Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, kan nån vänlig själ hjälpa mig med det här, jag får inte ihop det :-)

Jag har en gammal mixer i min replokal som jag inte riktigt förstår hur det hänger ihop med dess utgångar. Det finns Sub L, Sub R, Main, Monitor, Eq A, Eq B att välja på. Jag har två stycken aktiva högtalare som jag vill köra ut ljudet i. Jag har använt mig av Sub L och Sub R och det funkar väl bra men jag är osäker på om det är "rätt" och om det är bättre att använda sig av någon av de andra, och så vill jag ju förstå hur det hänger ihop oxå förstår :-) Jag gissar att SubL och SubR på nåt vis är underordnade Main och att Monitor kanske är för att kunna lyssna i hörlurar eller nåt sånt, eller är det till medhörning kanske? Och varför är det bara en utgång till Main och två till Subbarna? Jag är inte så haj på det här :-)

Så min huvudfråga är, hur använder man de olika utgångarna?

Mixern är en Inkel PC800A. Den har inbyggd förstärkare men det behöver ju inte jag eftersom jag har aktiva högtalare så dom utgångarna ignorerar jag :-) Sen finns det även en omkopplare där du väljer antigen Sub L/R eller Main/Mon...

Hoppas nån vill hjälpa mig :-)

/Nicke

post-19892-021031500 1287573129_thumb.jpg

Annons
Postat (redigerat)

hur du använder det hela är lite olika om du vill köra live eller inspelning

kör du live är ju tex monitor det som hörs på scenen som medhörning - i inspelning det som hörs i kontrollrummet (vilket ofta är samma eller en variant av det som är mix)

subgrupperna 1 å 2 körs väl oftast live som antingen olika grupper av ljud (tex sång kontra musik) eller om man vill olika varianter på monitorljudet

i inspelning kan det vara fyra olika utgångar till mtr som dom olika kanalerna kan adresseras till

vid mixning olika grupper av ljud (om du tex vill lägga nån processning på alla trummor tillsammans)

det låter som du ska ha den till inspelning å då skulle jag koppla monitorerna till monitorutgången helt enkelt - sen väljer du ju vad du vill höra där: mix, solokanal eller subgrupper

app! ser nu att både monitor å main bara har ett uttag - antar att det är ett stereouttag

Redigerat av Demonproducenten
Burundi (oregistrerad)
Postat

Det är inbyggda slutsteg i mixern så tanken är att man antingen kör stereo till stegen (sub L+R) eller en monokanal för main och en kanal till monitorerna.

Postat

Tack så jättemycke för svaren :-) Jag blev like klokare men det fattas några puzzelbitar för att jag ska få ihop det. Det jag vill använda mixern till är att repa och även göra en väldigt enkel livespelning där endast sång kommer köras genom mixern till mina två aktiva högtalare.

Burundi - Jag har tolkat det som att om man använder subL/R så använder man sig inte av de inbyggda slutstegen? På baksidan finns utgångar som heter AmpOut som ger en mycke starkare signal som gjorde att man knappt kunde dra på reglarna innan det blev för högt ljud. Och så tänkte jag att jag inte behöver mixerns slutsteg eftersom jag har förstärkare i högtalaren? Är jag helt fel ute?

Demonproducenten - hmm, jag behöver nog lite basic kabelkunskap tror jag, det är en utgång på Main som är i stereo, och jag vill få det till mina två högtalare, vad gör man då? Förgrenar man kabeln då? Nu känner jag mig väldigt smart ;-)

Postat (redigerat)
Demonproducenten - hmm, jag behöver nog lite basic kabelkunskap tror jag, det är en utgång på Main som är i stereo, och jag vill få det till mina två högtalare, vad gör man då? Förgrenar man kabeln då? Nu känner jag mig väldigt smart ;-)

du behöver en sån här isf - vet du att main är stereo eller utgick du från min gissning?

med_243343.jpg

http://www.musikbors...83&artno=243343

förutsatt att du har teleingång i dina två aktiva högtalare

och till dom ska du INTE koppla amp out om det är den redan förstärkta signalen från mixerns eget slutsteg

Redigerat av Demonproducenten
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tror main out är mono.

Postat

Den är ju riktigt gammal den här rackarn och jag har ingen bruksanvisning och kan inte hitta nån på nätet heller, hittade det här suddiga kopplingsschemat dock :-) Jag vet inte om den är stereo, jag utgick från din gissning.

Sååå det skulle kunna va så att jag kan använda endera Main eller SubL/R till mina högtalare för våra lilla minispelnig tex, skillnaden mellan dom ligger i om jag vill gruppera några kanaler eller inte och ev att det är mono på Main-utgången.

post-19892-012427600 1287658226_thumb.jpg

Postat
och ev att det är mono på Main-utgången.

hoopla 🙂 dagens suddiga bild!

ser det ut som main går till den extra ampen med dom två högtalarna uppe till höger?

om det är mono ska du ha enkel tele som förgrenar sig till två enkel tele

Postat

He he, inte så lätt å se nej, men jag gissar oxå att main går till dom upp till höger. Hittade bilden på ett tyskt forum 🙂 Supertack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.