Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Om man vill klippa topparna med en snabb compressor med hög ratio, och jämna ut resten med en seg kompressor med låg ratio.

Ska man placera den snabba kompressorn först för att motverka pump? Det tycker jag verkar mest logiskt (kan inte experimentera nu sitter och jobbar arslet av mig).

Beror ju på vad det är för material?

Sång? Då skulle 2 stycken mjuka kompressorer vara att föredra för min del, istället för en hård och en mjuk.

Postat

Alltid beroende på material, gör vad som låter bäst. (har du förmodligen redan gjort) ;-)

Jag har aldrig ett "såhär fixar jag det här" utan får konstant prova olika. För tillfället mixar jag 3 fullängdare hårdrock/metal och av totalt 250 kanaler så finns

det inte EN som har samma tänk.

senast idag hade jag problem med virvel som diffade otroligt mycket i dynamik och vart 5:e slag var overshoot.

Musiken är a´ la backyard babies, dvs inget utrymme för dynamik direkt.

Temporär lösning var en brick wall (release på 8 ms) för att trycka ihop ordentligt direkt efter gaten, resultatet blir en livlös och meningslös virvel kan man säga.

Eq:ade lite och sedan på med en saftig kompressor på 4 - 5 ratio, 40 attack och justerade releasen efter behag, mindre release - längre virvel och v.v.

Jag tror den landade nånstanns 200 - 300 kanske.

Thresholden justerar förhållandet mellan smäll och smet.

Resultatet blev en mer kontinuerlig smäll och min trumbuss slipper krokna konstant.

Problemet är dock att alla slag låter så olika, i synnerhet overshootsen då det mest är ett click. Men det går att lösa det också med lite magi.

Som sagt, det är nog inte en virvel du jobbar med, men jag kanske har hjälpt någon annan som letar.

Du har rätt tänk så det är bara fortsätta prova.

Keep it up

Postat

Om man vill klippa topparna med en snabb compressor med hög ratio, och jämna ut resten med en seg kompressor med låg ratio.

Ska man placera den snabba kompressorn först för att motverka pump? Det tycker jag verkar mest logiskt (kan inte experimentera nu sitter och jobbar arslet av mig).

Kan faktiskt vara vilket som, men generellt tror jag att en långsam attack på första kompressor är populärare.

Samma med "ratio", om man inte pressar ihop allt med första kompressorn så finns det förhoppningsvis både transienter och dynamik kvar till den andra kompressorn.

Kom bara ihåg regeln; "det finns inga regler"

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Snabb -> långsam har alltid funkat bäst för mig, har prövat bägge.

1176 - LA2 är klassiskt.

Att ha en snabb kompressor på huvudspåret och en långsam parallellt (skickat från den redan snabbt komprimerade signalen) är också en bra väg att gå.

Det funkar säkert båda vägar, men för mig känns det mer logiskt att klippa topparna först, för att sedan gå in i en långsam kompressor som håller tillbaka spåret.

Kom också ihåg att LA2, 3, 4, 5 och många andra gamla optos inte är långsamma i attacken utan det är releasen som är seg och har lite av en "auto-karaktär",

dvs att de går snabbare upp till en viss punkt, där de blir betydligt segare de sista decibelen.

Redigerat av Elof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.