Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Detta är en lite pinsam fråga för mig, men jag vet baske mig inte hur jag ska göra!

Har just gjort en slutmix av en låt, men jag har hur som helst lyckats skapa lite väl mycket headroom i Masterbussen.

I normala fall om låten varit lite halvklar hade jag bara börjat om från 0 med alla reglarna satt högre trummor från början osv.

Men nu är jag väldigt nöjd med den här mixen och vill verkligen inte gå tillbaka och ändra nåt, utan bara få upp alla kanaler samtidigt med samma volymförhållande till varandra i Masterbussen....Hur ska jag göra??

Vet att man i tex Logic bara kan markera alla spår och därefter höja alla samtidigt, men se detta går inte i Cubase...Hjälp please. :rolleyes:

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Höj masterkanalen.

Postat

Vet att man i tex Logic bara kan markera alla spår och därefter höja alla samtidigt, men se detta går inte i Cubase...Hjälp please. :rolleyes:

Jodå. Markera 1a kanalen på mixern, håll inne Shift(*), Markera sista kanalen, högerklicka och välj Link Channels, Sänk en regel och alla följer med.

(*) = Det KAN vara ctrl eller Alt också, muskelminnet sviker mig.

Postat

Höj masterkanalen.

Fast höja Mastern över Nollan är väl ingen bra ide, eller??

Är inte dom digitala inspelningsprogrammen anpassade för bästa ljud vid noll?

Postat (redigerat)

Jodå. Markera 1a kanalen på mixern, håll inne Shift(*), Markera sista kanalen, högerklicka och välj Link Channels, Sänk en regel och alla följer med.

Okej Tack!!, men om jag inte vill höja riktigt alla kanalerna utan bara en del av dom.

Har en del gruppkanaler som redan ligger på 0 men är sedan skickade till subgrupper, och där har jag justerat volym.

Det är alltså primärt subgrpper och en del vanliga inserts som jag vill höja.

....hmmm ja du förstår vart jag vill komma..

Bara att avmarkera dom på samma sätt då eller?.....låter lite korkad nu men jag vill inte göra bort mig.

Tack på förhand.

Redigerat av Pantzerwagen
Postat

nej, bara den inte klipper äre lugnt att höja mastern! Dock ska man försöka att mixa utan mastern men ljudmässigt händer inget hemskt när man höjer mastern, den har ett skäl för att finnas där!

Postat (redigerat)

nej, bara den inte klipper äre lugnt att höja mastern! Dock ska man försöka att mixa utan mastern men ljudmässigt händer inget hemskt när man höjer mastern, den har ett skäl för att finnas där!

Okej det var mer än jag visste faktiskt! trodde verkligen att man sabbade ljudet lite när man drog över nollan, men egentligen varför skulle det gå att höja över 0 annars.

Har alltid sett det som en dogm att aldrig gå över 0 i digitalvärlden.

Men faktum är att jag fortfarande har lite för mycket headroom även om jag drar mastern i bott, så jag behöver ändå ge mig på insertarna och subgrupperna.. iaf nåra db,.....vill ju optimera innan skräpet skickas på Mastring.

Postat

Okej det var mer än jag visste faktiskt! trodde verkligen att man sabbade ljudet lite när man drog över nollan, men egentligen varför skulle det gå att höja över 0 annars.

Har alltid sett det som en dogm att aldrig gå över 0 i digitalvärlden.

Det stämmer - men det handlar om 0dBFS. Om du går över 0dBFS så blir det inte alls kul - men det har ju med signalnivån att göra - och inte siffrorna på reglarna.... 😉

Men faktum är att jag fortfarande har lite för mycket headroom även om jag drar mastern i bott, så jag behöver ändå ge mig på insertarna och subgrupperna.. iaf nåra db,.....vill ju optimera innan skräpet skickas på Mastring.

Då har du alltså mixat för lågt på kanalerna. Det är väldigt onödigt eftersom du inte kan få överstyrning vid mix i och med att Cubase använder 32-bit FP internt. Höj alla, som basshole var inne på - så får du en rimligare nivå på Mastern.

