Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en Celeron 1.2 Ghz PC med 512 ram och ett M-Audio Delta 1010 Lt och har svåra problem med klickljud och "hopp" när jag spelar upp ljud. Det gäller alltså både i Cubase och Reason och när jag spelar Mp3or i Winamp t.ex. Att försöka spela in audio är inte att tänka på, det går helt enkelt inte. Är det helt enkelt så att min burk är för slö som jag misstänker? Problemet är större när jag kör med lägre latancy. Har provat att dra ner accelerationen på grafikkortet men det hjälper inte. Ironin ligger i att jag inte hade samma problem innan jag kittade mitt ljudkort för ett halvår sedan.

Jag ska uppgradera min "maskinpark" så fort jag får råd och köper då antagligen en Mac, men just nu behöver jag min PC (har inte råd, som fattig arbetslös).

Varför kan man aldrig få saker och ting att funka?

Tilläggas kan att jag kollat upp IRQ:erna och allt verkar vara i sin ordning...

Redigerat av I_SoLaTE
Annons
Postat
Ironin ligger i att jag inte hade samma problem innan jag kittade mitt ljudkort för ett halvår sedan.

Datorn ligger nog i underkant, men nog ska det gå att spela in, och framför allt att lyssna genom Winamp. Ditt problem kan vara allt från IRQ-konflikter till fragmenterade diskar. Ett vanligt misstag är att man inte använder rätt drivrutin. Kolla först och främst att Cubase och Reason använder Deltas ASIO-drivrutin (ladda hem senaste versionen). Winamp kör väl på det som är inställt som default i Windows antar jag, så kolla vad som anges i kontrollpanelen -> ljudinställningar.

Postat
Ironin ligger i att jag inte hade samma problem innan jag kittade mitt ljudkort för ett halvår sedan.

Datorn ligger nog i underkant, men nog ska det gå att spela in, och framför allt att lyssna genom Winamp. Ditt problem kan vara allt från IRQ-konflikter till fragmenterade diskar. Ett vanligt misstag är att man inte använder rätt drivrutin. Kolla först och främst att Cubase och Reason använder Deltas ASIO-drivrutin (ladda hem senaste versionen). Winamp kör väl på det som är inställt som default i Windows antar jag, så kolla vad som anges i kontrollpanelen -> ljudinställningar.

Har kollat IRQkonflikter och det verkar inte vara problemet. Jag använder rätt drivis det är jag säker på. Det är så konstigt bara. Jag gissar att jag får kassera min gamla burk... *suck*

Postat (redigerat)

Har kollat IRQkonflikter och det verkar inte vara problemet. Jag använder rätt drivis det är jag säker på. Det är så konstigt bara. Jag gissar att jag får kassera min gamla burk... *suck*

Du ska inte behöva kassera burken, jag har kört på sämre system än så och fått det att fungera hyggligt.

Kolla först och främst alla värden i asio-buffer, latency mm. Testa att dra upp buffern....du får iofs mer latency då men det spelar ju ingen roll när du spelar upp ljudet.

Kolla även på tillverkarens hemsida om det finns nya drivrutiner, om det finns så hämta hem dom, även för grafikkortet. Ta ut alla onödiga kort (modem mm).

EDIT: testa även att byta PCI plats på kortet (korten). Kolla du du har ett inbyggt ljudkort i moderkortet också, om du har det så ska du inaktivera det.

Redigerat av Fredster
Postat

Kan vara mjukvaruproblem oxå..

Körde 1010LT på en liknande burk

tillsamans med Norton AV gick det

inte alls..Tog bort Norton och klick och

sprak försvann..

Postat
Du ska inte behöva kassera burken, jag har kört på sämre system än så och fått det att fungera hyggligt.

Kolla först och främst alla värden i asio-buffer, latency mm. Testa att dra upp buffern....du får iofs mer latency då men det spelar ju ingen roll när du spelar upp ljudet.

Kolla även på tillverkarens hemsida om det finns nya drivrutiner, om det finns så hämta hem dom, även för grafikkortet. Ta ut alla onödiga kort (modem mm).

EDIT: testa även att byta PCI plats på kortet (korten). Kolla du du har ett inbyggt ljudkort i moderkortet också, om du har det så ska du inaktivera det.

Jag kör på högsta latancy som det är just nu, hjälper lite men inte mycket.

Jag har senaste drivrutinerna både till ljudkortet och grafikkortet.

Har bytt PCIplats x antal gånger. Har inga extrakort på pciplatser förutom nätverkskortet, ska prova att dra ut det. HAr inaktiverat Moderkortets ljudkort men inget funkar.

Postat

sprak försvann..

Jag ska kolla om jag har nåt konstigt program som stör. Vad i hela fridens namn kan det vara som orsakar nåt sådant?

Postat

sprak försvann..

Jag ska kolla om jag har nåt konstigt program som stör. Vad i hela fridens namn kan det vara som orsakar nåt sådant?

Som Twilight säger så om du har något virusprog så bör du ta bort det (eller åtminstonde avaktivera det).

Det kan egentligen vara vad som helst som orskar klickljud. Testa att installera om ditt sequencer prog....om inget annat fungerar så tycker jag att du ska ominstallera operativsystemet 🙁 , det har hjälpt mig förut!

Postat

Gör som jag...

Format C: eller vad din hdd nu heter..

ReInstall OP, Ljud, Grafik. (såvida du inte har ett Rescue pack)

Därefter tar du sequenser och efter det ev andra musikprylar.

Sen håller du koll på vad du lägger in i datorn och

checkar av med sequensern emellanåt om probl

uppstår..

Det var så jag upptäckte att norton skapade probl för mig..

Postat

Jag håller med ovanstående.. det enda raka är nog att omformatera hårddisken, börja med att installera det du behöver för att hålla på med musiken och ta in allt annat allt eftersom.. så märker du när problemet uppstår.

Jag hade liknande problem med min bärbara dator, det knastrade alltid när hårddisken läste vid uppspelning och jag var övertygad om att det var något annat fel, men efter en omformatering försvann det och har inte kommit tillbaka (dessvärre fick jag ju aldrig reda på vad felet egentligen var).

Postat

Tack för alla tips!

• 2 veckor senare...
Postat

Har nu strippat min dator på allt onödigt jag kunde hitta, och det funkar bättre men inte idealiskt. Hmm... det får duga tills dess att jag har råd att köpa upp mig...

Postat

Hur kollar man IRQ-konflikter? Har en rätt vass laptop 1GB ram, 3MHz processor, Cubase SX2, ljudkort Echo indigo IO, nyinstallerad Win XP så rent som möjligt, inget internet tex. Det knäpper till ibland (oregelbundet) vid inspelning både av audio och av midi (i VSTi, som Sampletank tex). Det är ingen katastrof, men irriterande och det har tidigare funkat utan såna där knäppningar. Latencyn är c:a 14 ms vid 1096(?) samplingar. Det känns som processorn belastas lite mer nu än innan datorn kraschade (efter det installerade jag om allt så rent som möjligt). Kan det vara nån IRQ-konflikt och hur vet man det och vad gör man åt det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.