Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Svårt att komma på en bra rubrik kände jag 🙂 MEn iaf....Suttit och kombinerat olika mickar för att höra vad jag gillar och inte gillar ihop av olika mikrofontyper, och börjar bli rätt trött i öronen så då kanske man kan få låna era. Testade en 57:a + en sigma på gitarrstärkaren på distljud och upplevde att varje mick för sig inte lät 100% men tillsammans blev dessa två ett bra par. Det blir ju såklart fasproblem och min fråga är om DU upplever fasen alldeles för "ur fas" eller om du tycker som jag just nu att det blev ett bra par och att fasfelet bidrog till ett bättre ljud 🙂

Enkelt inspelat med bara ett trumkomp. Inegn bas eller så. Lite EQ och någon kompressor på gitarrerna.

MVH

Anders

EDIT: Uppdaterad fil med lite bättre EQ-inställningar 🙂

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat
min fråga är om DU upplever fasen alldeles för "ur fas" eller om du tycker som jag just nu att det blev ett bra par och att fasfelet bidrog till ett bättre ljud 🙂

eh

det är ändå två gitarrer jag hör hoppas jag? 😕

och dom två mickarna hoplagda på samma panoreringspunkt?

det går isf inte att uttala sig om hur det låter fasmässigt eftersom det inte finns nåt att jämföra med å det inte är separerat

men det låter bra tycker jag

Postat

Ja, det är 2 gitarrer 🙂 Det jag tänkte mer va om man upplevde ljudet som tunt, eller att det saknades något på grund av de fasfel så bildas när de två mikrofoner hamnar på samma panoreringspunkt, men det antar jag det itne gjorde eftersom du tyckte det lät bra 🙂

Sedan är det ju fasfel mellan de två mickarna, som jag medvetet ställde in för att forma ljudet. Och det va därför jag va nyfiken på om man upplevde gitarrljudet konstigt på något sätt. Är nog mer den frågan jag skulle ställa 🙂

MVH

Anders

Postat
Och det va därför jag va nyfiken på om man upplevde gitarrljudet konstigt på något sätt.

inte jag iaf 🙂

men kan du bara spela upp ena gitarren å panna ut dom kanalerna?

Postat (redigerat)

härligt att höra! Det kan jag absolut fixa senare ikväll. Grejen va att jag har försökt jobba bort något som har fått mitt alldeles egna ord knapr ur ljudet och få bort detta vid uppmickningen, så det va det utgångsläget jag hade vid uppmickningen av dessa två mickar. Har försökt förklara vad knapr är för mina kollegor, men det är svårt. Men det är något viss ljud som kommer ur en gitarrförstärkare vid anslag av sträng. Misstänker det kommer ut förstegsdisten, som inte går att eq:a bort. Men med dessa två mickar ihop så försvann det, i och med fasfelet till stor del antar jag.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Här kommer en gitarr. Sm57 till vänster och sigma till höger 🙂

MVH

Anders

Postat

Här kommer en gitarr. Sm57 till vänster och sigma till höger 🙂

stor skillnad på vad dom tar upp, klar tydlighetsövervikt på sm57

känns som sigman mest tillför botten

jag kan inte riktigt höra det där du pratade om att du fick bort... knapr 🙂

Postat

Fan vad råa grejer du snyter ur fingrarna! Friska fläktar! Du skulle bli gitarrist åt Ozzy i stället. Kanske producera hans LPn med. :rolleyes:

haha...åt ozzy vore inte dumt, men skulle nog inte stå ut en längre tid 🙂 KAn ju säga att riffet inte är hjort av mig utan av bandet bullet for my valentine.

MVH

Anders

Postat

stor skillnad på vad dom tar upp, klar tydlighetsövervikt på sm57

känns som sigman mest tillför botten

jag kan inte riktigt höra det där du pratade om att du fick bort... knapr 🙂

knapr är en viss sprödighet som hörs i disten precis när man slår an strängen. Hörs inte alls tydligt, men det har retat mig länge 🙂

Ang mickarna så låter ju sm57:an mer eftersom den har mer diskant i sig, så jag matchade energimässigt och inte volymmässigt enligt hörseln. Sigman tycker jag tillför botten och kropp på ett bättre sätt än 57:an, men jag tycker ingen av dem låter bra var för sig som sagt, men just när man slog ihop dessa två till en kanal så upplevde jag att ljudet blev gött i gött gött 🙂 En tajthet i ljudet utan det sprödiga knapr 🙂

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.