Alternativet är att höja Mastern till max och sedan normalisera slutmixen efter att den är sparad, men jag tycker att det skulle kännas bättre att se till att få upp lagom högt vid mix.

Postat
Men nu är jag väldigt nöjd med den här mixen och vill verkligen inte gå tillbaka och ändra nåt, utan bara få upp alla kanaler samtidigt med samma volymförhållande till varandra i Masterbussen....Hur ska jag göra??

Fast även fast du höjer alla kanaler samtidigt kommer inte förhållande förbli desamma.Det är mer än volymen du höjer.

Du höjer även basfrekvernserna , diskaten osv osv.Men om du är nöjd med ljudet i sig på mixen kan du ju lägga på en limiter eller gain plugg på masterkanalen

och höja hela låten genom den.

Postat

Fast även fast du höjer alla kanaler samtidigt kommer inte förhållande förbli desamma.Det är mer än volymen du höjer.

Du höjer även basfrekvernserna , diskaten osv osv.Men om du är nöjd med ljudet i sig på mixen kan du ju lägga på en limiter eller gain plugg på masterkanalen

Ja, det stämmer - men jag skulle nog överlåta en sådan höjning åt masteringteknikern, som säkert har mer erfarenhet och bättre prylar/pluggar att bearbeta materialet med.

Inga pluggar på masterkanalen om det ändå ska till mastering.

En ommixning skulle förstås vara det bästa, men det är ju mycket jobb... 🙁

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är nya tider Claes.

Förr resonerade jag som du. Nu för tiden är ju idealet hård komprimerat och limiterat så då måste man förstå vad som händer med låten till slut.

Nu för tiden har jag nästan alltid en kompressor, eq och en limiter på masterkanalen bara för att jag skall få ett hum hur låten kommer att låta när den börjar krämas upp.

Den fil som går till mastering har ibland inga pluggar på masterbussen och ibland har den det.

Men alltid för referenslyssning.

Beror på vad det är för musik förstås.

Dessutom så är det ju så att man ibland med vilje går över och digitaldistar nu för tiden. Ibland... jaja...

Är det för lågt med mastern i botten så är det ju bara att höja med en gainplugg om så behövs. Hur svårt kan det vara?

Redigerat av drloop
Postat

Du höjer även basfrekvernserna , diskaten osv osv.

?

Inte för att jag proklamerar att "höj alla kanaler” är det enklaste sättet.

Till OP:

Om du ska skicka mixen till mastering, låt det vara som det är, spelar ingen roll om inte peak ligger under säg -20dBFS eller nått liknande. Om du ska mastera själv, rendera som den är och fixa volymen i masteringen. Om du inte ska göra något, lägg en limiter på mastern och passa på att ta en dB eller två! Ställ utnivån till mellan -0,1 till -1,0 dBFS (beroende på om det ska till mp3 eller inte).

Postat

Det stämmer - men det handlar om 0dBFS. Om du går över 0dBFS så blir det inte alls kul - men det har ju med signalnivån att göra - och inte siffrorna på reglarna.... 😉

Då har du alltså mixat för lågt på kanalerna. Det är väldigt onödigt eftersom du inte kan få överstyrning vid mix i och med att Cubase använder 32-bit FP internt. Höj alla, som basshole var inne på - så får du en rimligare nivå på Mastern.

Alternativet är att höja Mastern till max och sedan normalisera slutmixen efter att den är sparad, men jag tycker att det skulle kännas bättre att se till att få upp lagom högt vid mix.

OK,det handlar helt enkelt om att det inte ska digitaldista, över 0dBFS,(självklart i min värld) MEN jag har alltid trott att det var just siffran 0 man inte fick gå över, men det har jag alltså fått om bakfoten. tror i så fall att jag bara drar på mastern och om inte det räcker drar på med en gainplug.

Att jag mixat för lågt i kanalerna är sannerligen inget jag har som vana, men här har det blivit nån tankemiss.

