Jump to content
Annons

fel ljudkort till imac?

Recommended Posts

raggasockan (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag har nu köpt mig en ny imac som jag är väldigt nöjd med.

Installerade ljudkortet ” Emu 0404” det verkade gå bra tills jag märkte att Control panelens färg pixlar eller dylikt inte stämde. Datorn och musikprogrammet hittade ljudkortet.

Det verkade funka tills jag kopplade in minna monitorer ”krk rokit” dom brummar och jag vet ej om det är monitorerna men det verkar som om det kommer från datorn.

Det brummar lite mer när jag öppnar fler sidor osv, så jag misstänker att det är ljudkortet som inte funkar så bra till imac?

Någon som har erfarenhet av detta eller tror sig veta vad detta kan bero på?

mvh en rookie

Annons
Postat

Hej! Jag har nu köpt mig en ny imac som jag är väldigt nöjd med.

Installerade ljudkortet ” Emu 0404” det verkade gå bra tills jag märkte att Control panelens färg pixlar eller dylikt inte stämde. Datorn och musikprogrammet hittade ljudkortet.

Det verkade funka tills jag kopplade in minna monitorer ”krk rokit” dom brummar och jag vet ej om det är monitorerna men det verkar som om det kommer från datorn.

Det brummar lite mer när jag öppnar fler sidor osv, så jag misstänker att det är ljudkortet som inte funkar så bra till imac?

Någon som har erfarenhet av detta eller tror sig veta vad detta kan bero på?

mvh en rookie

Felkopplat, fel på ljudkort eller fel på iMacen.

Postat

Borde inte vara fel ljudkort eftersom macen hittade kortet utan problem?

1)Kolla först hur högtalarna låter med att bara koppla in nätkabeln dvs utan signalkabeln, höj volymen och lyssna noga. Har vart med om att de kan komma missljud från högtalatna, det skall det INTE göra om så e fallet skall de bytas, dvs lämmnas tilbaka.

2) Kolla så att det är rätt kabel till signalen från ljudkort till högtalarna. Finns ju både balancerad och obalancerad till dessa om jag inte kommer ihåg fel? Och att den sitter rätt på kortet.

e de ja kan komma på nu :-) hoppas de löser sig.

raggasockan (oregistrerad)
Postat

Borde inte vara fel ljudkort eftersom macen hittade kortet utan problem?

1)Kolla först hur högtalarna låter med att bara koppla in nätkabeln dvs utan signalkabeln, höj volymen och lyssna noga. Har vart med om att de kan komma missljud från högtalatna, det skall det INTE göra om så e fallet skall de bytas, dvs lämmnas tilbaka.

2) Kolla så att det är rätt kabel till signalen från ljudkort till högtalarna. Finns ju både balancerad och obalancerad till dessa om jag inte kommer ihåg fel? Och att den sitter rätt på kortet.

e de ja kan komma på nu :-) hoppas de löser sig.

ska kolla upp det där med balanserade kablar hoppas på att det är så enkelt:) tackar för svaren

Postat (redigerat)

Du kan ha en jordloop mellan dator och monitorer. Det hade jag och det va som att man hörde vad datorn höll på med. Löser du enklast genom att bara klippa av jordledaren i signalkablarna till högtalarna.

Edit: Såg att du inte verkar ha balanserade kablar vilket du måste ha om det här ska funka.

Redigerat av henk2055

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.