debatt Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Vad är fördelen? Läste i någon tråd att det kan vara bra att man har en separat registrator för sitt namn, domännamn. T.ex. att man registrerar den hos GoDaddy och sedan kör man ett webbhotell, typ Loopia, Binero, Surftown eller vad man nu väljer. Varför? Vad är fördelen med att ha ett separat ställe där man registrerar sitt namn? Finns det några nackdelar? Fördelen som påtalats som jag hittills läst är att OM man har en separat webbregistrator så slipper man krånglet vid byte av webbhotell om man finner att det webbhotell man har är dåligt. Man bara byter webbhotell utan att bry sig om att "få loss" domännamnet, för det är ju separat registrerat, någon annanstans... Hmm. Vad skulle hända om GoDaddy t.ex. konkursar eller brinner upp? Får man loss sitt domännamn då? Känns det inte tryggare att ha de ansvariga för registreringen i Sverige trots allt? Vad är det som säger att domänregistratorn krånglar mindre än ens webbhotell? Det sägs att man kanske inte blir nöjd med sitt webbhotell, men vad händer om man är nöjd med webbhotellet men inte med webbregistratorn? Man vill ju inte uppfinna ett nytt artistnamn bara för att man inte kommer åt sitt domännamn längre. 😐 //:debatt
Claes Holmerup Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Ditt domännamn har du ändå kvar eftersom det är du och inte registratorn som äger det. Jag har en bekant som råkade ut för att webhotellet stod som ägare till domännamnet som de registrerade - och som blev tvungen att köpa loss sitt domännamn för att kunna flytta. Det är visserligen länge sedan och jag tvivlar på att det fortfarande finns webhotell som gör så, men det känns ändå bättre att ha den kontrollen själv. Det är dessutom betydligt mer sannolikt att ditt webhotell kursar än att en så enorm registrator som Godaddy skulle göra det. Jag har aldrig varit med om att någon registrator har gått omkull - men någon som jag har haft, har däremot köpts upp av en annan, men det innebar inga som helst problem. Du har kontroll över DNS-pekningen och att byta webhotell innebär att du ska gå in och ändra två namnservrar (vad namnservrarna heter, får du reda på av webhotellet), så det är gjort på nolltid. Du loggar helt enkelt in och ändrar det själv om du vill byta webhotell - så du är inte beroende av att någon annan ska få loss tummarna, utan förändringen görs omedelbart. Annars får du vänta på att personal hos webhotellet som du vill flytta ifrån, ska göra förändringen - något som kanske inte alltid prioriteras så högt... Som jag ser det så finns det bara fördelar att ha en separat registrator. Du kan läsa lite om hus DNS-systemet funkar här: http://www.iis.se/domaner/dns-drift/om-dns
debatt Postat 19 oktober 2010 Trådstartare Postat 19 oktober 2010 (redigerat) Läser om villkoren nu. Jag fattar inte hur priserna i denna tabell fungerar: GoDaddys prislista. Är totalpriset verkligen detsamma för en registrering av en com-adress i 1,2,3,5,10 år? För en info-adress t.ex. så stiger ju priset beroende på hur många år som tecknas. Ser nu att det i tabellen står "per year", per år. Men det är ologiskt att det per år blir dyrare om man tecknar flera år (t.ex. .info). 🙂 Redigerat 19 oktober 2010 av debatt
Claes Holmerup Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Gå in och kör igenom registreringen istället. När du har kundvagnen uppe, så kan du testa att ändra antal år, så ser du direkt hur mycket totalkostnaden blir. Jag körde precis med en fejkadress och testade att registrera en .com domän för 10 år - och stoppade precis innan man ska godkänna i sista steget. Det blev totalt 76.90 USD. Testade också med en .info och det blev 93.70 USD för 10 år. Listan som du hittade verkar alltså inte vara riktigt rätt... 😉
debatt Postat 19 oktober 2010 Trådstartare Postat 19 oktober 2010 Listan som du hittade verkar alltså inte vara riktigt rätt... 😉 Ja, det är beklämmande eftersom det är GoDaddys egen prislista på deras webbsida.
remote Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 En korkad fråga kanske... Kan man ha flera webhotell samtidigt? Jag menar för t.ex back up eller av andra skäl. När man vill byta webhotell så ändrar man bara sin DNS som du skriver. Idag har man ju som ägare full koll på DNS och kan ändra när det passar.
debatt Postat 19 oktober 2010 Trådstartare Postat 19 oktober 2010 En korkad fråga kanske... Kan man ha flera webhotell samtidigt? Jag menar för t.ex back up eller av andra skäl. När man vill byta webhotell så ändrar man bara sin DNS som du skriver. Idag har man ju som ägare full koll på DNS och kan ändra när det passar. Det får man väl förutsätta att man kan? Ett rum på ett webbhotell kanske är .com, ett annat .eu och ett tredje .se. Förvisso kan man ha dessa olika på samma webbhotell - men man måste ju kunna ha olika webbhotell också. Precis som man kan ha olika semesterbostäder... 😉
Claes Holmerup Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 (redigerat) En korkad fråga kanske... Kan man ha flera webhotell samtidigt? Jag menar för t.ex back up eller av andra skäl. När man vill byta webhotell så ändrar man bara sin DNS som du skriver. Idag har man ju som ägare full koll på DNS och kan ändra när det passar. Du måste ange till webhotellet vilket domännamn du har, men det går inte att peka på mer än ett webhotell i taget - så du har inte mycket glädje av att ha flera, förutom att du slipper ladda upp innehållet till det nya webhotellet om det gamla krånglar så att du vill flytta dit. En ompekning tar upp till ett dygn att få fullt genomslag, eftersom det är många servrar som ska uppdateras automatiskt med den nya infon efter att en ändring har gjorts... EDIT: Skrev ovanstående med antagandet att du menade att man skulle ha olika webhotell för samma domän. Menar du som Debatt beskriver, så är det förstås inga problem alls, eftersom man ju har olika domännamn då. 🙂 Redigerat 19 oktober 2010 av Claes
remote Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Claes du har uppfattat min fråga korrekt. - Alltså samma domän på flera hotell t.ex för back up / reserv eller av andra skäl som t.ex överskriden hämtad datamängd. Nackdelen är ju förstås att omkopplingen tar ett dygn eller så.
Claes Holmerup Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Claes du har uppfattat min fråga korrekt. - Alltså samma domän på flera hotell t.ex för back up / reserv eller av andra skäl som t.ex överskriden hämtad datamängd. Nackdelen är ju förstås att omkopplingen tar ett dygn eller så. Inga problem alls i så fall, utan det är bara att meddela samma domännamn till alla webhotell som du vill kunna alternera hos - och sedan är det bara att peka om vid behov. Vissa webhotell kan du kanske inte köra FTP mot om du inte har pekat dit, utan då kanske du får hantera eventuella uppdateringar av siten via deras kontrollpanel, men det funkar ju det också...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.