Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag fick familj och bäbis blev det att jag började spela väldigt mycket elgitarr helt utan nånting ikopplat, det lät nästan inte alls. Bra avkoppling i soffan, och jag märkte att det var svårt att få alla toner att klinga ut riktigt. Men efter övning kan man få riktigt långa toner även ur en elplanka utan stärkare. Tror det är en mkt bra övning, man spelar renare sen med gitarren ikopplad. Med mycket dist o sustain är det för lätt att bara snabbt halvfuska fram från ton till ton, disten o sustainen gör att det låter hyfsat ändå.

Åsså kan man umgås med familjen samtidigt som man övar fingrarna. Och skallen.

Att försöka ta ut redan spelade solon har jag aldrig lyckats med. Knappast försökt heller. Bra eller dåligt vet jag inte.

Annons
Postat

Efter att själv ha övat sönder höger-armen med metronom och en massa skalor, så är det inget jag rekommenderar. Körde ändå efter konstens alla regler, uppvärmning, stretchning för och efter, pauser o s v.

Tänk efter lite, precis som man allt annat blir man bra på det man övar på. Sitter man och spelar mixolydiska skalor i 220 bpm 6 timmar varje dag så blir man eventuellt väldigt bra på det. Men frågan är då vad man har för glädje av det?

Nej, satsa krutet på att lära in hela låtar, eller hela skivor. Då är det ju bara att välja låtar som innehåller det man behöver öva på. Sen övar man tills man kan HELA låten. Fördelarna är många. För det första får man (säkert med en del undantag, beroende på vad man gillar för musik) lite mer varierande saker att öva på. Det minskar risken för förslitningsskador (vilket inte är en obetydlig risk om man övar mycket). Man får ett helt annat tänk till musiken. Istället för en massa skalor som i övningsform är ganska oanvändbara (hur ofta hör man i låtar att någon spelar en skala ton för ton i jämna sextondelar fram och tillbaka??), så lär man sig MUSIK.

Postat
Men hoppar man fram till runt tre minuter av låten kommer det ett ganska mäktigt solo som jag fastnar redan på första takterna. Helt omöjligt.

är inte det han finnen kempainen som spelar?

för det första är han ganska styv för det andra vet jag inte om det finns nån större poäng att apa efter någons solospel - kanske nån annans isf än just detta

men det är väl att tragla skalor, först långsamt å sen snabbare å snabbare

finns väl inga garantier för att du kan spela exakt detta solot bara för det men du kanske kan spela nåt annat - mer din personlighet kanske?

Postat
Men efter övning kan man få riktigt långa toner även ur en elplanka utan stärkare. Tror det är en mkt bra övning, man spelar renare sen med gitarren ikopplad. Med mycket dist o sustain är det för lätt att bara snabbt halvfuska fram från ton till ton, disten o sustainen gör att det låter hyfsat ändå.

mycket viktig poäng!

Postat

mycket viktig poäng!

Jag tror ganska säkert att de flesta unga gitarrister har en enorm prestationsångest, det har alla musiker, men värst är det för gitarristerna som jämför sig med Yngwie, Stevie Ray eller vem man nu har som idol. Det gör att man omedvetet skäms mer eller mindre för de solon man spelar; "eftersom den här tonen jag just nu spelar säkert är helt ointressant så skyndar jag mig vidare till nästa, och nästa och nästa". När låten är slut ber man polarna i bandet och publiken om ursäkt.

Jag har nog haft lite tur, jag har inte haft mycket av de där tankarna, jag har bara spelat på i en sorts besatthett och tyckt det varit så j-a roligt jämt, även när jag var helt nybörjare. Att försöka spela som min idoler Jimi hendrix eller Johnny Winter har jag aldrig ens försökt, det går ändå inte. Hur som helst så tillåter jag mig att stanna länge på varje ton, de kan vara som en kyss man inte vill ska ta slut. Eller också spelar jag inget alls eftersom jag vet att trummisen brukar göra nåt läckert på ett visst ställe i låten. Resten av bandet är verkligen nåt att spela på för en gitarrist, en ensam elgitarr blir snart heeemskt tråkig utan trummor o bas.

