Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man vill koppla ur tonkontrollen på en elgitarr, är det bara att klippa kabeln/kablarna från mickarna som går till den eller då dödar man också outputen till jacket? Jag har inte öppnat och kollat så jag undrar mest om det är någon slags parallell-koppling som gör att man bara kan kapa kablarna om man vill skita i tonkontrollen eller om man måste löda om?

Har nog aldrig i mitt liv använt tonkontrollen på en gitarr och kommer heller aldrig göra. Nu har jag en fin gammal gitarr där det börjat spraka lite i tonkontrollen, spraya, löda - nä - väck med skiten istället

Men det är kanske inte så enkelt?

Annons
Postat

Det beror ju på lite hur gitarren är uppbyggd, då det är olika. Men oftast är det bara att löda bort kondingen som sitter på tonpotten så har du fritt blås.

Det sedvanliga är ju att "hot"-sidan av mick-outputen är paralellkopplad mot jord genom tonpotten och kondingen. Det som händer när man vrider ner diskanten på tonkontrollern är i själva verket att man kortsluter de höga frekvenserna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.