Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja. Har börjat känna av smärta i högerhanden från och till främst i tummen. Har spelat fingerbas i 5-6 år, kan det satt sina spår? Jag vill i alla fall att basspelandet ska kunna fortlöpa. Kan man på något sätt träna bort smärtan? Vill inte att det ska förvärras av spelandet heller. Gör oftast ont i mitten av handen och i mitten av tummen (håller alltid handen på sin plats med tummen på basens mikrofon).

Annons
Postat

Sök sjukgymnast så får du ett program där du sjukgymnasiktränar bort detta besvär! Många gånger säger de kanske att de vill hänvisa till en arbetsterapeut istället. Gå då med på det och säg att du satsar på ditt basspelande. Detta låter som en form av överansträngning. Det finns ju också olika slags basspelsteknik som du vet vid det här laget. Antagligen spelar du på det vanliga sättet, mest med pek-, lång- och ringfinger ovanifrån. Sedan finns ju slap-tekniken. Men du kan också prova att spela som jag gör, dvs. med vanlig gitarrteknik och använda plektrum! Testa det ett tag parallellt med att du söker sjukgymnast (80-100 kr) för dina besvär. Hon/han kanske rekommenderar total vila från basspelandet och att följa sjukgymnastiska programmet x antal gånger per dag initialt, för att sedan gå på basspelande.

musik//:debatt

Postat

Tack så mycket för ditt svar! Det var ett mycket bra sådant och det ska jag kolla upp snarast. Teknikerna kan jag testa. Kör ju pek, lång, ringfinger när jag spelar och har spelat lite med plektrum så det kanske jag ska testa ett tag. Är skitdålig på slap, hehe.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.