Tänk på att ta er tid att njuta av varje ton, att kunna spela, även om man är en lite halvdålig musikant, det är en gudagåva. ☺️

Postat

Eller också spelar jag inget alls

🥰

fler borde lära sig betydelsen av paus

men snabba toner har nästan blivit ett skällsord in absurdum - det är inte om man gör det utan hur man gör det

Postat (redigerat)

😳

Sätt på låtar du aldrig hört och ta ut egna solon där du tycker det passar i låtarna.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Något som lyfte mitt gitarrspel mycket, efter en period där jag fastnar, var när jag började lyssna noggrannare. "hur låter det EGENTLIGEN?". Började lyssna noga på varje ton och njuta av ljudet, och förbättra de små små detaljerna. Det går inte att vara nog noggrann och det är mycket bättre att spela långsamt men göra det riktigt väl än att shredda lös, 100 toner i sekunden, så att det låter som en jävla gröt! Sedan jag började spela genom att lyssna på hur det jag gjorde faktiskt lät, var känslan ligger, började den tekniska aspekten av spelet lossna av sig själv, som ett resultat av att jag slappnade av i mitt spel.

Så mina damer och herrar. LYSSNA, njut av varje ton. Om du inte kan ta EN ton och gilla den, spelar det ingen roll vad du gör, för du kommer ändå känna dig dålig.

Redigerat av desvaenger
Postat (redigerat)

Hej. Jag lyssnade på det klippet som du hade vid ditt inlägg. Det där lät inte alls svårt eller komplicerat, inte så snyggt heller. Vill du lära dig att spela gitarr, lyssna inte på skräp, då kommer du att spela skräp.

Det finns två saker du kan göra:

1) Lyssna på bra låtar, och analysera varför de låter som de gör, relationerna mellan melodin och harmonin är en bra början, och dessutom hur de hanterar tempot, rytmen, frasering, vibrato, osv. Lyssna, analysera, metodiskt, snygga och coola solon av bra musiker, oavsett om de är gitarrister eller inte, men för att ta gitarrister: Slash, Jimi Hendrix, John Frusciante, Eric Johnson, osv. Lär dig dessa solon ton för ton, och analysera varje en. Svara på frågan: "varför låter det här bra? varför gillar jag det här?"

2) Gitarrister brukar ofta vilja spela fort, och då spelar de vad som helst bara det går fort, vilket låter tragiskt tråkigt. Skriv snygga fraser, istället, och öva in de, tills du kan spela de fort. Introt till "Cliff of Dover" är ett bra exempel på detta.

Lycka till.

Redigerat av Elephanttea
Postat

Hej. Jag lyssnade på det klippet som du hade vid ditt inlägg. Det där lät inte alls svårt eller komplicerat, inte så snyggt heller. Vill du lära dig att spela gitarr, lyssna inte på skräp, då kommer du att spela skräp.

Vad han vill lära sig spela måste väl ändå vara upp till honom själv?

Postat

Jag skulle gärna vilja höra dig (eller någon annan för den del) spela Harry Codys figurer.

Helt otroligt att någon kan säga "det där är skräp". Mest troligt en alldeles för ung person eller en musikaliskt omogen, som fortfarande inte förstått att alla tycker olika.

Mitt tips till trådstartaren är att spela allt du gillar. Använd dig av metronom, lär dig artikulera varje ton. Om du märker att "fan, det här går inte", då får man bita ihop och öva. Med tiden kommer du märka att du kan spela figurer du aldrig trodde skulle gå.

Spela även låtar du vanligtvis inte skulle göra. Det är nyttigt att ha sådana erfarenheter. Och man lär sig något nytt varje dag! Själv tycker jag om att planka saxofon-figurer.

Det viktigaste är att lyssna inte på sådana människor som Elephanttea, som inte har något att säga. Han påstår att musiken du lyssnar på är skräp, och verkar tro att om han tycker något är skräp, då tycker alla i världen likadant.