Tack, för den infon 😉

Postat

Jovisst, i synnerhet Basfrekvenser ökar ju mer vid högre volym, men det gör dom ju även när jag drar på ratten till lyssningen, och jag har ju lyssnat på låten på högre volym och är nöjd även då, så effekten måste ju bli den samma om jag höjer volymen i programmet, eller har jag fått detta om bakfoten också?

I det här fallet vill jag nog hoppa över compressor och limiter på Mastern då det ändå ska mastras på Facination Street, har inte hört många mastringstekniker som gillar limitrar som redan ligger på Masterbussen. 😕😳

Postat (redigerat)

Det är nya tider Claes.

Förr resonerade jag som du. Nu för tiden är ju idealet hård komprimerat och limiterat så då måste man förstå vad som händer med låten till slut.

Nu för tiden har jag nästan alltid en kompressor, eq och en limiter på masterkanalen bara för att jag skall få ett hum hur låten kommer att låta när den börjar krämas upp.

Den fil som går till mastering har ibland inga pluggar på masterbussen och ibland har den det.

Men alltid för referenslyssning.

Beror på vad det är för musik förstås.

Dessutom så är det ju så att man ibland med vilje går över och digitaldistar nu för tiden. Ibland... jaja...

Är det för lågt med mastern i botten så är det ju bara att höja med en gainplugg om så behövs. Hur svårt kan det vara?

Sådär gör jag också, lägger buscomp och limiter på mastern för att få en liten vision om hur det kan tänkas låta på ett typ ungefär, men när jag är klar åker dom bort (Om jag inte ska bonnmastra själv förstås 😆 )

Anyway tack för svaren ☺️

Postat (redigerat)

Var hittar jag förresten Link Channels??

Nej vänta jag tror jag hittade...

Postat

Snacka om att göra ett enkelt problem komplicerat ...

Jovisst, i synnerhet Basfrekvenser ökar ju mer vid högre volym, men det gör dom ju även när jag drar på ratten till lyssningen, och jag har ju lyssnat på låten på högre volym och är nöjd även då, så effekten måste ju bli den samma om jag höjer volymen i programmet, eller har jag fått detta om bakfoten också?

I det här fallet vill jag nog hoppa över compressor och limiter på Mastern då det ändå ska mastras på Facination Street, har inte hört många mastringstekniker som gillar limitrar som redan ligger på Masterbussen. 😕😳

Att höja nivån på en kanal i din DAW gör inte att basfrekvenser eller andra höjs mer än annat. Det är när örat kommer in i bilden som detta kan ske enl. Fletcher–Munson / phon-kurvan.

Höj master-regeln så det peakar strax under 0 dBFS, lägg på en gainplugg (gör samma sak) eller rendera ut och normalisera filen till önskat peak-värde.

Postat (redigerat)

Snacka om att göra ett enkelt problem komplicerat ...

Att höja nivån på en kanal i din DAW gör inte att basfrekvenser eller andra höjs mer än annat. Det är när örat kommer in i bilden som detta kan ske enl. Fletcher–Munson / phon-kurvan.

Höj master-regeln så det peakar strax under 0 dBFS, lägg på en gainplugg (gör samma sak) eller rendera ut och normalisera filen till önskat peak-värde.

Kanon! precis vad jag ville höra!....och beträffande frekvensförändringarna vid volym så var det också det jag syftade på, att örat tex upplever basfrekvenser starkare vid högre volym, och att det därför inte kan vara nåt problem att höja i Daw om mixen låter bra på såväl hög som låg volym.

Jag är en nogrann herre och lämnar helst inget åt slumpen och vill veta vad jag gör, så därför är inga frågor för triviala så länge det inte står glasklart för mig.

Mitt problem var att jag helt fått om bakfoten att jag inte fick dra REGELN över 0...men nu vet jag att det är 0 dBFS som gäller.

Men jag har fått svar på min fråga av er så nu ska Gainas, och sen kan jag sova gott ☺️

Tack dunder.. 😄 vet du..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.