Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Enkel frÄga...vad Àr egentligen skillnaden (fördelar/nackdelar) pÄ stereo och monospÄr i Cubase?

Annons
Postat

MonospÄr anvÀnder du om du spelar in med en mick.

StereospÄr anvÀnder du om du spelar in samma ljudkÀlla med nÄgon stereouppmickningsteknik - eller om du spelar in en stereokÀlla, som t ex en synt.

Postat

OK, sÄ om jag anvÀnder en vanlig mikrofon, eller en elgitarr finns det alltsÄ ingen anledning att anvÀnda sig av stereospÄr?

Och effekter som StereoDelay och StereoEnhancer?

Postat

OK, sÄ om jag anvÀnder en vanlig mikrofon, eller en elgitarr finns det alltsÄ ingen anledning att anvÀnda sig av stereospÄr?

Precis! 🙂

Externa effekter? De mÄste förstÄs in pÄ stereospÄr.

Postat

En liten frÄga utan att ta över trÄden. finns det en knapp i cubase 5, typ skifta mellan stereo/mono ? var i sÄ fall?

Postat

En liten frÄga utan att ta över trÄden. finns det en knapp i cubase 5, typ skifta mellan stereo/mono ? var i sÄ fall?

Det vÀljer du nÀr du skapar ett nytt audiospÄr.

Vet inte om det gÄr att vÀxla mellan stereo och mono efter att spÄret Àr tillagt...

Postat

Det vÀljer du nÀr du skapar ett nytt audiospÄr.

Vet inte om det gÄr att vÀxla mellan stereo och mono efter att spÄret Àr tillagt...

Det var vÀxla mellan vÀxla mellan stereo och mono dvs. allt pÄ en gÄng jag menade, för det vore bra och kunna lyssna utan att panorera om allt tÀnkte jag.

Postat

Det var vÀxla mellan vÀxla mellan stereo och mono dvs. allt pÄ en gÄng jag menade, för det vore bra och kunna lyssna utan att panorera om allt tÀnkte jag.

Ok - dÄ missförtod jag.

Det finns en monoknapp om du tar upp "control room mixer". 🙂

Postat

Ok - dÄ missförtod jag.

Det finns en monoknapp om du tar upp "control room mixer". 🙂

Kanon! slipper man leta sig fördÀrvad.

Tack!

Postat

Precis! 🙂

Externa effekter? De mÄste förstÄs in pÄ stereospÄr.

Menade Cubase-effekter. Samma sak dÀr?

Postat

Menade Cubase-effekter. Samma sak dÀr?

Plugineffekter behöver du inte spela in. Om du har ett monospÄr frÄn början och vill lÀgga en stereoeffekt pÄ det, sÄ anvÀnder du lÀmpligen en FX-buss (i stereo), dÀr du lÀgger in effekten och skickar signal dit frÄn audiospÄrets Send.

Postat (redigerat)

Jag anvÀnder alltid stereospÄr, till allt. Det beror pÄ att vissa pluggar inte fungerar som de ska pÄ ett monospÄr. Ser inte nackdelen med detta sÀttet förutom att det gÄr Ät lite mer processorkraft.

Kanon! slipper man leta sig fördÀrvad.

Tack!

Om du tycker det Àr jobbigt att behöva plocka fram control room varje gÄng du vill vÀxla mellan mono och stereo (vilket resulterar i att man kollar mono alldeles för sÀllan!), föreslÄr jag att du skapar ytterligare en stereo-monitorutgÄng i VST connections (under fliken "studio"). Denna döper du förslagsvis till Mono-sum, och routar till din sedvanliga ASIO-output. I din control room-panel trycker du sedan pÄ knappen med ett stort "A", och lÀgger pluggen "StereoEnhancer" som insert pÄ din nya monitorutgÄng, och bockar för "mono" pÄ stereo-enhancern.

Nu kan du vÀxla mellan dina "tvÄ" monitorer genom att skapa ett valfritt kortkommando för funktionen "Switch: Speakers Select", under File -> Key Commands..

Jag anvÀnder Ctrl + M, för en snabb mono-check utan krÄngel. Detta gör det lÀtt för mig att kolla mono kontinuerligt nÀr jag stÀller in delay-effekter, panoreringar, EQ och annat. Slapp jag köpa en monitor-station för den sakens skull..

Jag tycker det Àr vansinnigt dumt av Steinberg att inte lÀgga in möjligheten att vÀxla mellan mono/stereo med ett kortkommando, vilket tvingar dig till att ta denna omstÀndiga omvÀg.

Redigerat av desvaenger
Postat
Ser inte nackdelen med detta sÀttet förutom att det gÄr Ät lite mer processorkraft.

och dubbelt sÄ mycket plats pÄ hÄrddisken kanske?

Postat (redigerat)

och dubbelt sÄ mycket plats pÄ hÄrddisken kanske?

Äh, en piss i havet. Idag Ă€r inte hĂ„rddiskutrymmet nĂ„got bekymmer för majoriteten.

EDIT: Man fĂ„r en 2 TB disk för 850 kronor. 😛

Redigerat av desvaenger

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.