Postat

Det finns två saker du kan göra:

1) Lyssna på bra låtar, och analysera varför de låter som de gör, relationerna mellan melodin och harmonin är en bra början, och dessutom hur de hanterar tempot, rytmen, frasering, vibrato, osv. Lyssna, analysera, metodiskt, snygga och coola solon av bra musiker, oavsett om de är gitarrister eller inte, men för att ta gitarrister: Slash, Jimi Hendrix, John Frusciante, Eric Johnson, osv. Lär dig dessa solon ton för ton, och analysera varje en. Svara på frågan: "varför låter det här bra? varför gillar jag det här?"

2) Gitarrister brukar ofta vilja spela fort, och då spelar de vad som helst bara det går fort, vilket låter tragiskt tråkigt. Skriv snygga fraser, istället, och öva in de, tills du kan spela de fort. Introt till "Cliff of Dover" är ett bra exempel på detta.

Lycka till.

Först kallar du exemplet för skräp.Sen nämner du Slash och Hendrix i samma mening. Med Slash först! Du platsar lätt som komiker i TV4. laugh.gif

Postat

Först kallar du exemplet för skräp.Sen nämner du Slash och Hendrix i samma mening. Med Slash först! Du platsar lätt som komiker i TV4. laugh.gif

Visst, varför inte, Slash är jättebra, solon till "Sweet Child..." är perfekt. Kolla här, här kommer det några listor:

http://www.squidoo.com/top_100_guitarists

http://www.rateitall.com/t-1785-best-guitarist-of-all-time.aspx

Men sen har du rätt, jag har ingen rätt att döma hans musikstil, han har rätt att tycka om och vilja spela vad han vill. Jag menar bara: försök att öppna sinnen och lyssna på så bra musiker som möjligt, oavsett om de är gitarrister eller inte. Sorry att jag lät så oförskämd, det var inte meningen.

Andra gitarrister är Jimmy Page, B.B. King, Eric Clapton och Kirk Hammet.

Postat

Mitt tips till trådstartaren är att spela allt du gillar.

Nej, tyvärr, och här kommer jag att få alla emot mig... men kolla hur man har lagt till musikutbildningarna. Man går inte dit och spelar "alla man gillar". Du går och pluggar den bästa musiken ur de bästa kompositörerna. Det är så man lär sig lyssna på annat musik än det man än van vid.

Gillar du Sean Banan, och han skriver en låt, och du VILL BLI EN BÄTTRE GITARRIST, så blir du inte det av att spela Sean Banan. Ser du?

Vill du bli en bättre gitarrist, det var det som var din fråga, så är det lika för alla musiker: lyssna på bra musik, öppna dina sinnen, och försök att förstå vad de gör.

Jag försöker inte att låta som en besserwisser, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Postat

Nej, tyvärr, och här kommer jag att få alla emot mig... men kolla hur man har lagt till musikutbildningarna. Man går inte dit och spelar "alla man gillar". Du går och pluggar den bästa musiken ur de bästa kompositörerna. Det är så man lär sig lyssna på annat musik än det man än van vid.

Gillar du Sean Banan, och han skriver en låt, och du VILL BLI EN BÄTTRE GITARRIST, så blir du inte det av att spela Sean Banan. Ser du?

Vill du bli en bättre gitarrist, det var det som var din fråga, så är det lika för alla musiker: lyssna på bra musik, öppna dina sinnen, och försök att förstå vad de gör.

Jag försöker inte att låta som en besserwisser, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Stön.

Postat

Och med det menar du att Slash och Hendrix för skräp? Det finns ju en anledning till att båda 2 räknas in bland de 10 bästa gitarristerna någonsin i 99% av alla omröstningar... Ingen, förutom möjligtvis Gary Moore har spelat gitarr med mer hjärta och själ än honom. Det är det allting handlar om. ALLA kan lära sig att spela världens svåraste jazz-skalor upp och ner hur snabbt som helst. Det handlar bara om hur mycket man tränar teknik. Men att få fram känsla och melodi i sitt spelande kräver något mer. Slash är en tekniskt rätt kass gitarrist, samma gäller med Hendrix. David Gilmour har ju typ världens långsammaste fingrar men hur otroligt stor har inte han blivit? Det är exakt samma som att sjunga. Man kan öva på att ta världens högsta ton, men blir folk tagna av det du gör? Det är en annan sak.

