debatt Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 (redigerat) Hej! Någon med erfarenhet av att ha gjort någon Stop Motion-film? Kanske en video till någon låt ni gjort? Stop Motion = man tar stillbilder och lägger samman dem, lämpligtvis i ett datorprogram. Jag tänkte använda Windows Movie Maker i brist på annat. Som kamera tänkte jag köra med antingen digital videokamera eller en mindre digital stillbildskamera. Det lutar åt den sistnämnda, eftersom antalet pixels är högre på den vad gäller stillbilder. Har läst att det blir 8 bilder i Windows Movie Maker som mest, men att man kan köra med ett knep för att få 16 bilder per sekund. Vet inte mer än så och har inte testat ännu. Jag har önskemål om att eventuella blanda rörliga videobilder med rena stillbider och stop motion (sammanfogade stillbilder som uppfattas som rörelser). Låter en sådan blandning sig lätt göras i Windows Movie Maker? Jag vill också undvika den där blå färgen som man ofta ser i början och slutet av en Windows Movie Maker-film, med förtexter och eftertexter. Är blå standard i programmet, och kan man sätta vad man vill för bakgrundsfärg eller bakgrundsbild istället för blått? Kan man lätt lägga in ljudet i videofilmen efteråt? Att man ska undvika föränderligt dagsljus och flimrande lysrör har jag förstått... Jag vill kunna spara filmen så att den dels kan visas på webbsida och dels läggas på färdig dvd. Jag vill alltså inte bara kunna spela upp det hela i Windows Movie Maker eller Windows Media Player. Jag ska göra en video till en låt på 7 minuter och en video till en låt på 5 minuter, så det lär ju bli en del stillbilder då... 😄 Projektet genomförs nästa månad. Tips och idéer välkomnas under tiden! Redigerat 20 oktober 2010 av debatt
DivineCo Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 7 minuter och 5 minuter är en mycket lång tid när det gäller animation. Nåja har du gott om tid så önskar jag dig lycka till. Men tro inte att man gör det i en handvändning. Dom gamla disney animatörerna körde 12 fps men då dubblade man varje för att få 24. Så det är verkligen möjligt att göra väldigt bra animation med så lite som 12 per sekund. Sen kan man klara sig med färre om man använder sig av det lite ryckiga som ett stilgrepp. Kull initiativ och all lycka med projektet!
spass Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 tyvärr själv ingen erfarenhet men här är lite inspiration:
Frekvensspektrumanalysator Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 blu-filmen var fan det fetaste jag sett:)
Rabieshund Postat 23 oktober 2010 Postat 23 oktober 2010 7 minuter kommer ta så jääävla lång tid att göra. Jag kommer ihåg på gymnasiet när jag gick rörlig bild och vi gjorde en stopmotionvideo, tog hur lång tid som helst att bara få ihop en minut. Och då var det skitkass framerate, typ 5-6 fps.
debatt Postat 28 oktober 2010 Trådstartare Postat 28 oktober 2010 (redigerat) 7 minuter kommer ta så jääävla lång tid att göra. Jag kommer ihåg på gymnasiet när jag gick rörlig bild och vi gjorde en stopmotionvideo, tog hur lång tid som helst att bara få ihop en minut. Och då var det skitkass framerate, typ 5-6 fps. Varför? Det är väl bara för mig att ta 5040 kort. De rekommenderar ju 12 bilder per sekund i WMM. 😉 Får se hur det blir... tack för varningen! Redigerat 29 oktober 2010 av debatt
debatt Postat 28 oktober 2010 Trådstartare Postat 28 oktober 2010 ... sedan beror ju upplevelsen på hur mycket man FLYTTAR prylarna också. Jag tänker flytta dem 2 mm max mellan bilderna, så...
Rabieshund Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Bäst är nog om ni är flera, en som tar bilder och några som flyttar grejer.
debatt Postat 29 oktober 2010 Trådstartare Postat 29 oktober 2010 Ett alternativ kan vara att fästa magneter under figurerna och sittande dra dem underifrån utan att det syns? Alltså spela in rörlig video i realtid istället.
debatt Postat 2 november 2010 Trådstartare Postat 2 november 2010 Det kommer ta en hel arbetsvecka 40 timmar att filma en stopmotion-video på 7 minuter har jag räknat ut. Sedan tillkommer tid för redigering etc lika mycket säkert. Den andra videon går snabbare iaf, för där kommer jag att göra rörlig enkel video varvat med en del stillbilder bara. Nästa vecka blir det nog!
SadamJR Postat 4 mars 2012 Postat 4 mars 2012 Hej, debatt, hur gick det? Blev det nån film. Får man se? debatt är inte här längre. Han har inte synts till på flera månader.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.