Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Hemmastudion håller på att ställas i ordning. Rummet är behandlat. Egentligen är det förstås bara att köra på med den utrustning jag har och inte skaffa något förrän jag känner begränsningar. Men det är ju roligt att dagdrömma och jag tycker att det är lite intressant att få synpunkter på min ljudkedja. Dvs hur bra grejer behöver jag - och vad är rätt nivå på varje grej? Kanske behöver jag inte bättre mikrofoner förrän jag skaffar bättre preamps etc.

Jag vill kunna spela in bra sång, ak gitarr, elgitarr - micka upp förstärkare. Soundet jag eftersträvar är ganska varmt och vintage - 60tals soul, 70tal singer/songwriters etc. Vad jag funderar på mest är om jag borde skaffa (eller spara till) en bättre stormembransmikrofon (någon med rör?) och/eller något intressantare att micka upp gitarrförstärkare med. Sennheiser MD421 verkar ju vara en klassiker på gitarr, men Royers bandmikrofon känns avlägsen rent ekonomiskt. Investeringsambitionerna är helt enkelt måttliga och jag kan nog inte tänka mig att lägga mer än max 10000 på en mikrofon. Ja, i så fall skulle jag få spara. Finns det billigare tips så är de väldigt välkomna!

Detta har jag:

Preamps i mellanklass(?):

TC Electronics Konnekt 24D

Mackie Onyx 1220 mixer

Mikrofoner:

ADK 51-S (Series Six) - billig stormembran

Shure SM-57

Shure SM-58

Behringer B-5 - liten vass cigarrmikrofon, kondensator.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Hej!

Tycker inte man behöver fokusera på om sångmicken har rör eller inte. Det finns en hel del komponenter som påverkar ljudet. Membranet är kanske det mest självklara. Men även den skyddande korgen runt membranet påverkar. Och även förstärkning (transistor eller rör) och balansering (transistor, rör eller transformator).

Sångmikrofon är en rätt personlig grej. Leta fram lite ljudexempel på olika mikrofoner och framförallt, testa att sjunga i andra mikrofoner när du har möjlighet. Jämför dom gärna sida vid sida med en för dig känd mikrofon. Till exempel din ADK.

En schysst bandmikrofon är ett bra komplement både till kondendsator- och dynamiska mikrofoner. I vissa sammanhang funkar det utmärkt till sång, i andra till akustisk gitarr eller elgitarr.

Kolla upp Shinybox om du har möjlighet. Bra budgetalternativ.

Postat

Angående ljudexempel så finns det ett gäng på min testsite - och så finns exempelvis Listening Sessions: http://www.thelisteningsessions.com och säkert en del andra.

Jämför du med hur dina befintliga mickar låter så kan du få en fingervisning om vilka som kan vara värda att testa. 🙂

En annan sak att fundera på för lite "vintage"-ljud, kan vara en preamp med transformatoringång eller med germaniumtransistorer.

Postat (redigerat)

Kanske två st Line Audio CM3 (ca 900-1000 kr styck) för stereomikning av exempelvis akustisk gura? Bra till allt från stränginstrument till trumöverhäng. Jag har två själv och är hysteriskt nöjd. Väldigt ärliga och raka och "öppna/luftiga". Jättebra på att plocka upp övertoner och anslag i en akustisk gura och ger en fin stereobild. Praktiskt är att tillverkningen (enligt tillverkaren själv visserligen) är så noggrann att alla producerade CM3:or är inom ramen för att kunna kallas stereomatchade. Dvs alla kapslar ska vara så likadana som det bara är möjligt. Kan inte svära på att det stämmer, men det verkar stämma för de två jag själv plockade från butikshyllan.

Annars kanske en bättre stormembranare? Själv har jag en Studio Projects B3 som jag är nöjd med och anser vara mycket prisvärd och väldigt mångsidig. Är dessutom kompis med min röst. Praktiskt att den är ställbar mellan njure, omni och åtta samt tål extremt högt ljudtryck (har tom använt min på baskagge en gång vid brist på annat... inte optimalt kanske men funkade faktiskt helt ok, bottnade/distade inte en gnutta). Men du kan säkert få tips en liten bit upp i prisklasserna som knäcker den. Rör låter ju trevligt, men jag känner själv att det verkar lite opraktiskt (även om vissa låter väldigt mysigt)? Mer känslig, större och tyngre, extra nätdrift... vill man ha mer rörkaraktär så kan man ju addera det med lämplig preamp. Dessutom har jag hört att rörmikrofoner tenderar att ändra karaktär när de blir varmare, vilket kan göra det lite problematiskt med klipp mellan tagningar. Vet inte om det stämmer dock? Borde ju iof kunna vara sant även för en rörpreamp...(?)

En bandmikrofon skulle jag känna själv skulle vara kul att ha som komplement. Men jag har ingen större koll på såna.

Redigerat av MrBluesman
Postat

Tack alla för snabba svar. Jag förstår ju att det är lurigt att ge råd när det i slutändan handlar så mycket om tycke och smak. Vilken mikrofon som passar min röst kanske jag inte riktigt lär mig förrän jag är i en välutrustad studio med en ljudtekniker som kan plocka fram rätt grejer. Jag är nog en ganska ljus tenor, med en ganska luftig ("breathy") ton i mitt lägre register - med med viss risk för att låta lite gäll och skrikig när jag går upp i det högre (kring lilla a (?)).

Får fundera vidare - men fortsatta tips är väldigt välkomna!

Tack!

Postat

Om du vill ha en bandmikrofon som låter väldigt bra på elgitarr tycker jag du ska kolla inBeyerdynamic M160

lg_m160.jpg

Shure Sm7 är också en mikrofon som är värd att kolla in, dynamisk stormembransmikrofon som funkar bra på väldigt mycket, framförallt röster.

Inte lika "stickig" diskant som många kondensatormikrofoner vilket gör den väldigt bra på skrikigare och rockigare röster.

Dessutom tar den inte upp så mycket ljud runt om vilket gör den bra i rum med dålig akustik.

Shure SM7b

sure-sm7-microphone.jpg

Postat

Tack för tipsen!

Nivån 4000 känns ju rätt så trevlig. Ett steg upp från de billigaste Shanghai-mikrofonerna men ändå inte Neumann TLM-nivå på priset./C

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.