Postat

Vem är det som bestämmer vilka "de bästa" kompositörerna är?

Vem är det som bestämmer vad som är "bra" musik?

Du säger att musikutbildningarna är tillför att spela olika musikstilar, och att trådstartaren skall spela olika musikstilar för att bli en bra gitarrist. Men om han spelar Sean Banan så blir han inte en bra gitarrist. Vad menar du?

Nejdå, du låter som en ovetande person som inte har alltför många år på nacken. Antar även att du inte har någon musikalisk utbildning.

Postat

Vem är det som bestämmer vilka "de bästa" kompositörerna är?

Vem är det som bestämmer vad som är "bra" musik?

Du säger att musikutbildningarna är tillför att spela olika musikstilar, och att trådstartaren skall spela olika musikstilar för att bli en bra gitarrist. Men om han spelar Sean Banan så blir han inte en bra gitarrist. Vad menar du?

Nejdå, du låter som en ovetande person som inte har alltför många år på nacken. Antar även att du inte har någon musikalisk utbildning.

Det är väldigt bra frågor. Det finns en viss konsensus, antar jag. Vi är alla eniga om att Hendrix, Jimmy Page, Clapton, osv. är bra musiker och skriver bra musik. Ungefär så fungerar det. Går du på piano kommer du att få spela mycket Mozart, Bach, Debussy, eller vad det nu är. Det är så man blir en bra musiker: man härmar de som är bäst. Oavsett om du spelar rock eller jazz... lyssna på de bästa, härma, analysera, försök att förstå. Det är ett språk. Det är rätt enkelt.

Nej, jag har aldrig sagt att trådstarstaren ska spela olika musikstilar, även om det inte skadar. Men jag har aldrig påstått det. Nej, jag tror inte att om man blir en bra gitarrist om han spelar Sean Banan. Det betyder att Sean Banans låtar inte är något att lära sig och hämta speciellt mycket inspiration/kunskap från, till skillnad från "Little Wing", eller "Soul To Squeeze", t.ex.

Jag vet lite grann, jag försöker att lära mig hela tiden. Magister exámen i gitarr, Kungliga Musikhögskolan, annars. Men det betyder ingenting, och om man har en utbildning eller inte är ganska irrelevant, tycker jag. Det finns många här på Studio Forum som inte har en musikalisk utbildning som säger väldigt smarta saker, som alla kan lära sig av.

Postat

Det är väldigt bra frågor. Det finns en viss konsensus, antar jag. Vi är alla eniga om att Hendrix, Jimmy Page, Clapton, osv. är bra musiker och skriver bra musik. Ungefär så fungerar det. Går du på piano kommer du att få spela mycket Mozart, Bach, Debussy, eller vad det nu är. Det är så man blir en bra musiker: man härmar de som är bäst. Oavsett om du spelar rock eller jazz... lyssna på de bästa, härma, analysera, försök att förstå. Det är ett språk. Det är rätt enkelt.

Nej, jag har aldrig sagt att trådstarstaren ska spela olika musikstilar, även om det inte skadar. Men jag har aldrig påstått det. Nej, jag tror inte att om man blir en bra gitarrist om han spelar Sean Banan. Det betyder att Sean Banans låtar inte är något att lära sig och hämta speciellt mycket inspiration/kunskap från, till skillnad från "Little Wing", eller "Soul To Squeeze", t.ex.

Jag vet lite grann, jag försöker att lära mig hela tiden. Magister exámen i gitarr, Kungliga Musikhögskolan, annars. Men det betyder ingenting, och om man har en utbildning eller inte är ganska irrelevant, tycker jag. Det finns många här på Studio Forum som inte har en musikalisk utbildning som säger väldigt smarta saker, som alla kan lära sig av.

Det var väl du som tog upp utbildningarna?

