Jump to content
Annons

En fundering kring mitt nya rum., arc system+akustikmaterial

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Har precis flyttat och därmed ett nytt rum också för inspelning av allt från marakas till sång, kommer även mixa i samma rum.

Jag kan inte rita upp rumme då datorn inte har något ritprogram. Men jag ska försöka att förklara så bra som möligt.

Rummet är 3 Meter brett och 4 meter långt samt 2,8 meter högt. På ena kortsidan är där en dörr i hörnet ilket gör det problematiskt att sätta basstraps, likadant är det på andra kortsidan. Så min undran är här, an jag sätta basstraps på långsidan vågrätt istället för lodrätt som egentligen verkar vara regeln?

Jag funderar över hur jag ska lösa det med akustikmaterial, jag tänkte köpa auralex basstraps och lite akustikplattor, 4 basstraps och12 plattor till att börja med. Tror ni det räcker till mitt rum jag vill ju inte döda det helt.

Utöver akustikbehandling är jag inne på att köpa ik multimedia arc system. Det skal tydligen fungera väldigt bra i kombination med hyffsad akustikbehandling.

Ett annat momment är positionen i rummet, jag vill gärna slippa kortsidorna då där är ingångar och utgång, finns det öjlighet att placera sig på långsidan och få ett bra resultat där? Jag ahr ju fått lära mig att man ska alltid ta kortsidan i ett rektangulärt rum. men det kan va skitsnack?

Sist men inte minst, om man mäter sitt rum, hur ser ett bra rum ut då? ska det vara så rakt som möjligt?

Annons
Postat

Har precis flyttat och därmed ett nytt rum också för inspelning av allt från marakas till sång, kommer även mixa i samma rum.

Jag kan inte rita upp rumme då datorn inte har något ritprogram. Men jag ska försöka att förklara så bra som möligt.

Rummet är 3 Meter brett och 4 meter långt samt 2,8 meter högt. På ena kortsidan är där en dörr i hörnet ilket gör det problematiskt att sätta basstraps, likadant är det på andra kortsidan. Så min undran är här, an jag sätta basstraps på långsidan vågrätt istället för lodrätt som egentligen verkar vara regeln?

Jag funderar över hur jag ska lösa det med akustikmaterial, jag tänkte köpa auralex basstraps och lite akustikplattor, 4 basstraps och12 plattor till att börja med. Tror ni det räcker till mitt rum jag vill ju inte döda det helt.

Utöver akustikbehandling är jag inne på att köpa ik multimedia arc system. Det skal tydligen fungera väldigt bra i kombination med hyffsad akustikbehandling.

Ett annat momment är positionen i rummet, jag vill gärna slippa kortsidorna då där är ingångar och utgång, finns det öjlighet att placera sig på långsidan och få ett bra resultat där? Jag ahr ju fått lära mig att man ska alltid ta kortsidan i ett rektangulärt rum. men det kan va skitsnack?

Sist men inte minst, om man mäter sitt rum, hur ser ett bra rum ut då? ska det vara så rakt som möjligt?

Det finns inga generella regler för var basabsorbenter ska placeras utan det beror helt och hållet på hur ditt rum uppför sig samt vilka problem du har (gäller all behandling). Det finns massor med trådar i forumet som tar upp allt från basabsorbenter till generell reflexhantering.

Man brukar få bäst resultat om man sitter mot en kortsida så jag skulle prova denna position först om möjligt.

Gällande rumskorrigering:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807&st=0&p=696633

/Gilbert

Postat

Great.

Ett väl akustikehandlat rum, hur ser det ut vid en mätning?

Ska det vara helt rakt eller?

Postat

Great.

Ett väl akustikehandlat rum, hur ser det ut vid en mätning?

Ska det vara helt rakt eller?

Så rakt som möjligt (+/- 3dB anses vara utmärkt, +/- 5dB är bra) men man vill oftast ha ett lätt fall från ca 200-400 Hz på ca 1 dB/oktav. Det är dock inte bara frekvensgången som är viktig. Decay-tider samt tidiga reflektioner är minst lika viktigt.

Postat

Okej!

När man gjort en mätning, hur får man fram decaytider och det där från mätningen? kan man se det i mätningsprogrammet? (har ingen mätmick eller program för närvarande, tänkte se ifall man kan låna nånstanns).

När du säger ett lätt fall från 200-400khz på 1dB-oktav, vad menar du då?? vad är en db oktav?

Postat (redigerat)

Okej!

När man gjort en mätning, hur får man fram decaytider och det där från mätningen? kan man se det i mätningsprogrammet?

Japp:

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

När du säger ett lätt fall från 200-400khz på 1dB-oktav, vad menar du då?? vad är en db oktav?

1 dB/oktav = en decibel per oktav.

PS. Du behöver nog inte bry dig så mycket om detta då du troligtvis inte kommer att investera i en mätmick som är linjär i diffust fält ändå ... 😉

Redigerat av Gilbert
Postat

Det finns inga generella regler för var basabsorbenter ska placeras utan det beror helt och hållet på hur ditt rum uppför sig samt vilka problem du har (gäller all behandling). Det finns massor med trådar i forumet som tar upp allt från basabsorbenter till generell reflexhantering.

Man brukar få bäst resultat om man sitter mot en kortsida så jag skulle prova denna position först om möjligt.

Gällande rumskorrigering:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807&st=0&p=696633

/Gilbert

Det var en härlig tråd... :rolleyes:

Postat

hehe..

hur är de mätmickarna som öljer med arc och krk ergo? är det skit eller gör dom sitt jobb bra?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.