Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallo alla Cubase freaks 😄

Har nu kommit en bit på vägen i Cubasevärlden. Kul som f_n!

Har köpt en RODE NT1A och har spelat in mitt 1:a sång-spår.

Lade på delay & Reverb. Alla nivåer verkar rätt inställda men det låter som jag står i en kyrka. Dessutom är sången för låg.

Hur får man det där ljudet på sången, precis som om man står, precis intill sångaren.

Sen undrar jag lite vad ni andra använder för pluggar/effekter vid inspelning av sång.

Skulle va kul med ett schysst tillvägagångssätt.

Grejjerna jag har är:

* RODE NT1A för sången

* M Audio Fast Track Pro ljudkort

* Cubase 5

Annons
Postat

Låter som en kyrka...?

Har du kanske lagt reverbpluggen som en insert på den kanalen - och ställt reverbet på 100% wet och 0% dry, typ?

Reverb och delay mår för det mesta bäst som send-effekter och inte insert - och lägger man dem som send-effekter så ska de normalt stå på 100% wet, men som inserteffekter så måste du skruva upp dry-signalen för att höra något av direktljudet och sänka wet-signalen för att få en bättre balans. Kanske ska du också testa med kortare reverbtid...

Andra pluggar som jag använder på sång, är främst kompressor, eq - och Melodyne vid behov, men dessa tre ska definitivt ligga som insertpluggar...

Postat (redigerat)

Lade på delay & Reverb. Alla nivåer verkar rätt inställda men det låter som jag står i en kyrka.

Du kanske gjort det vanliga nybörjarmisstaget att lägga effekter som inserts (och inte som AUX/sends) och sedan kör dessa på 100% wet?

EDIT: Claes var givetvis före ... 😛

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

😄 Stämmer alldeles riktigt. Hade lagt reverb och delay som inserts.

Men HUR lägger jag dem som sends? Och var hittar jag inställningen när ni talar om 100% Wet resp. drysignalem?

Går jag in i VST Connections och lägger till Group FX?

Claes: Är Melodyne en plugg man måste köpa till eller kommer den med Cubase. Hittar den inte i vart fall.

Tack för inläggen

Redigerat av JohnnyRocker2008
Postat

😄 Stämmer alldeles riktigt. Hade lagt reverb och delay som inserts.

Men HUR lägger jag dem som sends? Och var hittar jag inställningen när ni talar om 100% Wet resp. drysignalem?

Går jag in i VST Connections och lägger till Group FX?

Claes: Är Melodyne en plugg man måste köpa till eller kommer den med Cubase. Hittar den inte i vart fall.

Tack för inläggen

Du öppnar en FX channel (project --> add track). Där lägger du reverbet. Sedan går du till send på sångspåret och väljer FX-kanalen där. Klart!

Det finns ett inbyggt program för att korrigera sur sång i Cubase som jag tycker fungerar bra. Det heter Variaudio. Dubbelklicka på sångspåret så får du fram det.

Postat

Du öppnar en FX channel (project --> add track). Där lägger du reverbet. Sedan går du till send på sångspåret och väljer FX-kanalen där. Klart!

Det finns ett inbyggt program för att korrigera sur sång i Cubase som jag tycker fungerar bra. Det heter Variaudio. Dubbelklicka på sångspåret så får du fram det.

Öppnade/lade till en FX channel, och valde den i sends på sångspåret, men effekten uteblir.

Postat

Melodyne är ett program man får köpa...

Postat (redigerat)

Du har pitchkorrigering som följer med Cubase5 - och för mindre justeringar duger det alldeles utmärkt. Det är bara att jag har kört med Melodyne så länge, att jag är van vid att det är något man måste köpa separat... 😉

För större justeringar och mer avancerad editering av sången, så rekommenderar jag Melodyne istället, men det finns ingen anledning att köpa det förrän du tycker att den medföljande pitchkorrigeringen i Cubase5 inte räcker till. 🙂

Annars är Melodyne Assistant den enklaste versionen och den ligger på strax över 2000:-. Melodyne Editor är nästa version och den ligger strax under 4000:-.

EDIT: VariAudio heter den som följer med Cubase. 🙂

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Tack Claes,Gilbert, tamb och mickestrang.

Tror jag "got the hang of it now".

Ni är oumbärliga i mitt Cubaselärande :-D

Är så tacksam för Studio Forum så det finns inte :-D

Tack grabbar

Postat (redigerat)

Du har pitchkorrigering som följer med Cubase5 - och för mindre justeringar duger det alldeles utmärkt. Det är bara att jag har kört med Melodyne så länge, att jag är van vid att det är något man måste köpa separat... 😉

För större justeringar och mer avancerad editering av sången, så rekommenderar jag Melodyne istället, men det finns ingen anledning att köpa det förrän du tycker att den medföljande pitchkorrigeringen i Cubase5 inte räcker till. 🙂

Annars är Melodyne Assistant den enklaste versionen och den ligger på strax över 2000:-. Melodyne Editor är nästa version och den ligger strax under 4000:-.

EDIT: VariAudio heter den som följer med Cubase. 🙂

Gjorde det claes. Och helt plötsligt hade jag sången IN MY FACE. Lite överdrivet, med nästan så var det :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.