Efter att man tagit magisterexamen i gitarr, borde man:

1. Ha lärt sig att smaken är som baken.

2. Kunna skriva ordet magisterexamen.

När du sa att trådstartarens låtexempel var skräp och lät "inte alls svårt eller komplicerat". Skulle du kunna planka solot (antar att det var solot du pratade om) och lägga hit en inspelning av din version, så får vi alla höra om det är svårt eller ej?

Postat (redigerat)

Det var väl du som tog upp utbildningarna?

Efter att man tagit magisterexamen i gitarr, borde man:

1. Ha lärt sig att smaken är som baken.

2. Kunna skriva ordet magisterexamen.

När du sa att trådstartarens låtexempel var skräp och lät "inte alls svårt eller komplicerat". Skulle du kunna planka solot (antar att det var solot du pratade om) och lägga hit en inspelning av din version, så får vi alla höra om det är svårt eller ej?

Ja, det är sant, herregud... och du borde läsa musikernas avhandlingar... nej, vi lär oss inte svenska på KMH, eller liknande, vilket är DÅLIGT, ska du veta. Man läser inget sånt, egentligen. Det är bara gitarr och musikämnen man studerar, vilket betyder att min svenska är usel... men det är ingen ursäkt, "magisterexamen" heter det, och inget annat.

Du har ett fet poäng där, musiker i allmänhet är rätt usla på annat än just musik... och just DERAS musik... försök att snacka rock med en klasisk faggoist så får du se hur det går... tunnelseende som tusan, och jag är inte bättre.

Ja, jag spolade fram till solon runt 3 min. in i YouTube klippet. Den är tråkigt och intetsägande. Kan du sjunga solon till "Stairway to Heaven"? "Sweet Child O'mine"? "Hotel California"? Försök att sjunga solon till "Heartbreak Blvd", så får du se hur det går. Det är precis sånt jag menar. Det finns nån snyggt lick nånstans, mitt i en soppa av... ja... inget. Nej, jag vill inte spela den.

Redigerat av Elephanttea
Postat

Ja, det är sant, herregud... och du borde läsa musikernas avhandlingar... nej, vi lär oss inte svenska på KMH, eller liknande, vilket är DÅLIGT, ska du veta. Man läser inget sånt, egentligen. Det är bara gitarr och musikämnen man studerar, vilket betyder att min svenska är usel... men det är ingen ursäkt, "magisterexamen" heter det, och inget annat.

Du har ett fet poäng där, musiker i allmänhet är rätt usla på annat än just musik... och just DERAS musik... försök att snacka rock med en klasisk faggoist så får du se hur det går... tunnelseende som tusan, och jag är inte bättre.

Ja, jag spolade fram till solon runt 3 min. in i YouTube klippet. Den är tråkigt och intetsägande. Kan du sjunga solon till "Stairway to Heaven"? "Sweet Child O'mine"? "Hotel California"? Försök att sjunga solon till "Heartbreak Blvd", så får du se hur det går. Det är precis sånt jag menar. Det finns nån snyggt lick nånstans, mitt i en soppa av... ja... inget. Nej, jag vill inte spela den.

Så nu är bara de solos bra som man kan sjunga? Då måste väl Cliffs Of Dover introt och solot vara skräp enligt dig?

Det är som att diskutera med ett litet barn. Du vill lära mig det jag lärde mig redan för 10år sedan.

Postat

Så nu är bara de solos bra som man kan sjunga? Då måste väl Cliffs Of Dover introt och solot vara skräp enligt dig?

Det är som att diskutera med ett litet barn. Du vill lära mig det jag lärde mig redan för 10år sedan.

Nej, nej, inte alls. introt till "Cliff...", "Eruption", det finns några Pantera solos, få se...

"I'm Broken", t.ex. De är mer gester än melodier, och de är riktigt, riktigt coola. Men då får de vara så där bra, ju...

Just de där är inte speciellt lätta att spela... "Cliff..." är det inte många som sätter, inte rent och snyggt som Johson.

