roligt att uppleva den analoga eran! 🙁
Claes Holmerup Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 ...fast filminspelningen har de ju knappast gjort samtidigt som inspelningen gjordes, utan precis som nu har de säkert filmat i efterhand och folk har fått spela och sjunga playback. Puffskydden känns nog inte så bra att ha uppe när man filmar - för de döljer rätt mycket...
Piccazzo Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 Entusiasmen flödar så det heter duga. Shit vad lågmälda dom var , nästan så man trodde att dom tappat lusten att leva , men sköna snubbar ändock.
basshole Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 "EN triangel?! Nej för fasen nu är det på elitnivå, här kör vi TVÅ trianglar!". Och ljudteknikern låter snarlik Leif GW Persson.
nixpix2 Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 Om jag inte är helt ute och cyklar nu är studion f d EMI Studios, Skärmarbrink. Idag heter den Cosmos och ser helt annorlunda ut. Stort inspelningsrum - en gammal biografsalong.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 ...fast filminspelningen har de ju knappast gjort samtidigt som inspelningen gjordes, utan precis som nu har de säkert filmat i efterhand och folk har fått spela och sjunga playback. Puffskydden känns nog inte så bra att ha uppe när man filmar - för de döljer rätt mycket... avstånd särskilt körtjejerna står ju på en halvmeter - och ja annifrid är den ena emi ja
Valle Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Aah, UNDERBARA 70-tal! Gotta love it! 😆 @ konversationen @ 1:52-2:01 Teknikern: "Jag tänkte på att vi borde komprimera... Finns gitarr." "A, just det. Absolut", säger Palmers med en blick som närmast säger visst, Einstein, visst. "Öööh, basen tycker jag är bra här..." Men... Var inte bordet rätt så gammalt för att vara 1975? Tyckte det såg ut som något som hörde hemma på Abbey Road 1969 någon gång. OK, sex års skillnad bara. Men ändå, EMI, liksom...
debatt Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Kul klipp, tack för den länken GuitarNilsson. Tänkte mest på: * hur bred rullbandstejpen är * att jag inte kände igen tjejen bredvid Annifrid * att harpo själv saknade skor och kanske var det därför han hade lättare att ta movIIIe * att trummisen var så fattig att han saknade t-shirt * att många såg äldre ut i klippet än vad de förmodligen var, var ljudteknikern pensionär med fritidssyssla? (men det är ju ännu värre om man kollar en fotbollsmatch i sv/v från 40-talet, där ingen spelare ser ut att vara under 60...) * att körtjejerna stod rätt långt ifrån miken * att det var tur att B Palmers ändrade oboeslingan, för annars hade det kanske inte blivit en hit ☺️
KillwithSkill Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 (redigerat) Ser ut om Liza Öhman brevid Anni-frid Och ang rullbandaren så ser det ut som 2"-band Redigerat 21 oktober 2010 av KillwithSkill
Demonproducenten Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Ser ut om Liza Öhman brevid Anni-frid Och ang rullbandaren så ser det ut som 2"-band självklart 2" men liza, är det verkligen det? iofs alltid en kvalificerad gissning å hon jobbade ju med abba oxå
debatt Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Den andra körtjejen var Lena Ericsson. Harpo har släppt 13 album och löjligt många singlar. Råkade ut för en hästspark för 30 år sedan och förlorade luktsinnet och ett öga. Döpte det efterföljande albumet till "Starter" efter namnet på hästen.
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 22 oktober 2010 Postat 22 oktober 2010 "EN triangel?! Nej för fasen nu är det på elitnivå, här kör vi TVÅ trianglar!". Och ljudteknikern låter snarlik Leif GW Persson. Hahah ja leffe persson var det första jag också täntke när teknikern öppna käften...
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2010 Trådstartare Postat 22 oktober 2010 (redigerat) Jag fick länken av Gunnar Silins, före detta studiotekniker. Dristar mig att kopiera vad han skrev om teknikern: Teknikern tror jag är Björn Norén. Han var hustomte på EMI fram till ca 1995 då han pensionerades. Han fick förresten Den Gyllene Regeln av SSES förra året för sina insatser. (slut citat) Ang basisten gissade vi bägge på Rutger Gunnarson. Och inte fan var det nån som sjöng playback. Ev tog de andra tagningar till slutmixen, men här sjöng de ju på riktigt. Redigerat 22 oktober 2010 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.