Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter med Logic och MOTU Pre8, men att sjunga rätt in i det blir ju inte riktigt den värme man vill ha, så jag ska väl köpa mig någon mic preamp med lite varmare känsla och det bör väl då vara en med rör?

Är dålig på alla dessa tekniska bitar och allt de tillför, men det är ju bra om man får något fint in i datorn att jobba med från början. Därför undrar jag om någon har tips på något man kan använda och som inte kostar alltför mycket.

Fick tips från en kompis om Universal Audio 6176, men en sån kostar ju över 20.000 kr. Så vad kan man sikta på om man vill hamna under 3.000 kr t ex. Givetvis blir det inte samma kvalitet, men vad ska man nöja sig med? Och varför är just det tips du lämnar bra för mig?

Kommentera gärna fördelar och nackdelar om ni vill. Så man får lite mer kött på benen och vet vad man ska tänka på eller undvika.

Det handlar om pop/rock-inspelningar av sång.

Annons
floffo66 (oregistrerad)
Postat

Den första preampen som brukar nämnas i 3.000-kronorsklassen är Golden Age PRE-73. Har inte provat den själv men den brukar få fina vitsord..

Postat

Rör är inte hela hemligheten (speciellt inte i billiga prylar). Man får ofta mer "varmt" "vintage" (sätt in valfritt marknadsförings-buzzword här) - färgning av preampar med transformatoringångar eller germaniumtransistorer.

Som floffo66 säger, så är GoldenAge Pre-73 absolut värd att överväga. 🙂

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Tror personligen att ingen Pre i 3 000 kr klassen är bättre än dom i din Motu.

Micken i sig har ju lika mycket med soundet att göra , så kanske en rörmick istället.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Tror personligen att ingen Pre i 3 000 kr klassen är bättre än dom i din Motu.

Micken i sig har ju lika mycket med soundet att göra , så kanske en rörmick istället.

Det är ju inte så mycket fråga om "bättre" eller "sämre" här, utan mer om en preamp som färgar lite grand - och det kan man få med billiga prylar som GA Pre-73 också... 😉

Micken är absolut också viktig. Stämmer den inte bra ihop med rösten så kan det bli hur fel som helst...

• Gilla 1
Postat

Nu har jag inte prövat GA Pre-73 men av egen erfarenhet så färgar ofta billiga prylar till det sämre.

Ja - men Pre-73 är helt ok. Även om man inte kan räkna med samma kvalitet som UA-preampen som nämndes från början, så kan det bli tillräckligt bra för behovet som finns.

pme (oregistrerad)
Postat

Pre73 är ruskigt prisvärd. Det finns en del shootouts på gearslutz där man jämför med originalet och andra kopior. Vill man ha neve färg för en billig slant så är det den man ska ha. Det är samma koppling schema som originalet men med billigare komponenter och modernare tillverknings metoder. Vill man ha helt ofärgat så är det definitivt fel preamp. Skillnaden om man jämför med tex billiga rör preamps så brukar det vara ett rör och sedan står en billig op-amp för 90 procent av förstärkningen. Pre73 har inga opamps som förstärkare. (Opamps är ingen automatik till dåligt ljud snarare tvärt om.)

drloop (oregistrerad)
Postat

kan också vara värt att en stund sätta sig ner å fundera vad "värme" i ljudet egentligen betyder...

+1

Varmt ljud sitter nog mer på andra ställen än i preampen, om man säger så.

Postat

Du kan ju alltid testa en Focusrite ISA One, dom går loss på runt 4000kr och kan höja kavliten på din inspelning mycket

Postat

Vad har du för mick? Det kan som sagt ge mer att lägga 3000 kr på en annan mick. För tre tusen får du i grova drag en beg mick som kostat sex tusen ny. Det dyker upp ena jäkla kliipp på Blocket ibland.

Det här är en rörmick många gillar. Billigare rörmickar brukar brusa och vara mest skräp.

http://www.thomann.de/se/rode_k2.htm

Postat

Jo håller med, ska man ha en mick under 3000 är det oftast ingen ide att satsa på en rör-mick då de som sagt ofta brusar en hel del i den prisklassen. Bättre då att satsa på en solid state mick.

Kolla annars på en Neumann TLM102, sjukt prisvärd mick för pengarna. Billig men ändå riktigt bra.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jo håller med, ska man ha en mick under 3000 är det oftast ingen ide att satsa på en rör-mick då de som sagt ofta brusar en hel del i den prisklassen. Bättre då att satsa på en solid state mick.

Kolla annars på en Neumann TLM102, sjukt prisvärd mick för pengarna. Billig men ändå riktigt bra.

Jag har den, och med rätt kompression och reverb låter det ritigt j-a Nashville-dyrt. Ingen Kinadiskant så långt öronen når. Beg TLM103 ser man till salu ibland, men hittills har inte jag sett nåt 102 till salu. Det säger en del, den micken behåller man.

Och har man bara 3000 att vifta med så är det fan värt att låna resten när det gäller en sån mick. Man köper så mycket annan musikpryls-skit man sen säljer med svettig förlust så då är det tur att man inte har lånat till grejerna, men att klara en liten avbetalning på nåt verkligt bra gör det värt att äta ravioli från ÖoB några dar. Eller vad fan jag menar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jo har en kompis som har en TLM102 och den är riktigt bra 🙂 Visst den kan ju inte mäta sig med typ M149 Manley ref cardioid och AT4060 men den kommer en bra bit på vägen. Funderar på att köpa en bara för att ha en Nuemann att visa upp.

Min kompis har en Focusrite ISA One Preamp till den och kan ju säga att den kombon spöar det mesta upp till en bit över 10000kr. Vad kör du för preamp till din?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.