Om man säger så här, du kommer inte att hitta den där solon som trådskaparen nämnde bland världens bästa solon... den är inte snygg eller cool. Jämför med "I'm Broken" solon... eller några Randy Rhoads solon... ja, jag tror att du förstår vad jag menar. Och då är mitt poäng följande: lär dig bra musik, av bra musiker. Det är allt jag säger. Just introt till "Cliff...", som du nämner. Den där är jättebra att lära sig, framförallt hans egen fingersättning.

Postat

Nej, nej, inte alls. introt till "Cliff...", "Eruption", det finns några Pantera solos, få se...

"I'm Broken", t.ex. De är mer gester än melodier, och de är riktigt, riktigt coola. Men då får de vara så där bra, ju...

Just de där är inte speciellt lätta att spela... "Cliff..." är det inte många som sätter, inte rent och snyggt som Johson.

Om man säger så här, du kommer inte att hitta den där solon som trådskaparen nämnde bland världens bästa solon... den är inte snygg eller cool. Jämför med "I'm Broken" solon... eller några Randy Rhoads solon... ja, jag tror att du förstår vad jag menar. Och då är mitt poäng följande: lär dig bra musik, av bra musiker. Det är allt jag säger. Just introt till "Cliff...", som du nämner. Den där är jättebra att lära sig, framförallt hans egen fingersättning.

Herregud. Det är helt ofattbart att du verkligen påstår dessa saker.

Har du någon lista där alla "världens bästa" solos/gitarrister finns listade? Jag undrar verkligen var du får allt detta ifrån.

Jag googlade för skojs skull på Harry Cody (gitarristen från trådskaparens låtexempel). Det kom fram en "200 greatest rock guitarists of all time"-lista.

Harry Cody ligger på plats nummer 136, och bakom honom hamnar stora namn som Andy Timmons, Jorma Kaukonen, Pat Travers, Warren DeMartini, James Hetfield.

Gitarristerna DU nämnt här tidigare är mer eller mindre top5.

Då måste väl alla hålla med om att t.ex. Pat Travers (en av mina all time-favoriter) är en sämre gitarrist än Harry Cody?

Förstår du verkligen inte att smaken är som baken? Alla tycker olika. Vissa tycker till och med att Kirk Hammett är "bäst i världen", lite lustigt är det men vad kan man göra.

Och om dina "bästa" gitarrister gör bra musik eller inte, är upp till var och en.

Du skriver att "nejnej, det där inte inte alls coolt eller snyggt" och "nejnej, det här som jag säger är väldigt coolt och riktigt riktigt snyggt". Försök och förstå att dessa är ENDAST dina åsikter. Eller vad är det som säger att något är bra, finns det några regler över vad man får gilla? Har jag missat nåt så viktigt?

Postat

Jidder jidder.

Det är väldigt enkelt. Sträva alltid efter att bli lycklig av det du spelar. Behöver du teknik för att uppnå lycka, träna in den tekniken. Jämför dig inte med andra gitarrister på så sätt att du ska bli "lika skicklig" som dem. Låt dig inspireras av dem. Fundera inte så mycket på vad andra ska tycka om ditt spel. Tyck om det själv. Om du inte tycker om det själv, öva tills du gör det men inte med någon annans teknik som måttstock.

Det är naturligtvis helt ok att lyssna på andra och försöka lära sig deras knep men det är inte de som sätter målet. Det är du.

Postat (redigerat)

Hur går man från en medioker gitarrist till en bra gitarrist?

Det gör man inte...är man gitarrist så är man medioker och har bacillskräck, tunna armar och tidigt håravfall.

😕😆

Redigerat av aROCKER
Postat

Jidder jidder.

Det är väldigt enkelt. Sträva alltid efter att bli lycklig av det du spelar. Behöver du teknik för att uppnå lycka, träna in den tekniken. Jämför dig inte med andra gitarrister på så sätt att du ska bli "lika skicklig" som dem. Låt dig inspireras av dem. Fundera inte så mycket på vad andra ska tycka om ditt spel. Tyck om det själv. Om du inte tycker om det själv, öva tills du gör det men inte med någon annans teknik som måttstock.

Det är naturligtvis helt ok att lyssna på andra och försöka lära sig deras knep men det är inte de som sätter målet. Det är du.

