Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Inget popfilter, man kan se det mot slutet. Men poplåten slog ändå. Inget jag gillade, urk. Men kul att se. Undrar vad det var för studio? Såg stort ut.

Postat

När man ser detta börjar man förstå att man är gammal 🙂

Postat

Var den ena körtjejen ABBA-Annifrid?

Fy fan för de där pullovrarna eller vad de kallades. Jag var 15 1970. Skulle ha gissat nästan på 50-tal om jag inte vetat årtalet.

Postat

Roligt och ganska intressant att se!

Ser ut som att det var mer ett riktigt hantverk på den tiden om man jämför med vissa produktioner idag.

Hade varit roligt att uppleva den analoga eran! 🙁

Postat

...fast filminspelningen har de ju knappast gjort samtidigt som inspelningen gjordes, utan precis som nu har de säkert filmat i efterhand och folk har fått spela och sjunga playback. Puffskydden känns nog inte så bra att ha uppe när man filmar - för de döljer rätt mycket...

Postat

Om jag inte är helt ute och cyklar nu är studion f d EMI Studios, Skärmarbrink. Idag heter den Cosmos och ser helt annorlunda ut. Stort inspelningsrum - en gammal biografsalong.

Postat

...fast filminspelningen har de ju knappast gjort samtidigt som inspelningen gjordes, utan precis som nu har de säkert filmat i efterhand och folk har fått spela och sjunga playback. Puffskydden känns nog inte så bra att ha uppe när man filmar - för de döljer rätt mycket...

avstånd

särskilt körtjejerna står ju på en halvmeter - och ja annifrid är den ena

emi ja

Postat

Aah, UNDERBARA 70-tal! Gotta love it!

😆 @ konversationen @ 1:52-2:01

Teknikern: "Jag tänkte på att vi borde komprimera... Finns gitarr."

"A, just det. Absolut", säger Palmers med en blick som närmast säger visst, Einstein, visst. "Öööh, basen tycker jag är bra här..."

Men... Var inte bordet rätt så gammalt för att vara 1975? Tyckte det såg ut som något som hörde hemma på Abbey Road 1969 någon gång. OK, sex års skillnad bara. Men ändå, EMI, liksom...

Postat

Kul klipp, tack för den länken GuitarNilsson.

Tänkte mest på:

* hur bred rullbandstejpen är

* att jag inte kände igen tjejen bredvid Annifrid

* att harpo själv saknade skor och kanske var det därför han hade lättare att ta movIIIe

* att trummisen var så fattig att han saknade t-shirt

* att många såg äldre ut i klippet än vad de förmodligen var, var ljudteknikern pensionär med fritidssyssla?

(men det är ju ännu värre om man kollar en fotbollsmatch i sv/v från 40-talet, där ingen spelare ser ut att vara under 60...)

* att körtjejerna stod rätt långt ifrån miken

* att det var tur att B Palmers ändrade oboeslingan, för annars hade det kanske inte blivit en hit

☺️

drloop (oregistrerad)
Postat

Öppma lurar... mmmm

Postat

Ser ut om Liza Öhman brevid Anni-frid

Och ang rullbandaren så ser det ut som 2"-band

självklart 2"

men liza, är det verkligen det?

iofs alltid en kvalificerad gissning å hon jobbade ju med abba oxå

R-150-865495-1166960056.jpeg

Postat

Den andra körtjejen var Lena Ericsson.

Harpo har släppt 13 album och löjligt många singlar.

Råkade ut för en hästspark för 30 år sedan och förlorade luktsinnet och ett öga.

Döpte det efterföljande albumet till "Starter" efter namnet på hästen.

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

"EN triangel?! Nej för fasen nu är det på elitnivå, här kör vi TVÅ trianglar!".

Och ljudteknikern låter snarlik Leif GW Persson.

Hahah ja leffe persson var det första jag också täntke när teknikern öppna käften...

Postat (redigerat)

Jag fick länken av Gunnar Silins, före detta studiotekniker. Dristar mig att kopiera vad han skrev om teknikern:

Teknikern tror jag är Björn Norén. Han var hustomte på EMI fram till ca 1995 då han pensionerades. Han fick förresten Den Gyllene Regeln av SSES förra året för sina insatser. (slut citat)

Ang basisten gissade vi bägge på Rutger Gunnarson.

Och inte fan var det nån som sjöng playback. Ev tog de andra tagningar till slutmixen, men här sjöng de ju på riktigt.

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.