Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Inom några veckor ska jag och mitt band påbörja inspelning av en ny EP. Det vi har märkt vid tidigare inspelningar är att en hårdvarukompressor vid inspelning av sång har varit att föredra. Nu har vi börjat gå i tankarna att hyra alt. investera i en kompressor. Frågan är, vilka är att föredra?

Behringer erbjuder en rack kompressor för under tusenlappen men mina erfarenheter med Behringer råder mig att hålla mig borta från den.

Vi spelar indierock men ganska intensiv sång. Vi har en manlig sångare.

Någon som har något förslag?

Annons
Postat

Jag skulle råda er till att fortsätta spela in utan hårdvarukompressor (och köra bra pluggar istället) om ni inte kan köpa något som har en väldigt distinkt karaktär som man verkligen vill printa direkt. Tråkigt svar, jag vet, men jag ser ingen som helst vinst med en billig (ointressant) kompressor när det finns så mycket bra pluggar (UAD t ex).

Postat

Ingen idé att köpa en billig kompressor. Då kan ni lika väl köra mjukvarukompressor, som Gilbert sa. Hyr en bra kompressor istället.

Klassiska kompressorer för sång:

Universal Audio 1176

Tror jag färgar ljudet lite mer än den nedanstående, och är hårdare kompression. Kanske bättre på intensiv sång.

Universal Audio LA2A

Mjukare kompression, varmare (rör).

Fast om resten av delarna, i inspelningskedjan, inte är high end - är det lite dumt satsa på att hyra en kompressor. Men har ni bra mic och preamp, så go for it!

Postat

Ingen idé att köpa en billig kompressor. Då kan ni lika väl köra mjukvarukompressor, som Gilbert sa.

klart det är ide - om man stiger upp ett par snäpp ovanför behringer

dbx tex

det gäller att skilja på att forma ljudet i mixen å att tygla ljudnivåer vid tracking

ofta ger ett kompressat sound ett lättare medhörningsljud för sångaren än ett helt rent - det går iofs också att sätta kompressorn på endast medhörningen å tracka rent

Postat

klart det är ide - om man stiger upp ett par snäpp ovanför behringer

dbx tex

det gäller att skilja på att forma ljudet i mixen å att tygla ljudnivåer vid tracking

ofta ger ett kompressat sound ett lättare medhörningsljud för sångaren än ett helt rent - det går iofs också att sätta kompressorn på endast medhörningen å tracka rent

Ja. allt är ju relativt. När jag skrev "billig" menade jag just Behringer. Möjligen Alto också. 🙂

Nu tog jag lite för givet att de skulle hyra/köpa en kompressor för att dels forma/smacka till ljudet i mixen, dels för tracking. Jag skulle inte använda en billigare DBX (166 eller 266) på sången vid mix. Dessa är lång ifrån perfekta på sång, anser jag. Jag använder själv en DBX vid tracking och det funkar, knappt. Den liksom färgar fel.

Till tracking skulle jag då hellre ha en Really Nice Compressor, den som Claes tipsade om. 🙂

Om ni inte har en bra preamp kan det kanske vara en idé att hyra just en bra preamp, med inbyggd kompressor. Mitt tips är då en LA-610 MKII. (Nu tipsar jag bara om UA-saker, märker jag. Men de är så goa! 🙂)

Postat
Jag använder själv en DBX vid tracking och det funkar, knappt. Den liksom färgar fel.

jaså hur färgar den tycker du?

vilken använder du?

att den inte funkar får du nog ta på dig - för mig funkar olika dbx fint

du snackar om grejer som varit standard i studior världen över i decennier - funkar inte pyttsan

sbs

Postat (redigerat)

jaså hur färgar den tycker du?

vilken använder du?

att den inte funkar får du nog ta på dig - för mig funkar olika dbx fint

du snackar om grejer som varit standard i studior världen över i decennier - funkar inte pyttsan

sbs

Observera att jag pratar om 266:an och 166:an.

Dbx 266 och 166 tycker jag är för "skitiga" för sång. Funkar som sagt för tracking, men tycker det är knappt. Så fort kompressorn börjar jobba förstör den sången (närhet, känsla, själ, karaktär). Ja, de är långt ifrån transparenta, och jag tycker inte deras färgning tillför något bra till sång. På trummor är de klockrena, tycker jag. Svårt att sätta fingret på vad det är jag inte gillar med dem på sång. Men tror det är att de är lite "köttiga". Ehm.. så att säga. 😄

Så du menar att de billiga Dbx:erna har varit standard på sång i studios världen över i decennier? Då ska du nog kika lite närmare på vad det står för beteckning på Dbx'en, och spana in vad de använder dem till. Jag vet att Dbx är studiostandard och de är verkligen mumma. Det var nog därför min första hårdvarukompressor blev just en Dbx (266).

Neumann har också varit standard i studios världen över i decennier. Men vad säger det egentligen? Köpa en TLM 103 och micka upp sitt munspel?

Edit: Stavade fel på "Studios" huhu

Redigerat av Kokanin
Postat

Köpa en TLM 103 och micka upp sitt munspel?

förstår din poäng

det finns förstås mer eller mindre lyckade objekt av alla märken till olika användningsområden

men det handlar lika mycket om vem som hanterar dom

160A har jag mött ganska många av - särskilt i usa

och funkar hur bra som helst till sång

ligger på 4-500$ - det får man väl kalla ganska billigt

för övrigt är ju knappast 1176 eller la särskilt transparenta heller 😉

Postat

förstår din poäng

det finns förstås mer eller mindre lyckade objekt av alla märken till olika användningsområden

men det handlar lika mycket om vem som hanterar dom

160A har jag mött ganska många av - särskilt i usa

och funkar hur bra som helst till sång

ligger på 4-500$ - det får man väl kalla ganska billigt

för övrigt är ju knappast 1176 eller la särskilt transparenta heller 😉

Jo, det är sant. 160A kan nog klassas som hyffsat billig, och den kan fungera finfint till sång. 🙂 Den är ju varmare i sin karaktär/kompression än bröderna 266 och 166.

Haha, sant. UA-kompressorerna färgar en hel del. Men gillar den färgningen på sång, 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.