Bra skrivet. Blir man inte glad av det man spelar är det väl bättre att skita i det.

Ett mål med övande bör vara att bli så ett med gitarren att om man hör en ton på ett piano så vet man var den sitter på gitarren utan att leta. Om man hör en enkel melodi tex, kan de flesta vissla den i samma tonart. Nöter man med gitarren hittar man på den med. Men det gäller lika mycket att lyssna som att öva fingrarna. Man ska ju hela tiden lyssna lika mycket på de man spelar ihop med som sig själv. Att bara öva till cd tror jag kan förstöra de bästa ämnen. Jag vet ett par killar som är grymma på att spela till skivor, men i ett band blir de stående som frågetecken, som nån som håller i en gitarr för första gången. Så att spela med andra är nog det allra viktigaste. Mycket viktigare än att härma andra.

Postat

Just introt till "Cliff...", som du nämner. Den där är jättebra att lära sig, framförallt hans egen fingersättning.

Vad jag suttit och tragglat den förbaskade låten i mina dagar... :rolleyes:

Postat

Hej!

Nu är det så att det känns som jag sitter fast lite grand när det gäller mitt gitarrspel. Problemet är att jag är bra på gitarr men ni vet, ändå inte bra. Man vill ju vara bäst såklart =)

Heartbreak Boulevard (http://www.youtube.c...h?v=X3OI4-6B0yg) kan nog vara ett bra exempel för vad jag kan på gitarr. Klarar av att spela den här låten utan och innan utan problem, jag kan klara av mer avancerade grejer än det här. Men hoppar man fram till runt tre minuter av låten kommer det ett ganska mäktigt solo som jag fastnar redan på första takterna. Helt omöjligt.

Nu är det även så att jag hört många metoder om hur man ska bli bra på att spela gitarr. Någon sa till mig att man bara ska öva på det svåraste om man vill bli bäst, alltid satsa på svårare saker att lära sig än alla andra och bara nöta det. Andra pratar om att man ska spela skalor, andra att man bara kör fingerövningar. Vissa påstår att det är bra att bara träna på att göra solon till låtar då hjärnan hänger med bättre då och man utvecklar sina kunskaper i nervsystemet eller, ja, vet inte hur det funkade.

Så då ställer jag frågan till er: vad känner ni har gjort er till de gitarrister ni är idag? Saker man kan titta på, låtar ni kände att ni växte ett litet snäpp efter ni klarat av den, intressanta skalor man kan använda, eller bara allmänna praktiska övningar.

Tack på förhand!

Först nu lyssnade jag på exemplet... Kan du spela nästan så där så har du inget att oroa dig för så ambitiös som du verkar vara. Det kan säkert vara så att du kan spela grejer som killen i exemplet inte alls skulle fixa. Gitarrspel är som fingeravtryck, satsa på att odla din egen särart. För om vi säger att du kan lira det svåraste partiet i låten när du står med ett coverband på krogen, vem bryr sig om det är precis rätt? Det är kanske tre stycken i publiken som hört låten i orginal och de är dyngraka så de skulle bli lika glad om du bara spelade var fjärde ton.

Allvarligt talat, är du så skicklig att du sitter och spelar såna här grejer är det hög tid att försöka hitta ditt eget sound. Och det är det som är extremt svårt bland miljarder gitarrister. Janne Schaffer brukar alltid säga att det svåra är att hitta ett eget spelsätt. Vore kul att höra dig själv pina ur gitarren. Vad spelar du på föresten?

Postat

Så då ställer jag frågan till er: vad känner ni har gjort er till de gitarrister ni är idag? Saker man kan titta på, låtar ni kände att ni växte ett litet snäpp efter ni klarat av den, intressanta skalor man kan använda, eller bara allmänna praktiska övningar.

För att återvända till ämnet för min del:

Dubba solos du spelar in. Försök först fixa en tagning som är tight som tusan, därefter spela in samma igen. Oftast ingen lätt match.

Visste du att Harry Cody dubbat solot i Heartbreak Boulevard? Helt otroligt!

Skulle även vara kul att höra dig spela. Några inspelningar på nätet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.