Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hej

läste precis en tråd om läspning (https://www.studio.se/index.php?showtopic=80372) får mig att tänka på en så närbesläktad fråga. jag har själv lite problem med bokstäverna "n" och "m" i min egen sång. det låter ofta som att jag är täppt i näsan (lyssna gärna t.ex. på låten "nine candles" på http://www.myspace.com/supralunarmusic .

delvis ligger problemet helt enkelt i mitt sätt att sjunga och jag försöker att hitta ngt sätt att vara mindre nasal men det är svårt. dels ÄR jag faktiskt lite täppt hela vinterhalvåret och jag testade att köra med nezeril förra veckan vilket hjäpte väldigt mkt även om jag inte kände mig täppt innan blev skillnaden rätt stor. men slutligen tror jag att det till en del även är ett frekvensmässigt problem där dessa bokstäver drunknar i distade gitarrer.

ngn som känner igen problemet? finns det ngt eq-mässigt att göra åt det....höja ett väldigt smalt frekvensband?

tack

Redigerat av suprapappa
Annons
Postat

Det är väldigt sällan det går att ta bort någonting i mixen och få det att bli snyggt.

Jag skulle istället satsa på att ändra din teknik så att du slipper problemet när du sjunger.

Postat (redigerat)

jag är väl medveten om att den största bristen ligger i min sångteknik. jag har dock rätt svaga förhoppningar om att snabbt kunna göra så mycket åt det. tycker dock att det är ett rimligt antagande att man kanske kan göra något vad gäller själva inspelningstekniken eller mixningen som åtminstone till en del underlättar problemet. det skulle kunna vara så att det inte jag själv som sjunger utan bara måste jobba med dom här sångspåren och utmaningen ligger i att göra det bästa möjliga av materialet. tips?

Redigerat av suprapappa
Postat

Använd en multibandkompressor på sången och ställ in den så den reagerer på frekvenserna vid just N- och M-ljud så är nog ditt problem borta alldeles snart! 🙂

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Det där finns det nog ingen producent i världen som kan lösa vid ett mixtillfälle. Däremot hade en sångpedagog under ett par timmar hjälpa dig med problemet. Nu har jag inte hört hur det låter, men jag skulle kunna tänka mig att det handlar om att öppna upp "skallen" där resonansen finner sig när du sjunger. Dvs näsan omkring mellan ögonen.

Hur man gör det inns det många experter som kan svara på, jag har själv lite av det problemet och får göra en massa vassa elaka nasala ljud och banka lite nätt på kindben, lågre delen av pannbenet och på näsbenet.. Det kan låta märkligt, men det funkar för mig... Jag tyckte min sångpedaog var tönn när han sa det fast är jag märker hur sånna här märkliga knep kan utveckla ditt sätt att sjunga börjar jag nästan gå i kyrkan varje söndag...

Postat (redigerat)

Hur man gör det inns det många experter som kan svara på, jag har själv lite av det problemet och får göra en massa vassa elaka nasala ljud och banka lite nätt på kindben, lågre delen av pannbenet och på näsbenet.. Det kan låta märkligt, men det funkar för mig... Jag tyckte min sångpedaog var tönn när han sa det fast är jag märker hur sånna här märkliga knep kan utveckla ditt sätt att sjunga börjar jag nästan gå i kyrkan varje söndag...

Hej Kan du utveckla det där mer? När man läser det får man för sig att man ska slå sig själv i ansiktet varje gång det låter nasalt?

Innan jag gick till en pedagog hade jag själv hade problem med en ganska överdriven nasal klang, efter bara några få gånger hade hon rättat till problemet, eller snarare tekniken.

Pedagogen jag använde lärde ut att man kunde hålla för näsan när man sjöng och på så sätt höra exakt när klangen låg på gränsen till nasal men inte så låg att det gick ned i bröstet.

Å andra sidan kanske ett nasalare ljud måste till för att tränga igenom en skramlig rockljudbild.. så problemet du har supra, låter mer som att förändra klangen enbart på dessa konsonanter.

Glömde tillägga att boken Complete Vocal technique ( Komplett sångteknik ) med Christine Sadolin hjälpte mig något grymt i att förstå var skillnaderna i tekniken gjorde för klangen.. tror t.o.m att den finns på biblioteket. Jag kan rekommendera den varmt iallafall

Redigerat av Lundin
Postat
Christine Sadolin
Hah, jag skumläste och fick det till Christer Sandelin innan hjärnan reagerade med ett "What?!" och jag läste om. 😄
Postat

Hah, jag skumläste och fick det till Christer Sandelin innan hjärnan reagerade med ett "What?!" och jag läste om. 😄

Hahahaha.. ja tänkt om det hade varit så.

Postat

Hej Kan du utveckla det där mer? När man läser det får man för sig att man ska slå sig själv i ansiktet varje gång det låter nasalt?

Innan jag gick till en pedagog hade jag själv hade problem med en ganska överdriven nasal klang, efter bara några få gånger hade hon rättat till problemet, eller snarare tekniken.

Pedagogen jag använde lärde ut att man kunde hålla för näsan när man sjöng och på så sätt höra exakt när klangen låg på gränsen till nasal men inte så låg att det gick ned i bröstet.

Å andra sidan kanske ett nasalare ljud måste till för att tränga igenom en skramlig rockljudbild.. så problemet du har supra, låter mer som att förändra klangen enbart på dessa konsonanter.

Glömde tillägga att boken Complete Vocal technique ( Komplett sångteknik ) med Christine Sadolin hjälpte mig något grymt i att förstå var skillnaderna i tekniken gjorde för klangen.. tror t.o.m att den finns på biblioteket. Jag kan rekommendera den varmt iallafall

Nej du ska itne slå dig själv i skallen varje gng det låter nasalt. Du ska göra nasala vassa ljud i en skala, efter du sjungit upp bankar u lite nätt på pannbenet, näsbenet, kindbenen medans du lutar dig frammåt..sjung igen..gör samma sak om och om igen...

litteratur är braa..stora sånguiden är en bo på svenska som är OK...

Postat

Nej du ska itne slå dig själv i skallen varje gng det låter nasalt. Du ska göra nasala vassa ljud i en skala, efter du sjungit upp bankar u lite nätt på pannbenet, näsbenet, kindbenen medans du lutar dig frammåt..sjung igen..gör samma sak om och om igen...

Vad uppnår du för effekt av detta? Vad är det som händer?

Postat

Vad uppnår du för effekt av detta? Vad är det som händer?

Det öppnar upp den delen av skallen där din sång ska "kännas". Det funkar på mig..Jag har också problem med nasala ljud vid sång..Övningen rungerar...

Postat

troligtvis inte såvida du inte är megaförkyld...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.