Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sandberg är ju kända för sina basar men har ju rätt nyligen börjat göra gitarrer.

Varit sugen på en strata ett tag nu men inte riktigt kunnat bestämma mig för vilken. American standard känns som dyr för vad man får. De flesta jag har testat har inte imponerat. De fendermodeller jag fastnat för är två signatur, John Mayer och Eric Johnson men de kostar ju endel och lite tråkigt att ha en signatur.

Snubblade då över en review i fuzz om sandbergs nya stratamodell och blev minst sagt intresserad. Vad tror ni folk?

Sandberg California ST-S High gloss

Annons
Postat (redigerat)

Sandberg är ju kända för sina basar men har ju rätt nyligen börjat göra gitarrer.

Varit sugen på en strata ett tag nu men inte riktigt kunnat bestämma mig för vilken. American standard känns som dyr för vad man får. De flesta jag har testat har inte imponerat. De fendermodeller jag fastnat för är två signatur, John Mayer och Eric Johnson men de kostar ju endel och lite tråkigt att ha en signatur.

Snubblade då över en review i fuzz om sandbergs nya stratamodell och blev minst sagt intresserad. Vad tror ni folk?

Sandberg California ST-S High gloss

Har alltig gillat utseendet på strator men aldrig gillat att spela på dem - är en Gibsonkille. Gick förbi en Sandberg strata som var nedsatt i pris och testade den bara för kul. Gick därifrån och sprang fram och tillbaka mellan T.banan och musikaffären innan jag beslöt mig för att inte köpa den. Låg vaken och tänkte...åkte ner direkt på morgonen och köpte den!

En kanongitarr som jag nu knappt kan lägga ifrån mig. Har tom fått värk i axeln - vilket ju är skit men den är så jäkla skön att spela på och med ett ljud som klår vilken annan gitarr som helst. Jag hade tur som fick den för drygt sju papp men den skulle utan vidare kunnat gå för det tre-fyra dubbla utan att jag skulle höja på ögonbrynen!

Redigerat av milesparker
Postat

Jag har en också.

Det är väldigt välbygda gitarrer.

De låter bra, och det känns som att de inte bara försökt göra en kopia av FenderStratan, utan snarare förbättra den.

Standard är tex att det finns en switch för humbuckermode på stallmicken.

En sak dock som jag inte blivit vän med riktigt än är stämskruvarna som har en liten egen variant av fästning.

Istället för att spinna strängarna runt huvudet så låser man fast dem. Det låter ju smidigt i sig, men jag tycker att det är lite problem med att bibehålla stämningen...,

Svajet har jag av den anledningen valt att plocka bort. Kanske blir bättre med bättre strängar och alla dessa nördoljor man kan smörja med.

Vore intressant att höra vad andra tycker om den saken.

Hursomhelst, sjukt bra gitarr.

• 2 veckor senare...
mattiasb (oregistrerad)
Postat

Hmm... håller inte riktigt med Anjou, tycker att de låsbara stämskruvarna fungerar hur bra som helst på min Sandberg. Går mycket fortare vid strängbyte. Svajet håller dock inte riktigt stämningen, men då vill jag ju kunna leka evh utan det minsta ändring i stämning...vilket nog är omöjligt med vanligt stratasvaj.

Kommer nog koppla ur den där humbucker-switchen snart. En tonkontroll räcker och tycker inte att ljudet när switchen är tillkopplad är så användbart mer än att bruset försvinner. Låter inte som en humbucker, alldeles för snällt för min smak.

Annars är det en kanongitarr.

Postat

Har egentligen inget vettigt att tillföra ämnet mer än att jag tycker Sandberg-gurorna är jäkligt bra. Äger ingen själv men har haft tillfälle att testa dom ganska ingående. Skule jag köpa en strata-modell idag så skulle jag inte tveka ett dugg, en Sandberg skulle det bli 10 ggr av 10..

Postat

Ville bara flika in att det inte alls behöver vara tråkigt att ha en signaturgitarr. Jag trivs oerhört bra med min Music Man JP6, och jag har hört att det finns en hel del gitarrister där ute som gillar sin Les Paul...

mattiasb (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kommer aldrig att förstå varför nån betalar en så hög summa för en så simpel gitarr.

Jag har mycket hellre en riktigt bra gitarr än fyra mediokra, så enkelt är det. Det kommer nog att betala sig i slutändan. Känslan att man har ett riktigt hantverk i händerna slår mycket.

Jag betalade 11700 för min st-s, och ångrar det inte en sekund. En orsak till att den är så bra är att det känns som man har lagt ner tid på detaljerna till skillnad från de stora företagen. Det flesta nya Fender och Gibson i liknande prisklass jag provat har en slags ofärdig känsla över sig, ska det bli någonting så ska man nog vara beredd på att lägga ner lite pengar på en ordentlig setup, något som inte krävdes på min Sandberg. Torr och ljus rosewood, strängar som halkar av greppbrädan och fastnar under banden etc. Detta ger inget bra intryck när det handlar om så mycket pengar. Är inte så säker om jag någonsin kommer köpa en ny Gibson eller Fender när det finns så bra alternativ.

Har någon sett att det finns en ny Sandberg ute, Florence? Ser väldigt snygg ut tycker jag.

http://www.mmonline.se/en/videoklipp/video/sandberg-florence/

Edit: Den enda stora nackdelen jag ser med min gitarr är att den ser så oerhört dansband ut med tre kritvita singlecoils och sköldpaddsskydd. Det ska nog kunna ordnas med ett svart HSS-plektrumskydd och ett floyd :rolleyes:

Redigerat av mattiasb
  • 4 veckor senare...
Postat

Har precis provat en Sanberg ST-S. Måste säga att jag är imponerad. Verkar hålla en betydligt högre kvalité än Fender i samma prisklass. Svajet är skitbra för lite lättare övningar, men rena dykningar ska det nog till ett låsbart för! Material o finnish! verkar vara av hög klass, Man får en rejäl känsla av "Dyr" gitarr tycker jag!

Blir absolut ett köp!

Är Ganska trött på Fender o Gibson som släpper Ut en massa skräp med ohyggligt dålig Detaljarbete (Gibson) o material (Fender): Tycker dom Skjuter sig rejält i foten med dessa "Lågpris" produkter

Postat

Jag har tidigare gnällt lite i tråden över att den tappar stämningen. Jag anar vari problemet ligger nu, något är fel i halssadeln. Strängen fastnar lätt i skåran, så jag kommer nog byta till en i ben istället för plast.

En fråga angående stämskruvarna, hur gör ni när ni låser/låser upp skruvarna? För att låsa fast strängen ordentligt har jag använt en liten metallbit att hallå spjärn med, men det har gått lite illa åt stämskruven tycker jag.

mattiasb (oregistrerad)
Postat

Jag har tidigare gnällt lite i tråden över att den tappar stämningen. Jag anar vari problemet ligger nu, något är fel i halssadeln. Strängen fastnar lätt i skåran, så jag kommer nog byta till en i ben istället för plast.

En fråga angående stämskruvarna, hur gör ni när ni låser/låser upp skruvarna? För att låsa fast strängen ordentligt har jag använt en liten metallbit att hallå spjärn med, men det har gått lite illa åt stämskruven tycker jag.

När jag byter strängar så skruvar jag först upp hylsan som strängen går igenom såpass mycket att den nya strängen precis går in men inte mer. Skruvar på stämvredet tills hålen är parallella med halsen. Trär igenom strängen helt och håller den spänd. Sedan tar jag bara en vanlig plattmejsel och drar åt hylsan lite lätt. Man behöver inte dra åt så mycket som man kanske kan tro.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.