Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är nu skittrött på dessa De-Esser's. Och ingen gör sitt jobb tillräckligt bra. Så förmodligen är det en sångare som kan vrida på huvet i rätt tid som behövs?!

Är det nån som vet nåt om nån revolutionerande hitte-på-plug?

Köpte för en massa årsen eiosis och deras diskantplug AIR. Och den var ju ett skämt. MEN eftersom dom utmärker sig som diskantkunniga så kanske deras de-esser är nåt att ha?

http://www.eiosis.com/e2deesser

Eller är det nån som vet nån riktigt bra DE ESSSS*dist*SSSSSER så hojta till 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Letade själv med ljus och lykta efter en kompetent deesser förr, tittade även på eiosis... Men efter at ha skaffat waves ren-deesser har jag faktiskt inte kännt nåt behov av nån annan. Sen har vi fått tillgång till grymt bra inspeln-rum och en gammal u87 och manley ref-c... Så störande ess har väl minskat lite pga rum och större samt bättre mik-urval.

Redigerat av Mr Keys
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tycker fortfarande att jag får bäst koll med en eller flera kompressorer och parametisk eq till dessa jämfört med att köra en deesser plug.

Och klippa ut dom värsta essen.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Waves DeEsser den absolut bästa deessern.. kostar 90 usd löst men ingår i de flesta bundles.

Efter en massa strul med iLOK så håller jag på att ladda ner, till slut.

Under tiden så lyssna här: [ljudfil borttagen]

Tyck till, visst fasen är det vasst? Killen sjunger direkt in i en akg c414 och en 6176 sen in på en Universal Audio LA3A.

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Jag brukar ofta använda multibandskompressorn Wave Arts MultiDynamics.

Postat (redigerat)
Tyck till, visst fasen är det vasst?
Det är mer dynamiken i sången, han sjunger konstant svagt och försiktigt förutom när han kommer till s:en. 😱😉

Det är bara på några få ställen det blir sjukt essigt, i övrigt tycker jag att sången försvinner mycket.

Det låter som att du/ni eq:at upp en puckel vid 6k och dippat vid 2-3k, eller är mikkanalen orörd?

Kan du inte skicka upp ett klipp på "rå" sång utan backtracket? Ett förslag är att alla här bidrar med sitt bästa deessande på ett sådant klipp och då kan du jämföra olika deesser-lösningar?

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Det är mer dynamiken i sången, han sjunger konstant svagt och försiktigt förutom när han kommer till s:en. 😱😉

Det är bara på några få ställen det blir sjukt essigt, i övrigt tycker jag att sången försvinner mycket.

Det låter som att du/ni eq:at upp en puckel vid 6k och dippat vid 2-3k, eller är mikkanalen orörd?

Kan du inte skicka upp ett klipp på "rå" sång utan backtracket? Ett förslag är att alla här bidrar med sitt bästa deessande på ett sådant klipp och då kan du jämföra olika deesser-lösningar?

Tack Linus! 🙂

Här är tracket med bara leadsången. Finns överhuvudtaget inte nåt processat i klippet:

[ljudfil borttagen]

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Säger Waves jag med.

I kedjan: eq - komp - de-ess

Postat

Det enda jag gjorde till det som var innan var att skära av all bas upp till ca 130Hz, och sen en mkt brett Q från ca 3-5 kHz boostat med ca 3 dB. Och insertade UAD's de-esser. Men trots det så var det vassZXZst.

Postat (redigerat)

Jag noterade igen att reverbet i det första klippet var ganska ljust, så essljuden i sången förstärktes även mer av reverbet och "smetas" lite extra.

Well well, ett snabbt förstaexempel där diskanten lyftes ganska hårt för en konstant vass röst med "mycket luft", och sedan hård deess på det. Låter lite resonant på egen hand men det brukar falla bättre på plats med instrumenten till.

EDIT: Bortplockad fil.

Redigerat av Linus
Postat

Jag tycker att de-essern som följer med Cubase duger alldeles utmärkt - men jag applicerar den bara precis där det kommer störande sibilanser. Det går ganska snabbt att gå igenom en leadsången med Wavelab och göra så, tycker jag. Körer kan den ligga aktiv på kontinuerligt om det behövs, men leadsången punktbehandlar jag för att inte riskera något...

På Send till reverbet, så lägger jag däremot alltid de-essern som första plugg, så att sibilanserna aldrig kommer fram till reverbet och smetar ut svansarna - men där får det ligga kontinuerligt.

Hittills har jag inte tyckt att jag har behövt någon annan de-esser, men jag har i och för sig inga jätteproblem med sibilanser, så det är kanske en bidragande faktor... 😉

Postat

Tjena.

Lägg en desser på reverb/delay-kanalen så slipper du förstöra originalsignalen.

Ännu bättre att byta till en mick som inte är så vass - vilket är lättare sagt än gjort tyvärr.

Mvh Omni

drloop (oregistrerad)
Postat

När jag lyssnar på ditt oprocessade klipp så tycker jag inte essen är ett jätteproblem.

Däremot i mixen så sisslar det rätt mycket.

Så jag håller med Claes och Omni. På med en deesser och dra på den stenhårt innan delay och reverb.

Postat (redigerat)

Ett tips för att essen inte ska låta så jäkla dansband i reberbet är att lägga en deesser som första insert på reverb-auxen. Gör oss alla en tjänst, DO IT! Fast det kanske är så du vill ha det? 😲

Var i kedjan brukar du lägga deessern på sångspåret? Jag tycker oftast det är lättare att bli av med essen innan all processering då man fortfarande har dynamiken kvar vilket tillåter deessern att tälja lite snyggare. Nu har du ju redan komprimerat spåret med en LA3 vilket gör det hela lite svårare.

Jag brukar ofta använda multibandskompressorn Wave Arts MultiDynamics.

Samma här. Sedvanlig deesser tar bort för mycket skimmer för att jag ska plocka fram den i första hand. Det är mer en sista utvägen-typ av grej.

EDIT: Det var viss redan ett par som kommit med aux-deesser-tipset! 🙂

Redigerat av desvaenger
Postat

Tyck till, visst fasen är det vasst? Killen sjunger direkt in i en akg c414 och en 6176 sen in på en Universal Audio LA3A.

Om man spelar in med kompressor så kan det lätt hända att ess accentueras extra mycket då kompressorer generellt inte kompremerar denna typ av information (frikativor) lika mycket som övrig signal då nivån oftast är låg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.